g
4
I-
ouw
WEEKBLAD VOOR BAADLE-NASSAU*
re
ONZEFEWtLLETQH
f UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ
DE JONG BAAÖLE-NASSAU
De Prinses van
den Vuurtoren*
Aan onze Abonnees
IjQl
Als menzonder
rijwielplaatje rijdt
27 JULI 1935
30e Jaargang
No. 29
E
E
B
E
B
i
,d.
Ui
n:
i\v:
nic-
it.
o?
ter
abt
trijc
zie.
:eu:
hc:
zeb
det
nle'
ld
Ike
za
[ez(
dza
me
ne
r
l
3
e'f.
j hi
De abonnees, die hun abonnements-
jeld voor het 2de halfjaar nog niet heb-
>en voldaan, worden verzocht dit alsnog
zóór 1 Aug. te komen doen. Na dien da-
um wordt over het bedrag beschikt met
15 cent verhooging voor onkosten.
De Uitgeefster.
fr.
5 fl
minister aan de ambtenaren opgedragen
in de volgende gevallen de daarbij ver
melde boeten te vorderen.
a. Indien de overtreder geen rijwielbe-
lastingmerk bij zich heeft wordt de boete
verminderd tot f 1.50. Indien de leeftijd
van den overtreder beneden 18 jaar is
wordt de boete verminderd tot f 0.50.
b. Indien de overtreder het belasting-
merk wel bij zich heeft, maar dit niet op
de juiste wijze heeft bevestigd, wordt de
boete verminderd tot f 0.50.
De ambtenaren die de overtreding con-
stateeren, zijn niet gerechtigd andere dan
vermelde boeten op te leggen Indien ver
zwarende omstandigheden aanwezig zijn
met name wanneer het den ambtenaar
bekend is, dat de overtreder in het belas
tingjaar reeds eenzelfde overtreding heeft
begaan, behooren zij den overtreder niet
in de gelegenheid te stellen in hun han
den de boete te voldoen. In dat geval is
den ambtenaren opgedragen den over
treder naar den ontvanger der accijnzen
te verwijzen.
Hoe de kwitanties eruit zien.
Bij voldoening van de boete in handen
van de ambtenaren die de overtreding
constateeren, geven deze den overtreder
een kwitantie af. De afmetingen van de
ze kwitantiën zijn 11 cM. bij 11 1|2 cM.
zij dragen o. m. een blauwen onderdruk
(vignet) meteen witten band, waarop in
blauwe letters de woorden „Koninkrijk
der Nederlanden’1 zijn gesteld.
Het publiek wordt in zijn eigen belang
ernstig aangeraden er zorg voor te dra
gen, dat inderdaad een zoodanige kwitan
tie wordt uitgereikt. Niet alleen is hierin
een waarborg gelegen, dat zich geen on
bevoegd persoon als opsporingsambte
naar voordoet, maar bovendien heeft de
Minister van Financiën den onder zijn
Departement ressorteerende ambtenaren
opgedragen en de politie-ambtenaren uit-
genoodigd tegen een persoon, die bij aan
houding een dergelijke op zijn naam
staande kwitantie vertoont binnen 2 et
malen na hare dagteekening niet ander-
HET ERKENDE VERMEERDERINGBEDRIJF
Zullen dit jaar vermeerderings-
bedrijven erkend kunnen wor
den. Toekomstverwachtingen.
In de teeltregeling is bepaald, dat aan
vragen voor erkenning als vermeerde-
ringsbedrijfhouder kan plaats hebben tus-
schen 1 Augustus en 1 November. Deze
aanvragen om erkenning moeten worden
gericht aan de Centrale voor eieren en
en Pluimvee (Afdeeling Teeltregeling
kippenhouderij te Beekbergen.
Gezien het feit, dat we Augustus al
weer naderen, lijkt het ons om enkele re
denen wel gewenscht het een en ander
over deze aangelegenheid onder de oogen
te zien. En dan komen al direct een paar
vragen naar voren, die voor hen, welke
plannen hebben voor aanvrage tot erken
ning, van beteekenis zijn, n.l.Zal er dit
jaar gelegenheid zijn om eventueel een
bediijf als vermeerderingsbedrijf erkend
glazen! beval hij, toen een van de meisjes
kwam en een flesch en glas voor hem
neerzette, zie je dan niet, dat we hier met
z’n tweeën voor anker liggen?
Ralf bedankte bescheidenheidshalve,
maar de kapitein riep, terwijl hij Rails
glas vulde: Hier heb ik te commandeeren
mijn jongen, ’t Zal je geen kwaad doen
eens een glas te drinken met een ouden
zeerob, op een goede reis, he? Daarbij
hief hij zijn glas op en klonk met den jon
gen visscher
Dat ik kapitein Schmith ben, heb je
zooeven al gehoord, maar hoe is jou
naam?
Petersen, kapitein, Ralf Petersen heet
ik, antwoordde de jonge man.
Petersen, herhaalde de kapitein, en je
bent zeker visscher van beroep ging hij
voort, ook een vervloekt baantje hoorZoo
’n pootige kerel als jij kon toch wel wat
beters krijgen, je moest matroos worden,
je bent er net een om in het want te zitten
Ik ken den scheepsdienst, kapitein,
bracht Ralf in ’t midden, ik ben met hart
en ziel er bij geweest, maar ik heb e^n
oude moeder thuis, mijn vader en broe
der zijn zijn verdronken, jaren geleden,
wat kon ik anders doen dan het matrozen-
leven vaarwel zeggen en zoo leef ik nu
daarginds op mijn eiland, en ’t moet zoo
ook maar goed zijn!
Ben je van ’t gindsche eiland? vroeg
kapitein, zijn glas leeg drinkend en weer
vullend. Nu, de menschen moeten er be
ter zijn dan het vervloetke land zelf en de
zee er rondom Vijf jaar geleden scheelde
het niet zooveel, hij knipte met de vingers
of ik had met mijn oude kast boven op de
rotsen gezeten. Bij ’t loodsen achteruit
hadden we nog maar net diepgang ge
noeg, en zoo heel sterk is de Zwaluw niet
meer!
Ralf knikte en voegde er bij ~De mees
te schepen nemen een loods, tot zij in
volle zee of in de haven zijn.
Wat koekoek, riep plotseling de kapi
tein uit, zich oprichtend uit zijn gemak
kelijke houding, daar heb ik een kapita
len inval! Ken je ’t vaarwater daar goed
Op m’n duimpje, verzekerde Ralf.
Dan moest jij mijn loods zijn, Petersen,
viel de kapitein snel in, sedert mijn laat
ste reis ben ik bang voordat moeilijke
vaarwater, en ’t kan jou zeker niet sche
len een kleinen omweg te maken. En wat
je aan tijd verliest, nu, voor niemendal
verlangt kapitein Schmith je diensten
maal bekeuring in te stellen.
Door de vorenstaande regeling wordt
beoogd, mede in het belang van het pu
bliek, bij de afdoéning vun de bekeurin
gen terzake van de vermelde overtredin
gen van de Rijwielbelastlngen zooveel
magelijk vereenvoudiging te verkrijgen.
Niemand is echter verplicht de boete op
deze wijze te voldoen. Men bedenke ech
ter! dat bij niet-voldoening van de boete
de ambtenaren de bevoegdheid hebben
het rijwiel in beslag te nemen.
Aangezien de mogelijkheid bestaat,
dat in de groote steden (gemeenten met
meer dan 100.000 inwoners) de betaling
van boete in handen van de ambtenaren
moeilijkheden oplevert, zijn de inspec
teurs der invoerrechten en accijnzen be
voegd deze regeling in de genoemde ge
meenten-niet toepasselijk te verklaren.
12
De stemmen verhieven zich nogmaals,
Imaar al minder luid en dreigend: het
krachtig optreden van den kapitein had
kichtbaar indruk gemaakt op de verhitte
bemoederen. De een riep dit, de ander
pat, tot de kapitein weer zijn harde, luide
stem verhief. Geen reden meer tot voch
tten! besliste hij, als deze jongen kerel
geen plaats meer kan krijgen, dan komt
hij bij mij zitten.
Kom maar mee, wendde hij zich tot
Ralf, we zullen wel een plaatsje vinden,
waar we voor anker kunnen gaan.
Hij schoof zijn arm door dien van Ralf
jen trok hem, vlug het lange vertrek door
schrijdend, een andere, kleinere en nette-
Ire uitziende kamer binnen, waarin de
reeders en kapiteins gewoon waren elkaar
te ontmoeten.
Zoo, hier is de plaats voor ons tweeën,
Voldoening in handen van de ambtenaren.
Boeten worden verminderd.
Naar van bevoegde zijde wordt verno
men, heeft de minister van Financiën aan
le onder zijn departement ressorteerende
imbtenaren die'belast zijn met het op
sporen van overtredingen van de rijwiel-
lelastingwet, de bevoegdheid verleend
iadelijk na het constateeren van het feit
lat zonder belastingmerk of met een niet
)p de juiste wijze bevestigd belasting-
tnerk is gereden, den overtreder in de ge
legenheid te stellen de verbeurde boete
in hun handen te voldoen. Deze regeling
ïreedt in werking met ingang van 8 Aug.
G935, op welken datum tevens de con
trole op de naleving der rijwielbelasting-
wet voor het op den eersten dier maand
begonnen belastingjaar aanvangt.
Omtrent het bedrag van de boete die
koor de ambtenaren kan worden gevor
derd en de wijze waarop van voormelde
bevoegdheid zal worden gebruik gemaakt
is het volgende onder de aandacht ge
dacht.
zei de kapitein, terwijl hij zijn hoed op
een tafeltje wierp en behaaglijk zuchtend
in een leunstoel plaatsnam; tergelijker-
tijd noodigde hij door een handbeweging
zijn beschermeling uit, tegenover hem te
gaan zitten.
Je bent ook geen landrot, zooals ik zie,
ging hij voort, Raif aanziende, maar jullie
jong volk wordt altijd dadelijk door den
duivel bezeten als een ander je vaarwater
kruist. Nu, ik heb je weer vlot gekregen
en daarvoor kun je een ouden kapitein de
laatste uren aan den wal wel door helpen
maken, wat?
Gaat ge dan vandaag weer naar zee?
vroeg Ralf, terwijl hij ging zitten.
Vanavond, knikte de ander; ’n lange
reis, naar Oost-Indie; ’t is de vijfde en nu
hoop ik, de laatste maal, dat ik dien tocht
maak met de Zwaluw. De brave Zwaluw
begint haar vleugels te laten hangen, net
als haar meester. Maar je kunt ’t haar niet
kwalijk nemen; we weten samen wel wat
we achter den rug hebben, in de twintig
jaar, die we elkaar kennen! He, waar blij
ven jullie Katrien. Marie? viel hij zichzelf
in de rede, terwijl hij met zijn zware vuist
op de tafel sloeg, ik zit al een half uur
hier en nog vertoont zich niemand. Twee
te krijgen? Vervolgens, indien deze vraag
Devestigend kan beantwoord worden, zit
er eenige toekomst in het vermeerderings-
oedrijf
Zullen dit jaar vermeerderingsbedrij-
ven erkend kunnen worden?
We kunnen hierop zonder bedenken
een bevestigend antvzoord geven. Mits het
oedrijf aan de gestelde voorschriften vol
doet, zal dit jaar zeker erkenning volgen.
En omdat te weten, behoeven we slechts
wekend te zijn met het feit, dat het aantal
tot heden erkende vermeerderingsbedrij-
ven veel te klein is ten opzichte van het
aantal erkende fokbedrijven en ook in
verhouding tot den Nederlandsen pluim-
veestapel.
Wat de toekomstverwachtingen ten op
zichte van het vermeerderingsbedrijf be
treft het volgende: Het vergaande jaar
Debben wij meerdere malen als onze
meening te kennen gegeven, dat het ons
gewenscht leek, dat bedrijven die daar
voor in aanmerking kwamen, erkenning
zouden aanvragen. En hierbij geld voor
al als overweging, dat de boerderij in het
algemeen de meest geschikte plaats is
voor erkende bedrijven en verder, dat re
delijkerwijs te verwachten was, dat ook
financieel het vermeerderingsbedrijf een
gunstiger positie zou kunnen innemen.
Wat dit laatste betreft, kon men immers
veronderstellen, dat de regeering de ver-
meerderingsbedrijven, die toch ook door
haar in het kader van de verbetering van
den pluimveestapel zijn opgenomen, de
hand boven het hoofd zou houden.
Die verwachtingen zijn tot heden niet
geheel uitgekomen, wat daarom nog niet
direct wil zeggen, dat dit de schuld is van
de regeering. Er zijn vermeerderingsbe-
drijven, die over de financieele resultaten
zeer tevreden zijn, doch daarnaast zijn er
en we gelooven dat het getal daarvan
grooter is welke door het feit, dat ze er
kend vermeerderingsbedrijf waren, min
der onkosten hadden gehad. Vanzelfspre
kend hooren onder die laatste de bedrij
ven, welke geen of weinig broedeieren
De nieuwe boeten.
Bij de wet van 9 Mei 1935, no 82
[Staatsblad no 241) is tegen de hiervoor
jenoemde overtredingen een door de be-
astingadministratie op te leggen boete
ran f 5.bedreigd. Genoemde wet heeft
i tevens den minister van Financiën ge-
■machtigd de boete ad f 5.— te (doen) ver
blinderen. In verband hiermede heeft de
F'
1
V
xianruti
5
J
1
A
i W?
of jl
jget
1
5i*
F..-
i-