g 4 I- ouw WEEKBLAD VOOR BAADLE-NASSAU* re ONZEFEWtLLETQH f UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ DE JONG BAAÖLE-NASSAU De Prinses van den Vuurtoren* Aan onze Abonnees IjQl Als menzonder rijwielplaatje rijdt 27 JULI 1935 30e Jaargang No. 29 E E B E B i ,d. Ui n: i\v: nic- it. o? ter abt trijc zie. :eu: hc: zeb det nle' ld Ike za [ez( dza me ne r l 3 e'f. j hi De abonnees, die hun abonnements- jeld voor het 2de halfjaar nog niet heb- >en voldaan, worden verzocht dit alsnog zóór 1 Aug. te komen doen. Na dien da- um wordt over het bedrag beschikt met 15 cent verhooging voor onkosten. De Uitgeefster. fr. 5 fl minister aan de ambtenaren opgedragen in de volgende gevallen de daarbij ver melde boeten te vorderen. a. Indien de overtreder geen rijwielbe- lastingmerk bij zich heeft wordt de boete verminderd tot f 1.50. Indien de leeftijd van den overtreder beneden 18 jaar is wordt de boete verminderd tot f 0.50. b. Indien de overtreder het belasting- merk wel bij zich heeft, maar dit niet op de juiste wijze heeft bevestigd, wordt de boete verminderd tot f 0.50. De ambtenaren die de overtreding con- stateeren, zijn niet gerechtigd andere dan vermelde boeten op te leggen Indien ver zwarende omstandigheden aanwezig zijn met name wanneer het den ambtenaar bekend is, dat de overtreder in het belas tingjaar reeds eenzelfde overtreding heeft begaan, behooren zij den overtreder niet in de gelegenheid te stellen in hun han den de boete te voldoen. In dat geval is den ambtenaren opgedragen den over treder naar den ontvanger der accijnzen te verwijzen. Hoe de kwitanties eruit zien. Bij voldoening van de boete in handen van de ambtenaren die de overtreding constateeren, geven deze den overtreder een kwitantie af. De afmetingen van de ze kwitantiën zijn 11 cM. bij 11 1|2 cM. zij dragen o. m. een blauwen onderdruk (vignet) meteen witten band, waarop in blauwe letters de woorden „Koninkrijk der Nederlanden’1 zijn gesteld. Het publiek wordt in zijn eigen belang ernstig aangeraden er zorg voor te dra gen, dat inderdaad een zoodanige kwitan tie wordt uitgereikt. Niet alleen is hierin een waarborg gelegen, dat zich geen on bevoegd persoon als opsporingsambte naar voordoet, maar bovendien heeft de Minister van Financiën den onder zijn Departement ressorteerende ambtenaren opgedragen en de politie-ambtenaren uit- genoodigd tegen een persoon, die bij aan houding een dergelijke op zijn naam staande kwitantie vertoont binnen 2 et malen na hare dagteekening niet ander- HET ERKENDE VERMEERDERINGBEDRIJF Zullen dit jaar vermeerderings- bedrijven erkend kunnen wor den. Toekomstverwachtingen. In de teeltregeling is bepaald, dat aan vragen voor erkenning als vermeerde- ringsbedrijfhouder kan plaats hebben tus- schen 1 Augustus en 1 November. Deze aanvragen om erkenning moeten worden gericht aan de Centrale voor eieren en en Pluimvee (Afdeeling Teeltregeling kippenhouderij te Beekbergen. Gezien het feit, dat we Augustus al weer naderen, lijkt het ons om enkele re denen wel gewenscht het een en ander over deze aangelegenheid onder de oogen te zien. En dan komen al direct een paar vragen naar voren, die voor hen, welke plannen hebben voor aanvrage tot erken ning, van beteekenis zijn, n.l.Zal er dit jaar gelegenheid zijn om eventueel een bediijf als vermeerderingsbedrijf erkend glazen! beval hij, toen een van de meisjes kwam en een flesch en glas voor hem neerzette, zie je dan niet, dat we hier met z’n tweeën voor anker liggen? Ralf bedankte bescheidenheidshalve, maar de kapitein riep, terwijl hij Rails glas vulde: Hier heb ik te commandeeren mijn jongen, ’t Zal je geen kwaad doen eens een glas te drinken met een ouden zeerob, op een goede reis, he? Daarbij hief hij zijn glas op en klonk met den jon gen visscher Dat ik kapitein Schmith ben, heb je zooeven al gehoord, maar hoe is jou naam? Petersen, kapitein, Ralf Petersen heet ik, antwoordde de jonge man. Petersen, herhaalde de kapitein, en je bent zeker visscher van beroep ging hij voort, ook een vervloekt baantje hoorZoo ’n pootige kerel als jij kon toch wel wat beters krijgen, je moest matroos worden, je bent er net een om in het want te zitten Ik ken den scheepsdienst, kapitein, bracht Ralf in ’t midden, ik ben met hart en ziel er bij geweest, maar ik heb e^n oude moeder thuis, mijn vader en broe der zijn zijn verdronken, jaren geleden, wat kon ik anders doen dan het matrozen- leven vaarwel zeggen en zoo leef ik nu daarginds op mijn eiland, en ’t moet zoo ook maar goed zijn! Ben je van ’t gindsche eiland? vroeg kapitein, zijn glas leeg drinkend en weer vullend. Nu, de menschen moeten er be ter zijn dan het vervloetke land zelf en de zee er rondom Vijf jaar geleden scheelde het niet zooveel, hij knipte met de vingers of ik had met mijn oude kast boven op de rotsen gezeten. Bij ’t loodsen achteruit hadden we nog maar net diepgang ge noeg, en zoo heel sterk is de Zwaluw niet meer! Ralf knikte en voegde er bij ~De mees te schepen nemen een loods, tot zij in volle zee of in de haven zijn. Wat koekoek, riep plotseling de kapi tein uit, zich oprichtend uit zijn gemak kelijke houding, daar heb ik een kapita len inval! Ken je ’t vaarwater daar goed Op m’n duimpje, verzekerde Ralf. Dan moest jij mijn loods zijn, Petersen, viel de kapitein snel in, sedert mijn laat ste reis ben ik bang voordat moeilijke vaarwater, en ’t kan jou zeker niet sche len een kleinen omweg te maken. En wat je aan tijd verliest, nu, voor niemendal verlangt kapitein Schmith je diensten maal bekeuring in te stellen. Door de vorenstaande regeling wordt beoogd, mede in het belang van het pu bliek, bij de afdoéning vun de bekeurin gen terzake van de vermelde overtredin gen van de Rijwielbelastlngen zooveel magelijk vereenvoudiging te verkrijgen. Niemand is echter verplicht de boete op deze wijze te voldoen. Men bedenke ech ter! dat bij niet-voldoening van de boete de ambtenaren de bevoegdheid hebben het rijwiel in beslag te nemen. Aangezien de mogelijkheid bestaat, dat in de groote steden (gemeenten met meer dan 100.000 inwoners) de betaling van boete in handen van de ambtenaren moeilijkheden oplevert, zijn de inspec teurs der invoerrechten en accijnzen be voegd deze regeling in de genoemde ge meenten-niet toepasselijk te verklaren. 12 De stemmen verhieven zich nogmaals, Imaar al minder luid en dreigend: het krachtig optreden van den kapitein had kichtbaar indruk gemaakt op de verhitte bemoederen. De een riep dit, de ander pat, tot de kapitein weer zijn harde, luide stem verhief. Geen reden meer tot voch tten! besliste hij, als deze jongen kerel geen plaats meer kan krijgen, dan komt hij bij mij zitten. Kom maar mee, wendde hij zich tot Ralf, we zullen wel een plaatsje vinden, waar we voor anker kunnen gaan. Hij schoof zijn arm door dien van Ralf jen trok hem, vlug het lange vertrek door schrijdend, een andere, kleinere en nette- Ire uitziende kamer binnen, waarin de reeders en kapiteins gewoon waren elkaar te ontmoeten. Zoo, hier is de plaats voor ons tweeën, Voldoening in handen van de ambtenaren. Boeten worden verminderd. Naar van bevoegde zijde wordt verno men, heeft de minister van Financiën aan le onder zijn departement ressorteerende imbtenaren die'belast zijn met het op sporen van overtredingen van de rijwiel- lelastingwet, de bevoegdheid verleend iadelijk na het constateeren van het feit lat zonder belastingmerk of met een niet )p de juiste wijze bevestigd belasting- tnerk is gereden, den overtreder in de ge legenheid te stellen de verbeurde boete in hun handen te voldoen. Deze regeling ïreedt in werking met ingang van 8 Aug. G935, op welken datum tevens de con trole op de naleving der rijwielbelasting- wet voor het op den eersten dier maand begonnen belastingjaar aanvangt. Omtrent het bedrag van de boete die koor de ambtenaren kan worden gevor derd en de wijze waarop van voormelde bevoegdheid zal worden gebruik gemaakt is het volgende onder de aandacht ge dacht. zei de kapitein, terwijl hij zijn hoed op een tafeltje wierp en behaaglijk zuchtend in een leunstoel plaatsnam; tergelijker- tijd noodigde hij door een handbeweging zijn beschermeling uit, tegenover hem te gaan zitten. Je bent ook geen landrot, zooals ik zie, ging hij voort, Raif aanziende, maar jullie jong volk wordt altijd dadelijk door den duivel bezeten als een ander je vaarwater kruist. Nu, ik heb je weer vlot gekregen en daarvoor kun je een ouden kapitein de laatste uren aan den wal wel door helpen maken, wat? Gaat ge dan vandaag weer naar zee? vroeg Ralf, terwijl hij ging zitten. Vanavond, knikte de ander; ’n lange reis, naar Oost-Indie; ’t is de vijfde en nu hoop ik, de laatste maal, dat ik dien tocht maak met de Zwaluw. De brave Zwaluw begint haar vleugels te laten hangen, net als haar meester. Maar je kunt ’t haar niet kwalijk nemen; we weten samen wel wat we achter den rug hebben, in de twintig jaar, die we elkaar kennen! He, waar blij ven jullie Katrien. Marie? viel hij zichzelf in de rede, terwijl hij met zijn zware vuist op de tafel sloeg, ik zit al een half uur hier en nog vertoont zich niemand. Twee te krijgen? Vervolgens, indien deze vraag Devestigend kan beantwoord worden, zit er eenige toekomst in het vermeerderings- oedrijf Zullen dit jaar vermeerderingsbedrij- ven erkend kunnen worden? We kunnen hierop zonder bedenken een bevestigend antvzoord geven. Mits het oedrijf aan de gestelde voorschriften vol doet, zal dit jaar zeker erkenning volgen. En omdat te weten, behoeven we slechts wekend te zijn met het feit, dat het aantal tot heden erkende vermeerderingsbedrij- ven veel te klein is ten opzichte van het aantal erkende fokbedrijven en ook in verhouding tot den Nederlandsen pluim- veestapel. Wat de toekomstverwachtingen ten op zichte van het vermeerderingsbedrijf be treft het volgende: Het vergaande jaar Debben wij meerdere malen als onze meening te kennen gegeven, dat het ons gewenscht leek, dat bedrijven die daar voor in aanmerking kwamen, erkenning zouden aanvragen. En hierbij geld voor al als overweging, dat de boerderij in het algemeen de meest geschikte plaats is voor erkende bedrijven en verder, dat re delijkerwijs te verwachten was, dat ook financieel het vermeerderingsbedrijf een gunstiger positie zou kunnen innemen. Wat dit laatste betreft, kon men immers veronderstellen, dat de regeering de ver- meerderingsbedrijven, die toch ook door haar in het kader van de verbetering van den pluimveestapel zijn opgenomen, de hand boven het hoofd zou houden. Die verwachtingen zijn tot heden niet geheel uitgekomen, wat daarom nog niet direct wil zeggen, dat dit de schuld is van de regeering. Er zijn vermeerderingsbe- drijven, die over de financieele resultaten zeer tevreden zijn, doch daarnaast zijn er en we gelooven dat het getal daarvan grooter is welke door het feit, dat ze er kend vermeerderingsbedrijf waren, min der onkosten hadden gehad. Vanzelfspre kend hooren onder die laatste de bedrij ven, welke geen of weinig broedeieren De nieuwe boeten. Bij de wet van 9 Mei 1935, no 82 [Staatsblad no 241) is tegen de hiervoor jenoemde overtredingen een door de be- astingadministratie op te leggen boete ran f 5.bedreigd. Genoemde wet heeft i tevens den minister van Financiën ge- ■machtigd de boete ad f 5.— te (doen) ver blinderen. In verband hiermede heeft de F' 1 V xianruti 5 J 1 A i W? of jl jget 1 5i* F..- i-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1935 | | pagina 1