I I I WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU- HERTOG EN OMSTREKEN sw Al ARBEID. De roeping van den man in onzen modernen tijd. UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ isft ftft DE JONG B AAR LE NASSAU A r 15 DECEMBER 1934 29e Jaargang No. 50 «O FEUILLETON. jonkman een guitigen glimlach ontdekt, die haar scheen te zeggen: Wij zijn al oude kennissen! Of verbeeldde zij zich dat maar? Voel de zij zich als hooggeborene verontwaar digd, omdat hij voor en na haar groette? Ergerde haar zijn vertrouwelijkheid? Ik zal om dezen tijd niet meer naar den tuin gaan, dacht zijdit vroege uur is mij anders het aangenaamste van den gehee- len dag; mijne rozen zijn dan door den nachtdauw getooid. Werkelijk bleef zij des Dinsdags en des Woensdags op hare kamer, maar het viel haar moeilijk niet naar beneden te gaan. Des Dondersdags sloeg zij den weg gade welke naar de ijzergieterij voerde. Zij zag den onbekende langzamer dan gewoonlijk voorbijgaan; hij gluurde door het tralie werk van het hek. Het scheen Jutta toe, als moest hij haar achter de gordijnen ontwaren. De man had ware adelaars- oogen en zij schenen hart en nieren te onderzoeken en door te dringen. Toen hij verdwenen was, snelde Jutta naar den tuin. Nu kon ze ongestoord ha re rozen verzorgen. Doch, daar hoorde zij andermaal dien fermen voetstap; zij kon niet meer in huis verdwijnen; de arbeider kwam terug. Ja, hij was het inderdaad; zij had even opge- De jonge Oostenrijksche Kardinaal Dr. Theod. Innitzer die een wereldvermaard heid geniet, zond onderstaande bijdrage ter publicatie in de Katholieke pers. In de laatste jaren hebben we jammer genoeg moeten constateeren dat het gods- dfenstig leven overal sterk kwijnde en volk en vaderland aan den rand van den afgrond bracht. Na een diepgaand onder zoek zoowel in de groote steden als op het platteland is duidelijk gebleken dat ongodsdienstige, zelfs anti - christelijke verschijnselen vooral in het gezinsleven zeer duidelijk aan den dag treden. De verschrikkelijke zedeloosheid en het on geloof van het gelukkig nu voorbije tijd perk zou niet dien omvang hebben aan genomen wanneer de christelijke traditie en het katholieke erfgoed in het huisge zin veilig bewaard was gebleven. Het wa ren vooral de vaders en moeders die hun zware taak van de opvoeding der kinde ren niet meer of althans veel te weinig in den geest Gods behartigden. De oorzaak van dit verval is weliswaar hoofdzakelijk te wijten aan den liberalen geest, die ook op school en bij de opvoe ding ’n grooten invloed deed gelden. De ouders die op dit punt te weinig doorzicht hadden, konden in de veronderstelling gaan leven dat de school de geheele taak van de opvoeding van hen had overge nomen. Dit had niet alleen tot gevolg dat oude katholieke families heel vaak een godsdienstloos geslacht voortbrachten, maar zelfs dat velen van haar zonen lei ders werden van neutrale, anti-christelij- ke, ja zelfs van godloochenaarsvereeni- gingen. Het huisgezin heeft juist op het gebied van geloof en zedelijkheid bijna totaal gefaald. Het gezinsleven is het slachtoffer geworden van het overweldi gende openbare leven, vooral van het op de spits gedreven organisatieleven. Een sterk individualisme, ’n al te materieele opvatting van het doel van het organisa tieleven en organisatietechniek hebben de natuurlijke gemeenschap van het ge zin, en in verwijderde beteekenis ook van de parochie tolaal ondermijnd. Sedert de laatste 20 jaar is de vrouw door allerlei omstandigheden binnenge drongen in de materieele en ook in de geestelijke positie van een man, wat in zekeren zin, gedeeltelijk ook gerechtvaar digd is door het feit dat de man zijn ver heven taak op het gebied van ethiek in geloofsleven niet naarbehooren behartig- tigde. In dit verband is het heel merk waardig dat de z. g. Moederdag, die en kele jaren geleden werd ingevoerd, on danks haar schoone bedoeling om op die dag de moeder te eeren en dank te betui gen omdat zij de beschermvrouwe is van de liefde en van het gezinsleven, juist meer in negatieven dan in positieven zin gewerkt heeft. Het is heel merkwaardig dat bijna overal aan deze dagen een druk ke belangstelling viel waar te nemen van kinderen en moeders, priesters en religi euzen, maar op de vergaderingen en bij eenkomsten was er nooit ’n man te zien. Integendeel heel veel mannen zijn van meening dat de moederdag een welko me gelegenheid is om zich van moeder en kinderen los te maken. Terwijl men hier en daar op het idee kwam een moe derdag in te voeren en op andere plaat sen zelfs ook nog een vaderdag, ware het veel beter geweest, een gezinsdag in te voeren, opdat hierdoor de eenheid en hei ligheid van het gezin weer eens voor oo- gen zou worden gebracht, Een dergelijke dag zou hierom alleen reeds aan te beve len zijn, dat ook de huisvaders ernstig zouden worden herinnerd aan hun plicht die zij als verantwoordelijk hoofd van het gezin hebben te vervullen dat ook hen weer eens duidelijk wordt gemaakt dat het verkeerd is, de ogvoeding geheel over zien. Hij nam zijn strooihoed voor haar af en groette eerbiedig. Ditmaal sloeg Jut ta geen acht op zijn groet; koel keek zij met hare grijze oogen den onbekende een seconde aan. Waarom klopte haar hart eensklaps zoo luide? Zij oogde de ge spierde mannenfiguur na. Hoe fier en statig stapt hij, Hoe aad’lijk is zijn moed! Zij moest aan deze strophe uit den „Trompetter” denken en bloosde hevig, toen het slot van dit vers haar voor den geest kwam. Ongeveer een kwartier later keerde de onbekende terug; hij droeg een zwaren hamer en nog ander gereedschap. Fier, gelijk een vorst, stapte hij voorbij het hek. Hij moet hier in de buurt wonen, tot deze gevolgtrekking kwam Jutta. Te zeven uur kwam haar vader op de veranda, om te ontbijten. Jutta zette kof fie en plaatste hare mooiste rozen op de keurig gedekte tafel. Goeden morgen, kindliefl klonk de stem van den baron. Hij omhelsde zijne dochter hartelijk. Goeden morgen, papaatje, heeft u goed geslapen? vroeg Jutta glimlachend, want deze woorden herhaalden zich eiken dag. Als een mormeldier, gaf de oude heer ten antwoord, die in zijn voorkomen veel te laten aan de moeder en aan het onder wijzend personeel, zooals maar al te vaak gebeurt. Dat is natuurlijk wel een heel gemakkelijke, maar tevens een zeer on christelijke gewoonte geworden. Er zijn thans nog heel veel punten in het gods dienstige en gezinsleven waarbij de hui dige positie en taak van den man hen nog niet helder voor den geest staat. De pa triarchale gedachte, het priesterschap van den vader in het huisgezin, mits juist op gevat en dienovereenkomstig uitgelegd en toegepast een der voornaamste en diepste gedachten van den tegenwoordi- gen tijd. Het is onze dagen ook een groote fout, dat te veel wordt gewerkt aan het politiek vereenigingsleven enz. in plaats van aan de fundamenten van het gezin. De jonge re generatie moet op deze dwaling wor den gewezen, want de man vindt zijn meest natuurlijke en wezenlijke plicht in het gezin. Het is niet zoo heel dwaas, wanneer beweerd wordt, dat het gezin de eerste en voornaamste vereeniging is. Een vader die zijn plicht als hoofd van deze veree niging niet nakomt zal ook niet als leider kunnen optreden in het openbare veree nigingsleven, vanwege het slechte voor beeld, dat hij dan thuis geeft. Natuurlijk ligt in het gezin niet de eenigste taak van den man. Vaders die zich opsluiten binnen de vier muren van hun huis en slechts in het gezin blijven, begaan de tegenovergestelde fout. Iedere christelijke man, een ieder die den pols slag van den tijd begrijpt, moet het ver band zien, dat er bestaat tusschen vader van het gezin en zoon van de Kerk en lid van de staat. Zijn arbeid voor God, Kerk en vaderland zal echter vruchteloos zijn, wanneer zij zich niet op de eerste plaats uitstrekt tot het gezin en van dit hechte standpunt uit verder werkt. De toekomst van het land hangt veel eerder af van het gezin en de parochie dan wel van de po- 12 Terstonds bukte hij en reikte haar heur eigendom met een diepe buiging over. Deze buiging zou een edelman tot eer hebben gestrekt. Een oogenblik raakten hunne handen elkander aan, toen zeide Jutta zeer vormelijk: H|Dank u! Hij hield den stroohoed in de hand en keek haar aan. Andermaal boog zich het donkergelokte hoofd en zonder nog een woord te zeggen vervolgde hij zijnen weg. Sedert dién tijd zagen zij elkander ei ken dag, altijd op hetzelfde uur; en zij moest den groet van den onbekende dul den. Wie zou hij zijn? Een eenvoudige werkman? Maar hij had toch de manieren van een beschaafd mensch, van een „heer” uit de maat schappij der ontwikkelden. Zijn handen waren bruin en droegen de sporen van harden arbeid, maar ze waren fraai ge vormd en klein. Hoe kwam hij daaraan? Vandaag ergerde Jutta zich bijzonder. Waarom toch had zij hem weder aange keken? Zij had op het gelaat van den litiek, van de organisaties of van het ver eenigingsleven. De meest invloedrijke leiders in het openbare leven de ge schiedenis van het verleden en het heden bewijst het zijn in het algemeen slechts die menschen, die van hun jeugd af in ’t gezin, God, kerk, vaderland en offervaar digheid hebben leeren kennen. Daar ligt de kern van de christelijke opvoeding, die tevens ook in politiek opzicht van de allergrootste beteekenis is. Voor een degerlijke opvoeding is aller eerst noodig een goed voorbeeld van alle ouders. Ouders, wien de ontwikkeling van geest en karakter en het aardsche en bovenaardsche goed van hun kinderen na aan het hart liggen, moeten met hen ook de groote vraagstukken des levens bespreken. Daartoe behoort een gezond verstand en vooral een zekere godsdien stige en geestelijke vorming. Verder is voor een goede opvoeding noodzakelijk stiptheid, tucht, orde en netheid. Tevens moet het kind van jongs af aan eenvoud en spaarzaamheid worden ge leerd, die binnen het bereik van ieder ka tholiek mensch liggen en die ook weer zullen bijdragen, tot een goede hervor ming van het openbare leven. Het zou evenwel verkeerd zijn, als in het gezin geen plaats werd ingeruimd voor blijheid en humor. Ieder huisvader, die er eenigszins toe in staat is, moet zijn gezin op behoorlijke wijze laten genieten van de genoegens, die de wereld, biedt. Het geluk en de welvaart van het indivi du zoowel als van het geheele volk zullen tenslotte hun grondslag vinden in het ge zin, dat op gebouwd moet worden vol gens christelijke beginselen: het gezin, te leiden volgens die beginselen is de eerste en grootste taak van den man in onzen veelbewogen tijd. NIEUWJAARSBRIEVEN 3 cent per stuk. Wed. T. DE JONG, Baarle.Nassau. had van een gepensioneerden officier. De kaarsrechte houding van den zestigjarige, zijn frissche gelaatskleur, zijn snorre- baard, dat alles paste bij den vroegeren stand van baron Rauhenfels. Je bloeit als een van je rozen, zeide de oude heer minzaam, terwijl hij zacht over Jutta’s haar streek, ah, en hier de fraaie marechal-Niel. Een ervan steek ik in mijn knoopsgat! Het jonge meisje glimlachte haren va der toe en reikte hem de kop met geurige koffie. Rauhenfels kuste ridderlijk de blanke hand zijner dochter. Altoos galant, papaatje, plaagde zij hem. Hij knikteen beiden begonnen hunnen maaltijd. De overste sprak levendig over allerlei; zijne dochter was woordkarig en at weinig. Eindelijk trok zulks de aandacht des vaders en hij vroeg: Waarom ben je vandaag zoo stil, mijn kind? Niet in je humeur? Toch wel, antwoordde Jutta vlug en begon nu ijverig met hem te praten. Zij vertelde haren vader van een brief, dien zij van een vriendin ontvangen had, die zich onlangs verloofde. Je moest haar voorbeeld volgen, schert ste Rauhenfels. Je bent nu twintig jaar en moet een keuze doen. Heeft je uur rog S5*' ,'Wi J SfcftV’ EtjsasnaBnEBaHraBR&BBUsasaffiaaBfiaBmaMKHnHHBMi ■■ft- ■■h-S ft A A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1934 | | pagina 1