WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU- HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ i BAAD LE-NASSAU l DE VEEMARKT ARBEID. DE JONG waarborgt 27 OCTOBER 1934 29e Jaargang No. 43 O i FEUILLETON. u I III. „Beste oude Gruner. Ik kom met een verzoek aan je, dat je mij niet moogt weigeren. Ik ben na de herfst-manoeuvresnaarZuid-Duitschland bezoek aan al die plaatsen in de hand. Men is daar soepel, welwillend, men huldigt het beginsel, dat zes maal een kwartje meer winst is, dan eenmaal een gulden. Hier leeft men nog in 'n sleur, is men zoo weinig mogelijk geriefelijk tegenover ’t publiek, staatmennogabsoluut vreemd tegenover de nieuwe opvattingen inzake de tarievenpolitiek, met geen ander re sultaat, dan dat de tekorten steeds stijgen en het publiek er voor op kan draaien. Ook hier hadden we eens een spoor- wegdictator noodig, die de heeren in Ut recht de polsslag van de tijd ook op dit gebied eens deed voelen. fel r b ii in een infanterie-regiment overgeplaatst. Mijn huwelijk heeft binnen eenige dagen plaats en nu wilde ik je verzoeken mij op m’n trouwdag ter zijde te staan. Ik ben al leen maar bang, dat wij deswege met mijn broeder onaangenaamheden zullen krijgen, Je weet, hoezeer ik van je houd. Het zou mij goed doen, je trouwe hand op mijn huwelijksdag te mogen drukken. Den twintigsten November heeft de hu welijksvoltrekking plaats; ik hoop, dat je mij naar het altaar zult geleiden. Je liefhebbende Ulrich van Landow”. De opzichter ontving dezen brief op een morgen, toen hij zijn lange pijp rook te, die voor hem het gezeldschap van vrouw en kinderen verving, want Gruner was vrijgezel gebleven, nadat hij zijn in nig geliefde bruid door den dood verloren had. Duivekater! riep hij uit, natuurlijk ga ik er heen; de jongen zal niet tevergeefs geschreven hebben. Ik zou geen hart in m’n lichaam hebben, als ik neen zeide. Sedert mijn Frederiko stierf, is Ulrich mij het dierbaarste op aarde. Ijverig dampte hij uit zijn pijp, ging aan de berkenhouten schrijftafel zitten en schreef Ulrich, dat hij zou komen. Des via Aken naar Maastricht, omdat de Duit- sche spoorwegen veel goedkooper zijn. We waren deze week in Amsterdam en daar stond op het Rokin een pracht van een reiswagen, met ruime fauteulzittingen Deze wagen reisde geregeld van Amster dam naar Dusseldorf en de retour kostte f5.75. Ongeveer de prijs derde klasse van Groningen naar den Haag, enkele reis. Vooral op groote afstanden zijn de spoorwegen veel te duur. Wie kan hier in ons land bij de tegenwoordige levens omstandigheden er nog aan denken voor plezier eens een paar dagen op reis te gaan? Waarom niet bijv, als de Zweed- sche en Noorsche spoorwegen doen die voor de eerste 50 Km. zooveel rekenen en voor de volgende steeds minder, zoo- dat de menschen uit verafgelegen streken ook eens kunnen reizen. Hier in ons land betaald men over de geheele linie het volle pond. Wat wordt hier gedaan voor de groote gezinnen? Niets, zelfs niet in de vacantiemaan- den, Wie met enkele kinderen op reis gaat betaalt een geweldig bedrag. Hoe anders is dit in Belgie, Frankrijk en Italië _We wezen er reeds op, dat ook onze va- cantiekaarten, niet alleen veel te kort du ren, maar ook veel te duur zijn. En dan nog allerlei beperkende bepalingen bevat ten bijv, dat men onderweg zijn reis niet mag afbreken. Wie in Italië aankomt en profiteeren wil van een extra-reductie vraagt een kaartje bijv, aan van de grens naar Rome en terug en krijgt in het sei- soen 50 pet. korting. Hij kan dan reizen van Iselle (grens) naar Milaan, Genua, Pisa, Rome en van daar over Florence, Bologna, Padua Ve netie, en vandaar weer terug naar Padua Milaan, Chiasso (grens). Hij kan al die steden bezoeken, hij mag tweemaal het zelfde traject reizen PaduaVenetie Men is daar de reiziger zooveel mogelijk terwille en men werkt het vreemdelingen voudig-getande kroon te dragen. Met fatsoenlijke ongedwongenheid schreed zij over de straat en verdween om den naburigen hoek. Jobst moest aan Bregitte denken, die zeer groot en grof gebouwd was en aan wie elke bevalligheid ontbrak. Zonderling, juist dit geringe burgermeisje bezat datgene, wat de hooggeboren gravin mis te. Jobst was opeens bijster nadenkend geworden; niet dan langzamerhand ver dween deze stemming. Ulrich was deze toevallige ontmoeting aangenaam ge weest. Zijn broeder sprak geen woord; nochtans wist de verloofde van Mathilda, dat zij den burchtheer bevallen was. Den nog overblijvenden tijd brachten de broeders door, zonder ook maar een enkele maal op het netelige punt terug te komen. Te acht uur reisde Jobst verder en Ul rich deed hem uitgeleidenaar het station. Beiden hadden het gevoel: Het is een scheiding voor geruimen tijd, misschien wel voor altoos. Alléén de naam 9 Op het oogenblik dat we dit overzicht schrij ven is er nog niets anders bekend over bet al of niet weder ter hand nemen van het afslach ten van vee ten behoeve van de inkrimping van den veestapel, dan dat het bestuur der Vee houderij Centrale met eenige meerderheid van stemmen daartoe heeft besloten Dit is nu bij na 14 dagen geleden en is ei oöïceel nog geen Ministerieele beschikking Intusschen zijn de herfstmarkten reeds in vollen gang en hoewel er flinke kwantums vee worden aangevoerd, is er toch althans tot nog toe geen sprake van overvloedige aan biedingen. De handel is en blijft evenwel zeer traag en daaruit valt te concludeeren, dat er in speculaties op eventueele afname door de Veehouderij Centrale, uit winstbejag nog geen bijzondere activiteit aan den dag wordt gelegd. Alleen in pinken gaat misschien wat extra’s om, maar toch niet zoodanig dat de prijzen er door omhoog gaan. groote paperassen, welke men hier moest halen en daar moest laten afstempelen en dan zuinig bewaren en meenemen op reis kon men dan een reductie krijgen van 25 procent, niet op alle kaartjes, maar alleen op vacantie-kaarten en 8-daagsche abonnementen. Wie reisde binnen een afstand van een vacantiekaart en dit is in Nederland een zeer belangrijke afstand n.l. ongeveer 200 K.M. had er niets geen profijt van. Toch heeft zelfs deze vrij onbeteeke- nende prijsverlaging, volgens de mede- deelingen van de Spoorwegen zeer gun stig gewerkt, al was het dan ook maar voor één week. En al werd hier ook weer de ietwat kleine en benepen bepaling aan toege voegd, dat de reisweek inging op Maandag morgen, terwijl toch verreweg de meeste menschen, niet Maandagmorgen op reis gaan, maar Zaterdagmiddag. Wat de moderne zakenman tot zijn hoofdbeginselen heeft gemaakt n.l. de re clame en de service, kennen onze spoor wegen nog lang niet. Wat heeft er tus- schen de K.L.M. en de pers bijv, geen in nige samenwerking altijd bestaan, waar door de K. L. M. zoo populair gewor den is Bij de spoorwegen leeft men op dit ge bied nog in een grijs verleden. Een voorbeeld. Toen de eerste Diesel- trein naar het Noorden kwam, werd de pers niet eens uitgenoodigd om te komen kijken, laat staan er een proefrit mee te maken, terwijl de wagens leeg wegreden. Voor de spoorwegen is de pers nog al tijd niets anders dan een lastige potten kijker. Vandaar dan ook, dat de spoorwegen ten onzent zoo weinig populair zijn. Maar dit komt ook, wijl haar tarieven ook nog altijd veel te hoog zijn. Wie van Gronin gen naar Maastricht moet reizen, kan als hij wat tijd heeft, belangrijk goedkooper bij Winschoten de grens over gaan en dan 5 Uiterlijk leidden zij een onberispelijk hu welijksleven, maar inwendig ontbrak de warmte. Na deze beslissende verklaring zag Jobst in, dat het besluit van Ulrich on wrikbaar was. Ik heb zaken in de stad en moet om acht uur met den trein naar Koningsberg, zeide hij, maar eerst zoude ik gaarne naar een restaurant gaan. Je vergezelt mij im mers? Ik ben hier tamelijk vreemd. Ulrich gespte zijn sabel om en zette zijn pet op; alsdan betraden de broeders de straat. Dicht bij het restaurant ontmoette hun toevallig Mathilda. Zij kreeg een hoog- roode kleur: Jobst keek zij even aan. Ul rich groette. Wie is dat bekoorlijke meisje'? vroeg Jobst. Mijne bruid, klonk het antwoord. In weerwil van zijn vooroordeelen moest de graaf bij zich zelven bekennen, dat de aanstaande gravin von Landow er zeer gedistingeerd uitzag. Dat aanvallige hoofdje scheen waard te zijn, een negen- -opeen koker dat men II geen waardelooze of schadelijke namaak verkoopt. namiddags begaf hij zich naar het kasteel. Hij had zijn zwarte jas aangetrokken en de in den oorlog verkregen eereteekens daarop gespeld. Het is mij vandaag banger te moede, dan voor den slag bij Duppel, dacht hij; de graaf zal boos zijn, maar ik kan niet anders. Zelfs al zou hij den ouden Gruner zijn ontslag geven ik zal aan het ver zoek van Ulrich voldoen. Wel, Gruner, zoo in ’t paaschbest? vroeg Jobst, toen hij zijn opzichter zag binnenkomen. Wat beteekent dat? Mijnheer de graaf, ik kom beleefd verlof op den 20sten November verzoe ken; ik wensch drie dagen uit te blijven, zeide Gruner eerbiedig. Wil je gaan trouwen? schertste Jobst. Ik niet, maar UI... pardon!... mijnheer de luitenant, hernam Gruner bedaard. Nu ja, maar wat hebt jij daarmee te maken? Dat begrijp ik niet. Mijnheer de luitenant heeft mij op de trouwplechtigheid uitgenoodigd. Wat? riep Jobst, je wilt aan die uitnoo- diging gevolg geven? De arme jongen., excuseer, mijnheer de graaf... Ulrich heeft noch ouders, noch broers of zusters, die hem naar de kerk vergezellen, en nu heeft hij in zijn ver latenheid aan mij gedacht. Mijnheer de Duur reizen in Holland Men kan van het buitenland veel leeren. Het heeft ongetwijfeld in breede krin gen de aandacht getrokken dat de Italiaan- sche spoorwegen, dank zij de zeer be langrijke reducties, die zij van Mei tot October op de spoorwegtarieven hebben ingevoerd, een zeer goed zomerseizoen hebben gemaakt? Het aantal reizigers is zeer belangrijk toegenomen en daarmee ook de ontvangsten. Dit resultaat klopt vrijwel met de me- dedeeling in de „Germania”, dat hij zo merseizoen van de Duitsche spoorwegen niet slecht geweest is, omdat de belang rijke verlaging der tarieven, de reislust aanzienlijk heeft verhoogd. Hoe schrils teken tegenover deze gun stige verschijnselen, de exploitatiecijfers af van onze spoorwegen, die ook nu weer over de afgeloopen zomermaanden, we zouden bijna zeggen, de traditioneele achteruitgang rustig voortzetten. Waardoor ons spoorwegtekort, ondanks allerlei loonsverlagingen en bezuinigin gen, elk jaar opnieuw toeneemt. Toch heeft dit onrustbaar verschijnsel nog geen aanleiding gegeven voor onze Spoorwegen het roer eens radikaal om te gooien. De hoogste wijsheid op dit gebied is bij ons nog altijd de vacantiekaart, angst vallig uitgemeten van 15 Juli tot 15 Sep tember, een systeem, dat we sinds men- schenheugenis bij de spoorwegen kennen en waarvan de prijzen nog altijd ver bo ven het niveau zelfs van 1913 liggen. En zelfs toen dit jaar van particuliere zijde eens een ernstige poging werd ge daan om de reislust van de menschen aan te wakkeren, konden de Spoorwegen, terwijl het toch allereerst haar belang was, niet dan met moeite een karige me dewerking verleenen. Met onze nationale omslachtigheid van I -A II ZENUW-TABLETTEN LL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1934 | | pagina 1