WEEKBLAD VOOR BAAR LE-NAS 5AU- HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ DE JONG BAADLE-NASSAU. I ARBEID. Uit den crisisput omhoog! 29e Jaargang 13 OCTOBER 1934 No. 41 FEUILLETON» I 3 De vergulde pijl van den windwijzer op de spits van den ronden toren fonkelde in den zonneschijn. Daar lag het huis, waarin de Landow’s het levenslicht aan schouwden, waar zij leefden en stierven, waarheen zij de echtgenooten van gelijke geboorte brachten, aan wie zij de nako melingen met blauw bloed en geschen ke ontvingen, die in de plompe wieg van donkerkleurig eikenhout de eerste maan den van hun grafelijk leven slapend en droomend doorbrachten. Telkenmale als Jobst den heuvel be reikte, deed hij zijn paard stilstaan, tel kenmale zwol zijn borst van trots bij de gedachte, dat hij eigenaar van deze ge liefde plek gronds was. Vandaag trad dat gevoel naar den achtergrond en een bitte re gedachte doorkruiste zijn brein. Wan neer hij er niet in slaagde Ulrich dit krank zinnige huwelijk uit het hoofd te praten, dan zouden eens diens kinderen hier zich metterwoon vestigen, want het landgoed was een majoraat en ging bij erfenis in rechte lijn over. Jobst knarsetandde. Ik zal mij tot den keizer wenden, dacht Werken! We zitten diep in den put en het zal niet gemakkelijk zijn er uit te komen, maar we moeten er voor werken. En dan zijn er volgens spr. te veel katholieken die in dezen tijd te veel wijzen op het Evangeliewoord, dat God de vogels voedt en de lelies kleedt. Als deze heerlijke tekst in z’n echte beteekenis wordt ge bruikt, geeft spr. er z’n zegen op, doch ijassen allen, die hem gebruiken, hem wel op ztch zelf toe? Als zij er de bedoe lt. Omstreeks hetzelfde uur, waarop Jobst en Bregitte betreffende het critieke geval in de familie van gedachten wisselden, snelde een jonge slanke dragonder-offi- cier met veerkrachtigen stap naar het huis toe, waarin sinds korten tijd de heer Forster zijn intrek genomen had. Het was een bescheiden woning aan het einde der stad; maarzij zag er net en vriendelijk uit. Achter de vensterruiten blonken sneeuwwitte gordijnen. Onwillekeurig zeide men bij zich zelven: Hier moeten brave gelukkige menschen wonen! Het is een feit, dat huizen hunne eigen aardige physionomie bezitten. Dit witte, sierlijke gebouw behaagde allen en de rijke bloementooi achter de ramen ver ried een zorgende vrouwenhand. Inmid dels verscheen een bekoorlijk, donker meisjeshoofd boven de geurige, kleurige pleegkinderen; de kleine, groene gieter drenkte de meiklokjes, primulas en hya cinthen, welke in smaakvolle groepjes ge rangschikt waren. Het blauwe, vurige rughoudendheid in acht, dat was toch zeer natuurlijk. En thans? Met welk een ommekeer, met welke profaneering werd hunne hoogst-aristocratische levenswijze nu bedreigd! hoeft op te sluiten achter Clarissentralies of te vluchten in de woestijn. In onze ker ken brandt de oude waskaars naast de Philipslamp! Spr. zegt het luid.dat degene die te genwoordig alles in het werk stelt en uit zoekt om meer werkgelegenheid te vin den een apostotaat voert. In onze dagen kan men bidden; God geef me de genade van een lang crediet. De Kerk is niet te gen stoffelijke lectuur, als deze maar niet verstoffelijkt. De beste wijze om het communisme te bestrijden is: geef ons een land van verdiepte en verstevigde industrie; zoek alle mogelijke werkgelegenhenen en wij zig ’n boel dingen. Zet het heele bankwe zen om en dwing onze banken tot een meer nationale geldpolitiek. Hiermede heeft Spr. als monnik duide lijk genoeg gezegd, dat de kerk niet te gen welvaart is. Hij is zielsovertuigd, dat als de crisis niet wordt opgelost, de werk loosheid blijft op het peil van thans en de verarming van ons volk steeds verder doorgaat, dan het katholicisme in Neder land naar de bliksem gaat. Daaruit volgt, dat we in en buiten de Kamer, in en buiten de gemeenteraden, in en buiten de bonden alles moeten doen om ous volk economisch meer weerbaar, sterker te maken, want dat zal ons beter op den duur helpen, dan retraites en mis sies alleen» Eenige vragen» We staan voor het ontstellende feit, dat onze magazijnen vol eetwaren en onze zolders vol confectie zitten en toch loopen duizenden met honger in de maag en tod den aan het lijf. Het wil er bij Spr. niet in, dat het niet anders kan. Kan er geen groo- te, goedkoope leening uit geschreven worden? Het geld is er en komt er voor los ook. Kunnen Nederland met Oost- en West Indië niet economisch sterker gemaakt en bij elkaar gebokst worden! Kan het Bankwezen niet sterker aan banden ge legd door een verbod om nog te leenen aan het buitenland en een nationale doel stelling te geven aan onze geldpolitiek? Men zal van spr. misschien zeggen, dat hij praat als een socialist, maar hij heeft er niets op tegen als men later op z’n graf zegt: vrij rood! Kan onze R.K. Staatspartij geen radi- hij, als Ulrich deze mamesel Schultze och, zij heet Förster als hij haar tot vrouw neemt, dan verzoek ik zijne Majesteit Reikinnen te doen overgaan op de verwijderde familie der in Thuringen levende Landows. Toen het echtpaar eenige uren later bij het middagmaal in de groote eetzaal tegenover elkaar zat en de bediende zich verwijderd had, verklaarde Jobst aan zijn vrouw, dat hij den volgenden dag naar Gumbinnen reizen zou, om met Ulrich ruggespraak te houden. Voorts zeide hij tot Bregitte, dat hij voornemens was stap pen te doen, waardoor de ontaarde spruit van het bezit van het goed buitengeslo ten zou worden. De gravin billijkte dat voornemen, zij blies het vuurtje aan en de gewone ver veling, welke anders bij het diner lood zwaar op hem drukte, week heden, tenge volge van het buitengewone onderwerp des gespreks en maakte plaats voor een zekere zenuwachtige opgewondenheid. Men was schier altoos op zich zelven aangewezen en verveelde zich fatsoenlijk onderzijn zestien voorzaten. Lieve he mel, men kon toch van een Rijksgraaf en eene rijksgravin niet vergen, te verkeeren met zekere menschen men nam tegen over het burgelijke element een koele te ling mee hebben, de aandacht van den belabberden toestand af te trekken, dan is het niet minder dan struisvogelpolitiek. Bij lieden, die stikken van den kommer en straks weer vader en moeder worden met vreugde en wanhoop gelijk, moet men niet eenzijdig aankomen met derge lijke intentie, als men zelf meer vertrou wen heeft in een banksaldo. We kunnen van den hemel niet verlangen, dat hij tel kens restitutie doet voor hetgeen dieven van de maatschappij afnemen. Rooven in den naam van Satan en vertrouwen op God dat is een vloek! Neen, we moe ten bidden als engelen en vechten als duivelen voor onze katholieke beginselen op economisch gebied. Wat gebeuren moet» Is de regeering niet van plan voor 100 pet. eerlijk spel te spelen, om drastische maatregelen te nemen, dan dient ze ertoe desnoods gedwongen te worden en wel in samenwerking met allen die voor onze desiderata zijn. Geef ons een paar hon derd van die radecale priesters als Carl Sonnenschein, voor wien thans nog in Berlijn kaarsen gebrand en bloemen op ..het graf worden gestrpoid. Diens begrafe nis was een volksverhuizing, zeide een communist en dat kwam, omdat Sonnen schein gedurfd heeft, den kastegeest aan tastte en spuwde op degenen, die dachten hun vingers vuil te maken door voor het plebs te werken. Hij was het ook, die zei de, dat nooit met den gummiknuppel het communisme uit elkaar te ranselen, zal zijn doch verdwijning ervan slechts mogelijk is als we zelf katholiekrevolutio- nair worden. Bezuinigen is goed, maar dan bij de allerhoogsten beginnen en niet zoolang nog de champagneglazen rinke len! We hebben te komen tot een organisch ingerichte maatschappij, maar als het in nerlijk van ons allen niet beterwordt heb ben we daar niks aan De mensch is geen oog van den jongen officier zocht even eens de bloemen op; hij ontwaarde de lieve tuinierster, glimlachte haar toe en trad in het huis. Goeden dag, Tilla, riep hij feeder, ter wijl hij den rechterarm om de tengere meisjesfiguur sloeg en met de linker haar aardig kopje ophief. Mijn Ulrich! jubelde zij, zijn kus terug gevend, daar heb ik,je weer, ik bezit en voel je, in jouw bijzijn verdwijnt mijn vrees en alleen het groote geluk vervult mijn gemoed Wat vrees je dan, m’n lieve? vroeg de jonge officier innig, is mijne verloofde on der mijne hoede niet veilig geborgen? Zij vleide het mooie hoofdje tegen het blauwe laken van zijn wapenrok. Mijn geluk, mijn alles! lispte zij onder zijn innige liefkoozingen. Wees getroost Tilla, wij behooren voor altoos bij elkander, zeide Ulrich feeder. Je broer hij staat bekend als trotsch op zijn adellijke afkomst, vandaag heeft hij je huwelijksaankondiging ont vangen; hij zal boos op ons zijn. Ik word bang. Hij zal ons willen scheiden, Ulrich. Er kwam iets van de stijfhoofdigheid van zijn geslacht over den jongsten zoon des graven Von Landow en hernam kop- kig; Pater Henricus O.Cap. hoofdredacteur van een onzer meest frissche godsdien- stigeweekbladen „ChristusKoning” heeft een rede gehouden over de crisis met ha re gevolgen en over de middelen, om uit den crisisput omhoog te worstelen. Die rede was zoo leerzaam, dat wij hier eeni ge van zijn kort willen verwerken. Voor 100 pet» katholiek» In de eerste plaats is het nuttig en noo- dig, een haif vertwijfeld volk in te spuiten met godsdienst. De Tien geboden zijn geen dwangbuis doch geven ons schatten in de armen. Als je van alle kanten in den put der zor gen zit, knn je wel eens in de bio hartelijk gaan lachen met Mickey Mouse en dat mag gerust doch de echte opkik- kering vindt je alleen in den godsdienst. Trap het geloof de deur uit, dan komt het ongeloof door het venster naar binnen. Je kwijt raken is erg, een been kwijtraken is ontzettend, doch je godsdienst verliezen is alles verliezen. Zonder God wordt de wereld een ijskelder. Wij moeten, vooral nu in de crisis, voor 100 pet. katholieden zijn. Dat is on ze stalen ruggegraat. Maar ook: welstand» Goed katholiek wil niet zeggen een moddervette ziei en een scharminkel van ’n lichaam! Spr. heeft in Seppe de socia le studiedagen meegemaakt en in dat re- traitenhuis, waar anders slechts gepre dikt wordt; „Wat baat het den mensch, enz.” heeft men'het 3 dagen lang alleen over de boterham gehad. Daar, waar er anders steeds op gewezen wordt, dat de communiebank de centrale is van het le ven, werd toen gezegd, dat men zonder geld niets opschiet! Spr. wil hiermee zeg gen, dat de godsdienst niet fanatiek is en het oer-echte katholicisme zich niet be- slaaf, noch van het kapitaal, noch van den grond; hij is de drager van rechten en van onvervreemdbare waarden. Aan de liefde van mensch tot mensch ontbreekt nog al te veel! Onze politiek moet wezen: tot eiken prijs der werkloosheid naar benedeneen meer sterke, intensieve industrie trachten te krijgen. Daartoe is noodig een omzet ting der bedrijven, nu betonnen muren den wereldhandel belemmeren. We wor den op ons eigen huishouden aangewe zen dus zal er ’n stuk van ons boerenbe drijf afmoeten, de industrie moeten wor den omgezet. Alles dient gericht op de vraag; hoe kan Holland het meest produ- ceeren voor eigen Hollanders. We moeten, zooals Max van Pollzegd, naar autarchie en omdat ons landje alleen te klein is te samen met Oost en West- Indië een economische drie-eenheid vor men; een groot huishouden van 70 mil- lioen menschen, dat grootendeels zich zelf kan voorzien. fe-'v. ■m»' BAARLES NIEUWS EN ADVERTENTIE BLAD ’-i? k Sl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1934 | | pagina 1