WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU- HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ EE J N G O L EE N DE GALEIBOEF i Is het Bolschewisme overwonnen? 9 JUNI 1934 29e Jaargang No. 23 FEUILLETON. Ook Engeland wordt bestookt. Heel de wereld raakt aldus meer en meer verstrikt in de reusachtige webbe, die door de Russische spin der Godloos heid wordt geweven. En ook de Engelsche beweging volgt sedert enkele jaren de richtlijnen, die vanuit het Middelpunt Moscou, worden aangegeven en ook op het vasteland gevolgd. Het orgaan van de Britsche sectie, de derde Communis tische Internationale, dat in elke Engel sche stad en dorp vrij verkocht wordt, pu bliceerde een brief van de Leningradsche tak van de Sovjet bond der strijdende God- nen sluiten. Om hem het ontvluchten te beletten vond Merindol geen beter middel dan hem een nieuwen flinken stomp te geven. De man viel ter aarde en bleef half ver doofd liggen. In een oogenblik had Merindol de deur nu gesloten en riep hard om Piganiou. Deze antwoordde dadelijk en kwam de trap afgeloopen. Breng licht! beval hem Merindol. Het was hoog tijd. Want juist toen Piganiou met eene kaars kwam, stond de gevange ne op en in het donker was er Merindol misschien slecht aan toe geweest. Wat was er? vroeg de oude bediende. Ik heb een inbreker op heeterdaad be trapt, antwoordde Merindol. Met den revolver in de hand naderde hij den inbreker, die reeds beproefde bij de andere deur te komen, die op straat uitkwam. Neem hem den hoed van ’t hoofd, riep hij nog altijd in het dialekt zijner geboor testreek tot Piganiou. Deze voerde het bevel met groote vlug heid uit. Toornig bracht de gevangene zijne hand naar den zak, waarschijnlijk om een mes te voorschijn te halen. Halt! riep Merindol dreigend. Als gij u 37 dergelijke organisaties in de Sovjet- Republiek staan in rechtstreeksche ver binding met gelijkgezinde groepen buiten Rusland. En dit beteekent ruim toevloei ing van geldelijken steun naar die buiten- landsche organisaties. In 1930 werd de Internationale Proletarische Vrijdenkers- bond veranderd in den Communistischen Internationalen Atheistenbond. In Frankrijk werkt de „Unie der Fran- sche Godloozen” met kracht, om de Rus sische methoden aan de Fransche toe standen aan te passen en te benutten, waarbij lezingen, tooneelversnellingen, conferenties, geschriften en anti-gods- dienstige opvoeding in dienst worden ge steld der propaganda. Een speciaal anti godsdienstig handboek voor Fransche kinderen, kindertooneelstukken, lezingen enz. zijn reeds wijd en zijd verspreid. De Zwitsersche Godloozen werken niet alleen in eigen land, maar steunen ook de actie in Duitschland; zoo zonden zij hun eigen orgaan naar hun Duitsche broeders, toen de Berlijnsche politie het daar verschijnend blad had opgeheven. In ons land is reeds een openbare bij eenkomst van Proletariërs-Atheïsten ge- Niet lang geleden hielden Pioniers, of communistische kinderen van New-York in een der grootste schouwburgen een anti-kerstavond, die door 3500 werklie- met vrouwen en kinderen werd bijge woond. Ook in niet-christelijke landen werken deze zendelingen van het ongeloof. In Mongolië zijn 70 Godloozen-groepen ge vormd. In Japan werven zij vele aanhan gers onder de boeren en arbeiders. Over al wordt van de ellende der massa ge bruik gemaakt om op te staan tegen God zelf, zoodat over de geheele wereld is ge vormd een parodie van de christelijke broederschap, die de nationale grenzen overspant, maar zijn bindkracht zoekt niet in de goddelijke liefde, maar in ge- meenschappelijken haat tegen God. Ve len zijn door ellende verbitterd tot de communistische Godhaters gedreven zoo bestaat in Engeland 60 pCt. van het aantal leden der Communistische Partij uit werkloozen. 200 Afrikaansche propagandisten wor den, volgens getuigenis van den beken den Mgr. d’Herbigny S.S. in Moscou on derricht en getraind om in het zwarte we relddeel als bestrijders van zending en missie te werken, en onder hun rasge- nooten te verspreiden. Uit een geheim bulletin van de com munistische partij in Portugal haalde Mgr d’Herbigny in een lezing te Rome ook aan: het verbod „verbinding te onderhou den met godsdienstige personen en zaken Eveneens schetste dezelfde spreker het anti-godsdienstig werk van het Atheïsti sche Communisme in Peru, dat reeds leidde tot de verschrikkelijke moordpar tijen in Trujullo, een jaar geleden, en ook de godsdienstvervolging in Mexixo. In dezelfde lezing werden bijzonderhe den meegedeeld omtrent de actie in Ca nada waar het atheïstisch communisme aan het hoofd staat van ongeveer 46 ar beidersverenigingen, en omtrent de zen ding uit New-York van speciale onderwij zers, om de kinderen anti-godsdienstig onderricht te geven en anti-godsdienstige spelen en sport te leiden naar Moskousch model. had niet gedacht, dat ge zoo’n lafaard waart, zei hij daarom met verachting. Gij zijt twee tegen een, ik kan niets doen en wil liever de zaak op eene ver standige wijze ophelderen. Dat is mij ook goed, zei Merindol. Gij weet immers, wat u wacht. Gij zult mij toch zeker niet dooden, hoop ik. Van mij hebt ge voor uw huid niets te vreezen; ik wil het gerecht niet voor zijn. Gij wilt mij dus overleveren aan de po litie? vroeg de ellendige sidderend. Dacht ge soms, dat ik de deur voor u open zou doen, opdat gij kondt vluchten. Dat zou mijnheer Nalot mij nooit verge ven. Nalot, herhaalde Coraille, de schouders ophalend, wat kan mij die schelen? Nu, wij zullen zien, of gij morgen nog zoo spreekt. Thans echter beantwoord mijne vragen. Ik zal slechts dat beantwoorden, wat mij goeddunkt. Waarom zijt ge ’s nachts om twee uur door het venster geklommen? Ik ben niet door het venster ingeklom men. Wat? Gij onkent dus, terwijl daar het touw nog hangt? Dat gebruikte ik slechts voor het naar r-,*: 4 loozen, waarin „broederlijke correspon dentie” met Engelsche arbeiders werd gevraagd, waarop een regen van brieven volgde". Na verdere voorbereiding werd bekend gemaakt, dat voor januari 1933 er een organisatie zou zijn tot het voeren van „Strijdende Godloozenactie" te voe ren in Engeland, die door alle plaatselij ke afdeelingen der Communistische par tij gesteund diende te worden. De Bond van Godloozen kwam werkelijk in Lon den tot stand, de stad werd in propagan da wijken ingedeeld, informatie- en bu reaux van onderzoek werden opgericht en in vele andere steden werden afdee lingen gevestigd. De rol van dit nieuwe atheisme in En geland werd met groote nauwkeurigheid aangegeven in een brochureGodsdienst inde Y. S.S. R.“ Hetchristeudom wordt in dit geschrift voorgesteld als onderdrukker der arbei ders, wat duidelijk in strijd is met de his torische waarheid, terwijl de godsdienst vervolging der Sovjet wordt verdedigd. Het slotwoord luidt: „Denk er aan dat de strijd tegen den godsdienst is een strijd voor socialisatie. De schuld der geloovenden. Als wij zoo zien, hoe gemakkelijk deze godloozen-beweging en haat tegen den godsdienst wordt verspreid, moeten wij dan niet erkennen, dat een groot deel van de schuld ligt bij die geloovigen die vaak door hun onchristelijk sociaal gedrag een valsch beeld geven van den godsdienst die zij in naam belijden, maar in werke lijkheid benadeelen en onbewust bestrijden Nog strenger moet veroordeeld wor den de dwaasheid van hen, die nalaten die toestanden te verwijderen ofte veran deren, die de geest van het volk verbitte ren en zoo den weg bereiden voor de ver nietiging van de maatschapgelijke orde. Wanneer de anti-godsdienstige cam pagne de mistoestanden en zonden van Het strijdend Atheisme over de wereld. De felle activiteit door den „Bond der strijdende Godloozen” ontplooid, en die gericht is tegen de grondslagen der be schaving en voornamelijk tegen het chris tendom, wordt zeer vergemakkelijkt door de ineenstorting van de niet-Katholieke Christenkerken. De communistische actie is met opzet misleidend en werkt met velerlei „strate gische zetten” die door Lenin zoo werden aanbevolen. Zoo beweren zij, dat zij de vrijheid van godsdienstige belijdenis on aangetast laten en verkondigen „volledi ge gewetensvrijheid in godsdienstige za ken” voor te staan. Maar de officieele or ders uit Moskou gelasten iedere nationa le sectie: „de godsdienst systematische te bestrijden, en anti-godsdienstige pro paganda met alle mogelijke middelen te voeren”. Deze formeele aanval op den gods dienst is, zooals in de Encycliek Caritas Christi gezegd wordt: „Iets nieuws in de geschiedenis”. Immers wij zien de dui- velsche oorlogsbanieren te midden van alle volkeren en in alle deelen der aarde openlijk ontrold tegen God en godsdienst. Heden ten dage is het atheisme in groo te menschenmassa’s doorgedrongen, het werkt zelfs in lagere scholen, verschijnt in theaters, in films en radio, het organi seert eigen tentoonstellingen. Zeker, ook in vroegere tijden is er wel groote afval tot het atheisme voorgeko men, b.v. tijdens de Fransche revolutie. Doch nooit is het geloof der massa zoo algemeen en systematisch aangevallen, als thans gebeurt. Dit is nieuws. Organisatie en verbreiding. De Centrale Raad van den Sovjet Bond der Strijdende Godloozen heeft een inter nationaal Departement in Moscou. Reeds 30 De groote das, die de vreemde droeg, verborg de helft van zijn gezicht, terwijl een slappe, over de ooren getrokken hoed het overige gedeelte bedekte, zoodat men slechts de punt van de neus kon zien. Merindol kon dus niet zien, wien hij voor zich had, maar hij begon te gelooven dat het niet de onechte markies was. Ricceur was grooter en bovendien zou het moeilijk te verklaren geweest zijn, waar en hoe hij zich had moeten verklee- den, daar hij den avond in groot toilet bij Nalot doorgebracht had. Maar Merindol wenschte zich niet met een verhoor op te houden en ook geen tijd te verliezen met vermoedens. Marsch! zei hij tot zijn gevangene en zette dit bevel kracht bij door hem een flinken stomp in den rug te geven. De inbreker bewoog zich. Merindol trok hem, zonder zijn revol ver ook maar een oogenblik te laten zak ken, tot aan de deur van het tuinhuis, die hij open gelaten had. In het voorvertrek gekomen, moest hij hem echter loslaten om de deur te kun- beweegt, hond, schiet ik uneer. Nadat de hoed van ’t hoofd genomen was herkende Louis bij het schijnsel der kaars in den misdadiger Coraille. Ah, zijt gij het, schurk! Gij bent in den nacht door het venster geklommen om uw patroon te be stelen? Dat is niet waar, ik heb niets gestolen? Zijn gelaat zag aschgrauw, zijne tan den klapperden en schuw zag hij naar al le kanten om, als een wild dier dat in de val zit. Dat zullen we dadelijk zien, hernam Merindol, neem uw riem, Piganiou, en bind hem de handen op den rug. Raak mij niet aan! schreeuwde Corail le woedend tot den molenaar. Als gij u verroert, schiet ik u neer als een dollen hond, dat zeg ik u voor de laat ste maal, zei Louis tot hem. Nu, mijn lammetje, geef de pootjes maar hier, zei Piganiou, een langen riem in de hand houdend. Coraille gaf wel is waar zijne handen niet, maar hij liet zich toch zonder den minsten tegenstand binden. Hij was als verlamd van angst. Merindol wist dit echter niet en verwon derde er zich al over, dat de loop van zijn revolver op dezen volharden spitsboef zulk eene uitwerking kon uitoefenen. Ik ;-,s BAARLE’S NIEUWS EN ADVERTENTIE BLAD 7? i. fc

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1934 | | pagina 1