WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU-
HERTOG EN OMSTREKEN
UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ
EE J N G O L EE N
DE GALEIBOEF
i
Is het Bolschewisme
overwonnen?
9 JUNI 1934
29e Jaargang
No. 23
FEUILLETON.
Ook Engeland wordt bestookt.
Heel de wereld raakt aldus meer en
meer verstrikt in de reusachtige webbe,
die door de Russische spin der Godloos
heid wordt geweven. En ook de Engelsche
beweging volgt sedert enkele jaren de
richtlijnen, die vanuit het Middelpunt
Moscou, worden aangegeven en ook op
het vasteland gevolgd. Het orgaan van
de Britsche sectie, de derde Communis
tische Internationale, dat in elke Engel
sche stad en dorp vrij verkocht wordt, pu
bliceerde een brief van de Leningradsche
tak van de Sovjet bond der strijdende God-
nen sluiten. Om hem het ontvluchten te
beletten vond Merindol geen beter middel
dan hem een nieuwen flinken stomp te
geven.
De man viel ter aarde en bleef half ver
doofd liggen.
In een oogenblik had Merindol de deur
nu gesloten en riep hard om Piganiou.
Deze antwoordde dadelijk en kwam de
trap afgeloopen.
Breng licht! beval hem Merindol. Het
was hoog tijd. Want juist toen Piganiou
met eene kaars kwam, stond de gevange
ne op en in het donker was er Merindol
misschien slecht aan toe geweest.
Wat was er? vroeg de oude bediende.
Ik heb een inbreker op heeterdaad be
trapt, antwoordde Merindol.
Met den revolver in de hand naderde
hij den inbreker, die reeds beproefde bij
de andere deur te komen, die op straat
uitkwam.
Neem hem den hoed van ’t hoofd, riep
hij nog altijd in het dialekt zijner geboor
testreek tot Piganiou.
Deze voerde het bevel met groote vlug
heid uit.
Toornig bracht de gevangene zijne
hand naar den zak, waarschijnlijk om een
mes te voorschijn te halen.
Halt! riep Merindol dreigend. Als gij u
37 dergelijke organisaties in de Sovjet-
Republiek staan in rechtstreeksche ver
binding met gelijkgezinde groepen buiten
Rusland. En dit beteekent ruim toevloei
ing van geldelijken steun naar die buiten-
landsche organisaties. In 1930 werd de
Internationale Proletarische Vrijdenkers-
bond veranderd in den Communistischen
Internationalen Atheistenbond.
In Frankrijk werkt de „Unie der Fran-
sche Godloozen” met kracht, om de Rus
sische methoden aan de Fransche toe
standen aan te passen en te benutten,
waarbij lezingen, tooneelversnellingen,
conferenties, geschriften en anti-gods-
dienstige opvoeding in dienst worden ge
steld der propaganda. Een speciaal anti
godsdienstig handboek voor Fransche
kinderen, kindertooneelstukken, lezingen
enz. zijn reeds wijd en zijd verspreid.
De Zwitsersche Godloozen werken niet
alleen in eigen land, maar steunen ook
de actie in Duitschland; zoo zonden zij
hun eigen orgaan naar hun Duitsche
broeders, toen de Berlijnsche politie het
daar verschijnend blad had opgeheven.
In ons land is reeds een openbare bij
eenkomst van Proletariërs-Atheïsten ge-
Niet lang geleden hielden Pioniers, of
communistische kinderen van New-York
in een der grootste schouwburgen een
anti-kerstavond, die door 3500 werklie-
met vrouwen en kinderen werd bijge
woond.
Ook in niet-christelijke landen werken
deze zendelingen van het ongeloof. In
Mongolië zijn 70 Godloozen-groepen ge
vormd. In Japan werven zij vele aanhan
gers onder de boeren en arbeiders. Over
al wordt van de ellende der massa ge
bruik gemaakt om op te staan tegen God
zelf, zoodat over de geheele wereld is ge
vormd een parodie van de christelijke
broederschap, die de nationale grenzen
overspant, maar zijn bindkracht zoekt
niet in de goddelijke liefde, maar in ge-
meenschappelijken haat tegen God. Ve
len zijn door ellende verbitterd tot de
communistische Godhaters gedreven
zoo bestaat in Engeland 60 pCt. van het
aantal leden der Communistische Partij
uit werkloozen.
200 Afrikaansche propagandisten wor
den, volgens getuigenis van den beken
den Mgr. d’Herbigny S.S. in Moscou on
derricht en getraind om in het zwarte we
relddeel als bestrijders van zending en
missie te werken, en onder hun rasge-
nooten te verspreiden.
Uit een geheim bulletin van de com
munistische partij in Portugal haalde Mgr
d’Herbigny in een lezing te Rome ook
aan: het verbod „verbinding te onderhou
den met godsdienstige personen en zaken
Eveneens schetste dezelfde spreker het
anti-godsdienstig werk van het Atheïsti
sche Communisme in Peru, dat reeds
leidde tot de verschrikkelijke moordpar
tijen in Trujullo, een jaar geleden, en ook
de godsdienstvervolging in Mexixo.
In dezelfde lezing werden bijzonderhe
den meegedeeld omtrent de actie in Ca
nada waar het atheïstisch communisme
aan het hoofd staat van ongeveer 46 ar
beidersverenigingen, en omtrent de zen
ding uit New-York van speciale onderwij
zers, om de kinderen anti-godsdienstig
onderricht te geven en anti-godsdienstige
spelen en sport te leiden naar Moskousch
model.
had niet gedacht, dat ge zoo’n lafaard
waart, zei hij daarom met verachting.
Gij zijt twee tegen een, ik kan niets
doen en wil liever de zaak op eene ver
standige wijze ophelderen.
Dat is mij ook goed, zei Merindol. Gij
weet immers, wat u wacht.
Gij zult mij toch zeker niet dooden,
hoop ik.
Van mij hebt ge voor uw huid niets te
vreezen; ik wil het gerecht niet voor zijn.
Gij wilt mij dus overleveren aan de po
litie? vroeg de ellendige sidderend.
Dacht ge soms, dat ik de deur voor u
open zou doen, opdat gij kondt vluchten.
Dat zou mijnheer Nalot mij nooit verge
ven.
Nalot, herhaalde Coraille, de schouders
ophalend, wat kan mij die schelen?
Nu, wij zullen zien, of gij morgen nog
zoo spreekt. Thans echter beantwoord
mijne vragen.
Ik zal slechts dat beantwoorden, wat
mij goeddunkt.
Waarom zijt ge ’s nachts om twee uur
door het venster geklommen?
Ik ben niet door het venster ingeklom
men.
Wat? Gij onkent dus, terwijl daar het
touw nog hangt?
Dat gebruikte ik slechts voor het naar
r-,*:
4
loozen, waarin „broederlijke correspon
dentie” met Engelsche arbeiders werd
gevraagd, waarop een regen van brieven
volgde". Na verdere voorbereiding werd
bekend gemaakt, dat voor januari 1933
er een organisatie zou zijn tot het voeren
van „Strijdende Godloozenactie" te voe
ren in Engeland, die door alle plaatselij
ke afdeelingen der Communistische par
tij gesteund diende te worden. De Bond
van Godloozen kwam werkelijk in Lon
den tot stand, de stad werd in propagan
da wijken ingedeeld, informatie- en bu
reaux van onderzoek werden opgericht
en in vele andere steden werden afdee
lingen gevestigd.
De rol van dit nieuwe atheisme in En
geland werd met groote nauwkeurigheid
aangegeven in een brochureGodsdienst
inde Y. S.S. R.“
Hetchristeudom wordt in dit geschrift
voorgesteld als onderdrukker der arbei
ders, wat duidelijk in strijd is met de his
torische waarheid, terwijl de godsdienst
vervolging der Sovjet wordt verdedigd.
Het slotwoord luidt:
„Denk er aan dat de strijd tegen den
godsdienst is een strijd voor socialisatie.
De schuld der geloovenden.
Als wij zoo zien, hoe gemakkelijk deze
godloozen-beweging en haat tegen den
godsdienst wordt verspreid, moeten wij
dan niet erkennen, dat een groot deel van
de schuld ligt bij die geloovigen die vaak
door hun onchristelijk sociaal gedrag een
valsch beeld geven van den godsdienst
die zij in naam belijden, maar in werke
lijkheid benadeelen en onbewust
bestrijden
Nog strenger moet veroordeeld wor
den de dwaasheid van hen, die nalaten
die toestanden te verwijderen ofte veran
deren, die de geest van het volk verbitte
ren en zoo den weg bereiden voor de ver
nietiging van de maatschapgelijke orde.
Wanneer de anti-godsdienstige cam
pagne de mistoestanden en zonden van
Het strijdend Atheisme over de wereld.
De felle activiteit door den „Bond der
strijdende Godloozen” ontplooid, en die
gericht is tegen de grondslagen der be
schaving en voornamelijk tegen het chris
tendom, wordt zeer vergemakkelijkt door
de ineenstorting van de niet-Katholieke
Christenkerken.
De communistische actie is met opzet
misleidend en werkt met velerlei „strate
gische zetten” die door Lenin zoo werden
aanbevolen. Zoo beweren zij, dat zij de
vrijheid van godsdienstige belijdenis on
aangetast laten en verkondigen „volledi
ge gewetensvrijheid in godsdienstige za
ken” voor te staan. Maar de officieele or
ders uit Moskou gelasten iedere nationa
le sectie: „de godsdienst systematische
te bestrijden, en anti-godsdienstige pro
paganda met alle mogelijke middelen te
voeren”.
Deze formeele aanval op den gods
dienst is, zooals in de Encycliek Caritas
Christi gezegd wordt: „Iets nieuws in de
geschiedenis”. Immers wij zien de dui-
velsche oorlogsbanieren te midden van
alle volkeren en in alle deelen der aarde
openlijk ontrold tegen God en godsdienst.
Heden ten dage is het atheisme in groo
te menschenmassa’s doorgedrongen, het
werkt zelfs in lagere scholen, verschijnt
in theaters, in films en radio, het organi
seert eigen tentoonstellingen.
Zeker, ook in vroegere tijden is er wel
groote afval tot het atheisme voorgeko
men, b.v. tijdens de Fransche revolutie.
Doch nooit is het geloof der massa zoo
algemeen en systematisch aangevallen,
als thans gebeurt. Dit is nieuws.
Organisatie en verbreiding.
De Centrale Raad van den Sovjet Bond
der Strijdende Godloozen heeft een inter
nationaal Departement in Moscou. Reeds
30
De groote das, die de vreemde droeg,
verborg de helft van zijn gezicht, terwijl
een slappe, over de ooren getrokken hoed
het overige gedeelte bedekte, zoodat men
slechts de punt van de neus kon zien.
Merindol kon dus niet zien, wien hij
voor zich had, maar hij begon te gelooven
dat het niet de onechte markies was.
Ricceur was grooter en bovendien zou
het moeilijk te verklaren geweest zijn,
waar en hoe hij zich had moeten verklee-
den, daar hij den avond in groot toilet bij
Nalot doorgebracht had.
Maar Merindol wenschte zich niet met
een verhoor op te houden en ook geen
tijd te verliezen met vermoedens.
Marsch! zei hij tot zijn gevangene en
zette dit bevel kracht bij door hem een
flinken stomp in den rug te geven.
De inbreker bewoog zich.
Merindol trok hem, zonder zijn revol
ver ook maar een oogenblik te laten zak
ken, tot aan de deur van het tuinhuis, die
hij open gelaten had.
In het voorvertrek gekomen, moest hij
hem echter loslaten om de deur te kun-
beweegt, hond, schiet ik uneer. Nadat de
hoed van ’t hoofd genomen was herkende
Louis bij het schijnsel der kaars in den
misdadiger Coraille. Ah, zijt gij het,
schurk! Gij bent in den nacht door het
venster geklommen om uw patroon te be
stelen?
Dat is niet waar, ik heb niets gestolen?
Zijn gelaat zag aschgrauw, zijne tan
den klapperden en schuw zag hij naar al
le kanten om, als een wild dier dat in de
val zit.
Dat zullen we dadelijk zien, hernam
Merindol, neem uw riem, Piganiou, en
bind hem de handen op den rug.
Raak mij niet aan! schreeuwde Corail
le woedend tot den molenaar.
Als gij u verroert, schiet ik u neer als
een dollen hond, dat zeg ik u voor de laat
ste maal, zei Louis tot hem.
Nu, mijn lammetje, geef de pootjes
maar hier, zei Piganiou, een langen riem
in de hand houdend.
Coraille gaf wel is waar zijne handen
niet, maar hij liet zich toch zonder den
minsten tegenstand binden.
Hij was als verlamd van angst.
Merindol wist dit echter niet en verwon
derde er zich al over, dat de loop van zijn
revolver op dezen volharden spitsboef
zulk eene uitwerking kon uitoefenen. Ik
;-,s
BAARLE’S NIEUWS EN
ADVERTENTIE BLAD
7?
i.
fc