Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken Dit blad verschijnt Zaterdags 28e Jaargang h'o 43 Zaterdag 22 Oct. 1932 Een Wildzang* Prins Willem van Oranje Waarom de katholieken van Neder land terecht den Zwijger eeren en huldigen. Prijzen der ad verten tie’s: Minstens 5 regels 75 ct. Elke regel meer 15 ct. Advertentie’s dikwijls herhaald en bij contract prijzen bij overeenkomst. Het lijkt ons gewenscht hieron der een beschouwing te laten volgen over de gegrondheidvan deelneming der katholieken aan de herdenking van Willem den Zwijger. Deze beschouwing is ontleend aan een artikel in het katholiek maandschrift Roeping en is geschre ven door Pater Reimond van Santé, hoogleeraar aan het Albertinum te Nijmegen. Bij het vele, dat ons zeker van onze protestantsche landgenooten scheidt, is er toch ook iets groots om ons samen te binden: dat wij Neder landers zijn. Een der voordeelen van een eeuwfeest is voorzeker, dat het een gelegenheid is om waarden te leeren waardeeren, die door een ver zekerd en dagelijksch bezit hun kost baarheid voor het oog van het nage slacht hebben verloren. Als wij in dit jaar Prins Willem danken, dat wij ten minste in het Noorden vrije Ne derlanders zijn, dan mogen wij wel eens nagaan, of wij die waarde vol doende en zuiver genoeg waardee ren. Ik geloof, dat hier vele Protes tanten iets hebben af te leeren, maar ook vele Katholieken iets hebben bij te leeren. De Protestanten moeten afleeren Nederland te vereenzelvi gen met het Protestantisme, of, zoo- als men het nog zoo vaak heet, Ne derland te noemen een Protestant sche natie. Het Nederlandsche volk is vooreerst veel breeder dan de Ne derlandsche staatsgrenzen. Willem van Oranje was zeer goed overtuigd, dat ook de Vlaamsche gouwen zijn volk waren, en het is slechts, omdat hij wijken moest voor overmacht, dat hij Vlaanderen in de handen der vreemdelingen heeft ge laten. Bovendien is de Nederlandsche geschiedenis ruimer en zijn onze cultuurschatten rijker, dan wat ver bonden is met de gouden 17e eeuw. De Nederlanden hebben vóór de godsdienstige scheuring een rijkdom van beschaving gekend, waarvan alle Europeesche volken hebben gedeeld. Wie uit godsdienstige overwegingen zijn geschiedenis van de bronnen af snijdt, besteelt zijn volk, wantdever- nieuwing van een volk kan niet zon der het verleden. Ze hebben de groo- te Kerkvaders het heidendom bestre- DRUKKER UITGEVERS: "WiED. T. JOtXG <5c ZOON van een andere. Zoo goed als uitge sloten uit het openbaar leven, richt te zich de maatschappelijkewerking der Katholieken hoofdzakelijk op de verdediging van hun godsdienstige belangen. Zij waren wel Nederlan ders, maar door een eeuwenlange achterstelling hadditbewustzijnveel geleden. Toch is de liefde voor eigen beschaving, het werken aan een ei gen volkscultuur een echt christe lijke deugd. Hoe kan echter een volksdeel de groote welstand waar deeren van een eigen staatsinrich ting, die de cultuur het best bewaart, wanneer het door die staatsinrich ting als een vreemde wordt behan deld. En toch moeten de Katholieken van heden dit volop leeren waardee- 'en, nu zij over geheel Europa den wanhopigen strijd zien van zooveel kleine volken, levend binnen het Staatsgebied van grootere volkeren die hen uit imperialisme de noodige levensvoorwaarden ontstelen. Wel nu de man, die voor het grootste deel van ons volk deze welstand heeft bevochten is Willem van Oran je. Hij is het geweest, die het ideaal aan het Nederlandsche volk een ei gen Staatsvorm te geven, heeft be vochten met een kracht en een door zicht, die hem een plaats geven on der de bekwame staatslieden der geschiedenis. Zonder zijn grootsch streven was het langzame wegvre- tingsproces door de opdringende Duitsche en Fransche beschavingen verder gegaan en was het Neder landsche volk, zooals zooveel ande re kleinere volken in Europa, een volk geworden, dat om eigen groot verleden niet sterven en door den druk van vreemde beschaving niet leven kon. Ons beschavingsgebied is ten Oosten en ten Zuiden gedurig verdrongen en het proces langs den Zuidkant is nog dreigend aan den gang: in de laatste jaren is de stad, die de hoofdstad was der Zuidelijke Nederlanden ten tijde van Oranje {Brussel) zoo goed als geheel verlo ren gegaan voor de Nederlandsche beschaving. Willem van Oranje verdient daar om ten volle den naam van „vader des vaderlands” en wij, katholieken vaderlanders, moeten hem onze dankbare hulde brengen. Hoofd-en Kïesp/^W [MIJNHARDT’5 POEDERS ■u Doos 45 ct.Perstuk 8et den, de schatten van de Grieksch- Romeinsche beschaving hebben zij bewaardvoorhetnageslacht. De bes ten van het jonge geslacht, óók onder de protestanten, voelen zeer goed aan, dat een vernieuwing van den Nederlandschen stam moet uitgaan van de geheele kracht van het Ne derlandsche volk, van het geheele volk, dat nu leeft; vandaar de reac tie tegen partijpolitiek. Van het ge heele volk, zooals het geleefd heeft; vandaar de toenaderingen van alle gouwen in de Nederlanden. Dat zal het einde beteekenen van heel wat antipapisme, van heel wat zelfgenoegzaamheid, die meent dat er alleen iets goeds is in eigen huis, dat alles wat andersdenkenden zeg gen of doen, noodzakelijk valsch of slecht bedoeld moet zijn. Maar een volk, dat den moed niet heeft op een misstap terugte komen, zelfs vanzijn grooten, heeft geen toekomst. Bij dit eeuwfeest moeten vooral de katholieken wat bijleeren, of lie ver: zich iets herinneren uit het ver leden, wat zij onder den druk der vorige eeuw te veel hebben verge ten. De strijd en het lijden zijn voor den mensch een groot voordeel, maar hebben ook hun schaduwzijde. Het leed, dat .de Protestanten aan ons aandeden en den strijd, dien wij moes ten voeren omweerals gelijkgerech tigde burgers te worden beschouwd hebben het Katholicisme in onze harten een hechtheid en een diepte gegeven, die wij dikwijls missen bij de massa van de zgn. katholieke lan den, waar de trouw en de liefde voor de Moederkerk, geen eeuwenlange vuurproef moesten doorstaan. Het Katholieke leven is hier vol kracht en toekomst, als de Katholieke zich niet door hun groeienden invloed la ten verleiden tot veruiterlijking, en zucht naar machtsdemonstratie, de bescheiden dienstbaarheid verge tend, die Christus zoozeer voor de zijnen heeftverlangd. Declerusvoor- al moet er op bedacht zijn, nu hij door de trouw van het Katholieke volk hier als in weinige landen een hoog aanzien geniet, dit aanzien niet te misbruiken, om macht op te ei- schen op terreinen, die voor de lee- ken zijn, en stoffelijke voordeelen te zoeken die hun eigen zedelijke kracht zullen ondermijnen. Destrijd heeft echter ook dit nadeel, dat hij den mensch onevenwaardig maakt d.w.z. dat hij één levenswaarde te veel doet beklemtoonen ten koste 22 Ja, je zult me toch wel veel te vertellen hebben, zei lady R n Marian een zijdelingschen blik toe werpende. Hoe staan de zaken hier? Nu, anders ben je nogal spraak zaam, waarom laat je mij nu wachten? Ik weet niet, wat ge verwacht van mij te zullen vernemen, antwoordde mrs. Bethune met kwalijk verho len wrevel. Dat zul je niet weten! Ik wil weten, hoe de verhouding tusschen Maurice en zijn vrouw is. Hoe zou ik zulks beoordeelen? Mrs. Bethune, die haar afhanke lijkheid van lady Rylton zeker nooit bitterder ondervonden had, deed een laatste wanhopige poging om zich aan het te verwachten verhoor te onttrekken. Nu, je zult toch wel je oogen den kost gegeven hebben? Wie zou het anders doen en waarvoor ben je dan hier? Lady Rylton keek haar slachtoffer aan met dien overmoe- digen blik, die slechts het hart van den tiran kenmerkt. Het schoone, anders zoo koele en ongenaakbare schepsel was in hare handen als was, en zij wist het steeds in den rechten vorm te kneden. Zij schijnen niet goed met el kander overweg te kunnen, zei Ma rian plotseling na een korte poos. Niet? En wie draagt daarvan de schuld? Jij? Lady Rylton greep Ma rians arm en trok haar naar zich toe, om zich te vermeien in de doodelijke bleekheid en de verwarde uitdrukking op het schoone gelaat, welks eigenares op zoo wreede ma nier herinnerd werd aan een tijd, die voor altijd had moeten verge ten zijn, en haar gevoelens die voor altijd haar eigen geheim had den moeten blijven. Neen, ik zeker niet! was het korte, haastige antwoord. Nu, eigenlijk zou het geen won der zijn, als ze niet met elkander overweg konden, daar beiden een vurig temperament bezitten zei lady Rylton. Heeft Titia nog wel temperament? vroeg Marian onverschillig. Heb je dat nog niet opgemerkt, beste Marian? Ik geloof, Maurice heeftzichergin haar vergist! Lady Rilton leunde in haar stoel achterover en lachte zacht. Onze lieve Titia schijnt in Abonnementsgeld: fl.25 per half jaar. (bij vooruitbetaling) Zoolang men het abonnement niet opzegt wordt men geacht abonné te zijn. BAARL’S NIEUWS- EB ADVERTENTIEBLAD Bij Uw drogist.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1932 | | pagina 1