Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken Zaterdag24Sept. 1932 28e Ja rgang i^o 39 Dit blad verschijnt Zaterdags DRUKKER UITGEVERS: Op Universiteits-Zondag* VOOR EEN BETERE TOEKOMST gege- whfj. T?. 3Z>EC JOtvct cfc zooiv Prijzen tier iidvertentie’s: Minstens 5 regels 75 et. Elke regel meer 15 ct. Ad verten tie’s dikwijls herhaald en bij contract prijzen bij overeenkomst. men, aan kardinaal Richard te den is en zich sterker te maken voor den strijd, die nog komen moet. Maar vergeet men niet dikwijls het voornaamste? Vergeet men niet, dat wij bij on ze zorgen voor de toekomst toch vooral moeten denken aan het be houd en de versterking van onze geestelijke en zedelijke volkskracht? Hiervan toch zal afhangen of en in hoeverre wij deze crisis te boven kunnen komen en zóó sterk in de toekomst zullen staan, dat zulke, aan menschelijke fouten te wijten verwarring kan worden vermeden. Op gezag van den Paus hebben wij hierboven als de diepere oorzaak der tegenwoordige ellende aangewe zen, de geestelijke afdwaling, de verloochening der ook op onze stof felijke welvaart betrekking hebben de christelijke beginselen. Welnu, dan moet vooral in dezen tijd met grooten ernst worden ge waarschuwd tegen afbraak of zelfs maar verzwakking van de bolwer ken, die wij met veel offers hebben opgericht, om onze geestelijke be langen te bevestigen, om onze ze delijke krachten te versterken, om onze zoo ware en juiste levensbe ginselen weer te doen heerschen op elk terrein van Wetenschap, Staats bestuur, Sociale Actie en economi sche leiding. Laten wij dit eens zeer eenvou dig bewijzen. Onder welke moeilijke financiee- le omstandigheden ouders ook mo gen verkeeren, hun laatste cent, om zoo te spreken, zullen zij besteden aan het onderwijs en de opvoeding hunner kinderen. Op deze uitgaven mag niet worden bezuinigd. Het be treft immers het zedelijk weerstands vermogen van die kinderen voor de toekomst. Verstandige staatsbestuurders handelen niet anders. In al de ons omringende landen, waar de crisis gevolgen nog veel erger zijn dan hier en waar in werkelijkheid hon ger wordt, kwamen bezuinigingen op noodzakelijke uitgaven voor on derwijs, kunsten en wetenschappen eerst op de laatste plaats. Vóór alles wil een volk zijn geestelijke goede ren beschermen, omdat anders zijn ondergang zeker is. Wij behoeven niet uiteen te zet ten waarom de beschaafde volken van Europa op dit punt zoo offer vaardig zijn. Hier ligt immers de bron van hun vooruitgang! Maar hebben wij deze offervaar digheid tot behoud en vermeerdering van kennis en wetenschap in het al gemeen als feit te aanvaarden, hoe enorm gewichtiger is dan nog het bestaan en de bevordering van de wetenschap, die in volmaakte har monie is met Gods Openbaring Wetenschap, die zich in haar vak gebied opsluit en het verband met het geheel verliest, erger nog val- sche wetenschap, kan, behalve in geestelijk, wat we thans ondervin den, in stoffelijk opzicht nadeelig zijn. Het is niet voloende te weten, hoe we onze natuurlijke krachten onder stoffelijk opzicht het best kun nen benutten, maar bovenal is noo dig de zedelijke normen te kennen, volgens welke dit geschieden moet. Gevaarlijk is kennis zonder deugde lijke beginselen, want deze kan het menschdom tot zedelijk en mede tot stoffelijk verderf zijn. Wetenschap is eerst dan waarlijk tot heil van den mensch, als zij met den volledigen mensch rekening houdt. Daarom is noodig leiding door gezonden hoogste redebegin- selen en harmonie met Gods Open baring. Alleen een harmonisch ver bonden geloof-en-wetenschap kan ons veilig leiden op alle levenswe gen, Dit is vooral noodig om de man nen en vrouwen te vormen, die wij kunnen plaatsen op de hoogste pos ten, om de zwaarste verantwoorde lijkheid te dragen. Wij zeggen dit alles hier zeer eenvoudig, om door allen begrepen te worden. Wij zeggen en herhalen het telkens weer, omdat de hoogste levensbelangen ermede zijn ge moeid. Wij zeggen het andermaal, nu in de verwarring van den crisis de grootste gevaren dreigen voor ons geestelijk welzijn. Wij zouden een nooekreet willen doen hooren. Het gevaar bestaat reeds in werklijkheid dat vele, overigens goede katholie ken, gaan bezuinigen op hunne klei nere of grootere uitgaven voor de geestelijke schat, dien wij in Neder land bezitten in onze katholieke Universiteit! Wij begrijpen, zooals nu wel ge bleken is, de ontzaglijke moeilijk heden waarin velen verkeeren. Maar is onze taal niet rijk aan spreek woorden, om aan te duiden dat de (wijsheid niet door de zuinigheid mag bedrogen wordendat wij niet het beste, wat wij bezitten, mogen Zwaar drukken de gevolgen van de economische crisis landbouw, industrie, handel en scheepvaart, kortom het gansche bedrijfsleven verkeert in nooit gekende moeilijk heden. Honderdduizenden zijn mo reel en materieel geslagen door de ramp der wejkloosheid. Andere dui zenden, vooral onder de zelfstandi ge boeren, kunnen niet meer of ter nauwernood nog bestaan van de vruchten van hun arbeid. Weer an deren verloren een groot deel van hnn bezit. Het volksinkomen is zeer belangrijk gedaald, het volksvermo- gen met een derde verminderd en bestuurders van Rijk en Gemeenten zuchten onder de zorgen, om bij stijgende uitgaven en dalende in komsten begrootingen sluitend te maken. Dit is, in grove lijnen geschetst, het beeld van den economischen toestand des lands. In de oorzaken zullen wij ons niet verdiepen. Slechts meenen wij even de opmerking te moeten maken, dat de groote crisis, die nu in alle lan den heerscht, vooral een gevolg is, niet van onveranderlijke economi sche wetten, maar van geestelijke afdwaling, van verloochening door verantwoordelijke leiders en open bare bestuurders der eeuwige chris telijke beginselen. Niemand minder dan de thans zoo roemrijk regeerende Paus Pius XI heeft dit in zijn jongste encyclie ken helder uiteengezet, zoo zelfs, dat één dier omvangrijke encyclie ken in de toch niet christelijk gere geerde Vereenigde Staten van Ame rika letterlijk werd afgedrukt in de Handelingen van het parlement. Laten wij dit grondig overwegen. Het is van levensbelang. Ongetwijfeld hebben allen, die dit lezen, reeds maatiegelen geno men, om voor zich zelf en anderen te bestrijden. Vanzelfsprekend zal hierbij het eerst aan materieele be langen zijn gedacht. Dit is natuur lijk. Gelijkgezinden hebben vereeni- gingen gesticht of versterkt. Nieuwe economische instellingen zijn tot stand gebracht of, bestaande, uitge breid. In particuliere huishoudingen zoowel als bij overheidslichamen zijn bezuinigingsmaatregelingen ge troffen. Men doet alles, om in stoffe- lijkcii zin te redden, wat nog te red-1 offeren om te behouden, wat van mindere en vergankelijke waarde is? Weet men, wat Paus Pius X schreef Parijs? „Het Institut catholique (de naam van de katholieke Universiteit in Frankrijk) moet tot iederen prijs in stand gehouden worden Beroofd van de hulpbronnen, die de wet u waarborgt aldus de Paus gedwongen om voor alles, wat tot handhaving van den eeredienst noodig is, de milddadigheid der geloovigen in te roepen, zult gij dikwijls slechts met moei te kunnen voorzien in de zoo groote nieuwe behoeften en gij zult zooveel mo gelijk de uitgaven moeten beperken, die ofschoon nuttig, toch niet in de eerste plaats noodzakelijk zijn. Maar wij zou den niet willen, dat deze zuinigheid ook maar in eenig opzicht tot schade werd van het Instituut. Dat mag mei gerekend worden onder de dingen, die in geval van nood zouden kunnen worden opge offerd. Dat behoort veeleer tot de zaken die tot iederen prijs in stand moeten worden gehouden.” Zóó spreekt de Paus, de Vader der Christenen. Zijn Fransche kin deren verkeerden in den grootsten nood, maar hij bezwoer hen, hunne offervaardigheid niet te verslappen, waar het gold de instandhouding van de katholieke universiteit. Die woorden herhalen wij, nu zulke ver slapping dreigt in Nederland. Allen weten, wat ons ideaal is. Wij streven naar het bezit, het behoud en de uitbreiding eener uni versiteit, die niet gedragen wordt door weinig rijke menschen, maar die gedragen wordt door het gan sche volk, van hoog tot laag. Daar om is elke gift, hoe gering ook, wel kom en wordt met minstens even veel dankbaarheid aanvaard als het rijke geschenk van den vermogen de. Het zijn de vele giften, het is de algemeene offervaardigheid, die in het verleden grootsche werken heeft gebouwd en ons katholiek volksdeel tot emancipatie bracht. Van ieder, van den arbeider, den werkgever, den boer, den midden stander, den ambtenaar, den door God met aardsche goederen geze gende, verwachten wij hulp en steun een offer, klein of groot, maar met liefde en uit heilige geestdrift ven voor de groote zaak van onze Katholieke Universiteit. Dan behouden en versterken wij dit bolwerk van geestelijke volks kracht en zullen wij de gevolgen Abonnementsgeld: f 1.25 per half jaar. (bij vooruitbetaling) Zoolang men het abonnement niet opzegt wordt men geacht abonné te zijn. BAARL’S bob ffl mm™

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1932 | | pagina 1