1
I
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken
I
I
Zaterdag 9 Juli 1932
28e Jaargang No 28
Dit blad verschijnt Zaterdags
DRUKKER UITGEVERS:
Aan onze abonnees
Eerbied voor het kimt
Vlaandersns Nationale Hoogdag
1
-
MH
enkele van deze kinderen veracht:
want ik zeg u, dat hun engelen al
tijd het aaschijn van mijn Vader
aanschouwen, die in den Hemel is”
(Mt. 18, 10).
Eerbied en heilig ontzag dus voor
die onschuld! M. S. F.
Prijzen der advertentie’»: Minstens
5 regels 75 ct. Elke regel meer 15 ct
Advertentie’» dikwijls herhaald en
bij contract pr.jzen bij overeenkomst.
Hoe verschrikkelijk toch, als het
gloeiende wee van Christus over
den ergernisgever de ouders, de
moeder van het kind zelf zal moe
ten treffen.
Wat zanikt men van mode! Weet
ge wel dat de Parijsche Jodenkliek,
die de mode fabriceert, zelf erkend
heeft met de mode niets anders op
’t oog te hebben dan de begeerlijk
heid te prikkelen?
pHet is, schrijft Fr. S. Rombouts
in zijn opvoedkundige brochuren-
reeks, „te voorschijn geroepen en
begunstigd door de afdeelingen der
vrijmetselarij. Reeds vele jaren
lang tracht men geleidelijk de prak
tijk daarvan te verspreiden door
middel van de mode. Het is de vrij
metselarij, die de laatste nieuwighe
den voor de vrouwen propageert,
-
en protestloos mee. En geraffineer
de mode’s worden niet goed gepraat
met ’t smoesje, dat katholieke dag
bladen ze propageeren door hun
advertenties. Advertenties, zelfs
in katholieke bladen zijn nog geen
norm van zedelijkheid, ’t Is treutig
genoeg, dat de katholieke pers, door
het weigeren van bepaalde adver
tenties, niet ijveriger meewerken om
de beslist onzedige vrouwen-en
kindermode van vandaag tegen te
gaan.
Er is tot heesch wordens toe ge-
gevochten tegen de onzedige modes
En ’t is maar al te duidelijk gebleken
dat volgens Schopenhauers bewe
ring, de haren der vrouwen (zelfs bij
polka-koppen) dikwijls nog langer
zijn dan hun gedachten.
Want ’t schijnt er bij de vrouw
speciaal op het gebied van de- kMcx’ met in tc willen,-dat-ccxioar.haar on
ding, als men nog kleeding kan noe
men de weinige lichte doekjes, flad
derend bij iederen wind.”
„FTet plan is logisch: de omver
werping van de cristelijke sociale
orde zal niet plaats hebben tenzij
door zedenbederf.” „Laten we het
kwaad bij de massa populair maken
schreef een secretaris; in de massa
moet het kwaad door de vijf zintui
gen binnendringen, totdat ze ervan
verzadigd zijn.”
„Na de vrovwen, de kinderen!
Het is noodig, dat onze kinderen het
ideaal der naaktheid verwezen
lijken,” schreef het Vrij metselaars
tijdschrift „LaFrancaise”. „Entwee
magonnieke doktoren, Debille en
Rellir: De methode zal dan ook on
der zinnelijk opzicht belangrijke ge
volgen hebben. De mentaliteit van
het kind zal spoedig veranderen. Om
iederen tegenstand te verwijderen
zal men een progressieve methode
moeten volgen: eerst de voeten en
beenen bloot, dan de mouwen totaal
opslaan of weglaten, dan de rest ge
leidelijk ontdekken
We hebben in de modekoningen
dus te doen met verklaarde bondge-
nooten van den duivel, producenten
van de drie geweldige vijanden die
ieder mensch volgens St. Johannes’
woord in z’n leven heeft te bestrijden
„Al wat er in de wereld is, de be
geerlijkheid des vleesches, de be
geerlijkheid der oogen en de hoo-
vaardij des levens, is niet uit den
Vader, maar uit de wereld.”
En met die duivels, die 't vrouwe
lijk publiek met hun mode voorgaan
loopt maar iedereen gedachtenloos,
geneerde mode menigen man doen
vallen, Peter Kürten was een mas-
sa-moordenaar van vrouwen en men
heeft een natuurlijken afschuw van
die gure verschijning. Hoeveel vrou
wen zijn door hun uitelijk massa-
moordenaressen van de zielen der
mannen?....
Moegeschreeuwd tegen de on
tuchtige vrouwenmode kunnen we
het er wel bij laten. Want me dunkt
St, Paulus, die toch hield van ’n
„insta opportune, importune”, van
’n vólhouden, zou zijn apostolisch
geduld eraan gegeven en voortaan
maar gezwegenhebben. Tegen men-
schen, die geen gedachtenleven
meer leiden, praat men niet langer.
Zij mogen hun massa-moorden nu
zelf voor God verantwoorden.
Maar ouders, moeders voor
al, hebt medelijden, spaart tenmin
ste uw onschuldige kinderen; spaart
en ontziet het zoo teere en fijnvoe
lende kindergeweten en leg uw kin
deren geen mode op, waarover de
bewaarengel van die kleinen wel
zou kunnen schreien. Hebt medelij
den met dg zwakheid van zoovelen.
Ge zoudt het terecht beweenen, als
uw kind een moreel ongeluk óver
kwam. Welnu, geef er zelf geen aan
leiding toe. Voorkómen is hier ge
boden! Weg met dat krankzinnige
woord „mode”. Mode wil vertaald
zeggen: richtlijn, maatstaf, regel van
handelen. De eerste richtlijn, de eer
ste maatstaf, de eerste mode is de
heilige wet van God, neergeschre
ven in ieders hart ook in ’t hart
van uw onschuldige kleine. „Zie
wel toe” zegt Christus, „dat ge geen
Beleefd verzoeken wij onze
abonné’s het abonnementsgeld voor
het tweede halfjaar 1932, zijnde
fl 1.25, vóór 15 Juli a. s. te komen
voldoen of over te schrijven op
onze postrekening 154664.
Na dien dag wordt over het be
drag beschikt met 15 cent verhoo-
ging voor onkosten.'
De Uitgever.
Wat moet de God-Mensch toch
toch wel een hemel van schoonheid
hebben gezien in de kinderziel. Hij
die kleine kinderen zegende en om
helsde en die ’t verschrikkelijk wee
uitsprak over degenen, die de klei
nen hun onschuld ontrooven: Wee
den ergernisgever, het ware hem
beter met een molensteen om den
hals in het diepste der zee te worden
geworpen. Christus wil hiermee zeg
gen, dat de straf voor dien zielen-
moord ontzettend zal zijn.
Herinnert ge u nog? Die aanslag
op dat Rotterdamsche meisje? Een
kind van een jaar of tien, meegelokt.
En in de volgende jaren? De eene
aanslag volgde op de andere. En
nog, ze zijn niet van de lucht, al
wordt het veihaal niet afgedrukt in
de krant.
Zou dat een speciale zonde zijn
van onzen tijd? Het schijnt zoo. En
de oorzaak ligt zoo voor de hand.
Zie toch eens die arme, onschuldige
wezentjes daar rondloopen in hun
magere hemdje en korte broekjes en
rokjes. Wordt bij die kleinen de on
schuld er niet uitgeslagen! uitge
heid?
En zal dezedelijkzwakke mensch
door dat gehamer van die voortdu
rende bekoring om hem heen niet
eindelijk bezwijken en zich vergrij
pen? Dan wordt er geschreeuwd van
misdaad, van schurkerij en dergelij
ke.
Maar wie zijn de eigenlijke
misdadigers? Dat zijn degenen, die
omdat ’t mode! is de heerlij
ke onschuld van die kinderen te
grabbel gooien voor de begeerige
blikken van Jan Publiek! Dat zijn
die hersenlooze ouders, die maar
niet luisteren willen naar hun gees
telijke herders, naar de ernstige ver
maning van paus en bisschoppen en
priesters.
Abonnementsgeld: f 1.25 per half
jaar. (bij vooruitbetaling)
Zoolang men het abonnement niet
opzegt wordt men geacht abonné te
ïi'ii.
MIJNHARDT’s
Zenuw-Tabletten 75 ct.
Laxeer-Tableiten... 60 ct.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
-
ES
BAARL’S
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
'VV2EC13TT. OH JOIVG cfc ZOOIV
Bij Apoth. en Drogisten.
Zes honderd dertig jaar is het geleden,
dat hier in Vlaanderen een der grootste
oorlogen is gevoerd van heel de middel
eeuwen.
Frankrijk in zijn eer ten zeerste gekrenkt
door de Brugsche Metten, door onze Brug-
sche gildemannen op touw gezet tégen het
onhebbelijk Fransch bestuur, kon deze
hoon niet langer meer verkroppen, en bo
dewijk-de Schoone zond een leger naar
Vlaanderen, om onze Brugsche gemeente
voor eens en voor goed machteloos te ma
ken.
Doch eendrachtig sloegen onze gemeen
ten de handen te saam, om insgelijks het
hunne te doen om zich tegen hun aartsvij
and te verdedigen.
Zoo zien we Brugge met een strijdmacht
van 6000 man, onder geleide van Pieter
de Coninck, te Kortrijk; leperen met 1200
deels voetboogschutters, deels voetvolk;
Veurne, Nieuwpoort en Dixmuide met een
leger van 5000 man; daarbij nog 5000 man
uit Oost-Vlaanderen, waarbij gerekend de
Duitsche Heeren, den graaf van Katzmel-
lenlogen en den graaf van Montabour, ook
de Brabanders met den Heer van Cuyk en
de mannen van ridder Borluut, en de
Vlaamsche zelschutters, 1500 man sterk.
Dan hebben we nog de achterhoede met
Jan van Renesse zijn 100 Zeelanders en
de andere ruiters en Heeren, zoowat samen
1000 man. Zoo komen we tot de beraming
van 20.000 man, waarover Gewijde van
Namen en Willem van Gulik het bevel
voerden.
Frankrijks legermacht was numeriek
veel sterker als dat der Vlamingenzonder
overdrijving, te oordeelen naar alle kronie
ken van dien tijd, mag men het Fransche
leger schatten op 3000 man, dus 10.000
man sterker als dat der Klauwaerts.
Welke edelen deden met den leeuw?
Betrekkelijk klein is het getal der Vlaam
sche edellieden, die te Groeninghe met de
Vlaamsche volders, tegen de Fransche
streden. Deze afwezigheid dier Vlaamsche
edelen te Groeninghe is uit te leggen door
’t feit dat het verdrag van Melun in 1226,