.Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken
I
Verkrijgbaar
Br* Mutien-Marie*
Zaterdag 18 Juni 1932
23e Jaargang No 25
Een Wildzang*
Dit blad verschijnt Zaterdags
G VERHEIJEN
oorlog.
Br. Mutien na verloop van tijd be
kwaam genoeg was om de beginne
lingen op de moeilijke paden der
toekenkunst en muziek wegwijs te
maken.
Van nu af aan is de levensweg van
Broeder Mutien scherp afgebakend.
Broeder Maixentis stelde voor zijn
jongen medebroeder ’n reglement op
DRUKKER UITGEVERS:
TC. JO1VG «Sc ZOON
De kleine Broeder Mutien was
vast besloten om te sterven in het
eenvoudige, doch dierbare kleed, dat
hij zoo juist aangetrokken had. Daar
om zette hij het werk van zijn vor
ming met kracht en ijver door.
Het Noviciaat is ’n laboratorium.
De ziel neemt er heilzame proeven,
waar de bovennatuurlijke elementen
Prijzen der advertentie’s: Minstens
5 regels 75 ct. Elke regel meer 15 ct,
Advertentie’s dikwijls herhaald en
bij contract prijzen bij overeenkomst.
Br* Mutien-Marie - medailles
Luxe-medailles enz* enz*
bij
Optiek, Uur-goud-en Zilverwerken
Baarle-Nassau.
„Ja, Maurice, ik kan niet nog eens
datgene doormaken, wat ik reeds
beleefd heb, klonk het zacht, doch
beslist van hare lippen.
„Marian, je weet hoe vurig ik je
bemin; ik ga geheel in je op. .Word
de mijne. Laat ons ver van hier een
nieuw vaderland zoeken. Zet je over
die kleinigheden, waarom vrouwen
zoo dikwijts zoo dikwijls haar zielen
verkoopen, heen, handel grootsch
en edelmoedig. Nog eenmaal bied
ik je mijn hand. Ik ben arm, maar
alles wat ik heb, mijn volle kracht,
mijn Jeugd, mijn leven, wil ik voor
jouw op het spel zetten,”
Zijn stem klonk zoo zacht, zoo
vleiend, uit zijn oogen straalde haar
de innigste liefde tegen, en hij stond
met uitgestoken hand voor haar,
maar zij legde de hare er niet in, Een
kort oogenblik scheen zij te overleg
gen; daarop kwam er een harde trek
om haar mond en zij schudde het
hoofd.
„Het zou gekkenwerk zijn” zeide
zij zacht.
Rylton’s gelaat vertrok als ge
voelde hij een hevige lichaamspijn.
„Dan is het uit tusschen ons, zei
hij toonloos. „Marian, je hebt mij
thans tot het uiterste gebracht, je
behoeft je er niet over te verwonde
ren, als ik voortaan me niets meer
aan je gelegen laat liggen. De ge
volgen van dit gesprek zijn voor
jouw rekening.”
Hij keek haar nog eenmaal aan;
zij was hem nog nooit zoo begee-
ringswaardig voorgekomen als thans
nu zijn eer hem gebood zich voor
eeuwig van haar te scheiden. Daar
na verliet hij hsar. Marian Bethune
had dien laatsten blik niet gemerkt,
zij had zich in de beschouwing van
een halfontloken roos verdiept; maar
de klank zijner stem deed haar ver-
bleeken, en zij wendde zich haastig
om, teneinde hem terug te roepen,
steeds sterker en sterker reageeren.
Onder hun machtige invloed en aan
houdende inwerking verdwijnt de
zonde.
Stukje voor stukje verdwijnen ook
de wereldsche beelden en ideeën en
hoe verder de wereld verdwijnt, hoe
dichter Christus verschijnt.
Na zijn vorming, als religieus en
alsonderwijzerwerd Broeder Mutien
naar ons klooster te Chimay gezon
den, waar hij een der lagere klassen
voor zijn rekening kreeg.
En vanaf 1859 zien we Broeder
Mutien-Marie in het groote pensio
naat St. Berthuin van Malonne bij
Namen. Destijds was Malonne nog
niet zoo uitgebreid als thans. Toch
gold het reeds als een der grootste en
beste inrichtingen van onderwijs uit
dien tijd.
Hierzou Broeder Mutien dan meer
dan een halve eeuw lang zijn apos
tolaat uitoefenen. Maar welke zware
beproevingen stonden hem hier ook
niet te wachtenAllereerst al met de
orde in de klas. Pensionnaires moe
ten ’n krachtig gezag boven zich
voelen, krachtiger dan in ’n gewone
school vereischt wordt. En daarna
schijnt het bij Broeder Mutien wat
gemangeld te hebben. Althans hij
kreeg' wanorde. Deze situatie die in
Malonne natuurlijk niet geduld kon
worden, bracht een heele ommekeer
teweeg in het leven van dén Dienaar
Gods.
De meerderheid van het Huiska-
pittel wilde Broeder Mutien geen ver
nieuwing van geloften meer toestaan
daar hij niet geschikt bleek voor het
doel, waarvoor de Congregatie ge
sticht was.
Op krachtig aandringen van Broe
der Maixentis kwam het gelukkig niet
zoover en Broeder Mutien bij dezen
bekwamen architect en musicus als
hulp toegewezen. Hij moest begin
nen met toezicht op de leerlingen
te houden gedurende diens teeken-
lessen. Volgens de toenmalige me
thode van teekenonderwijs was 'n
surveillant absoluut noodzakelijk.
Verder zou hij muziek- en teekenles
schoot van zijn deugdzame moeder, krijgen van Br. Maixentius, zoodat
voor diens persoonlijke studies, dat
deze getrouw volgde, jaar in jaar uit.
Verschillende Broeders Directeuren
waren elkander reeds opgevolgd in
hetgrootehuisvan Malonneensteeds
ging Br. Mutien zijn zelfde gang.
Eiken dag zijn teeken- en muziek-
uurtjeop denvastgestelden tijd. Zelfs
in den grooten oorlog 19141918
niettegenstaande het pensionaat bij
na geheel door de Duitschers in ge
bruik was genomen.
Natuurlijk heeft Br. Mutien de
vernedering, welke deze gang van
zaken voor hem inhield, wel degelijk
gevoeld, anders was hij geenmensch
geweest. Eerst zelfstandig voor de
klas. Nu gewoon helper en zelfs op
nieuw leerling.
Maar Broeder Mutien liet het niet
mekken. Integendeel, hij profiteerde
van de gelegenheid, om zich voor
God te verootmoedigen.
Toen hij het klooster was binnen
getreden, had hij zijn eigen wil aan
de poort gelaten. Hij behoorde zich
zelf niet meer toe. „God dienen” is
voortaan de leuze. Ook streefde hij
maar één doel meer na: zijn eigen
heiligmaking. Wat kwam het er dan
op aan, welke functie hij bekleedde,
wat voor werk hij moest verrichten,
welke gewichtigeofdoodgewonetaak
de Oversten hem oplegden. Broeder
Mutien zou arbeiden in stilte, in ne
derigheid, in geestvan gebed. Hij zou
worden „De Bidbroeder”, die mil-
lioenen ave’s zaaide. In de kapel van
Malonne wordt nog altijd met eerbied
de plaats aangewezen, waar Broeder
Mutien eiken morgen, precies één
kwartier na het opstaan, lag neerge
knield voor de communiebank om
Jezus en Maria z’n morgengroet te
brengen.
Hij zou voor zijn medebroeders
zijn„Delevende Regel‘\zoo zelfs
dat er gezegd werd Moest de H. Re
gel verloren gaan, dan zou men hem
wederom kunnen opstellen, door Br.
Mutien na te gaan in al zijn doen en
laten”.
Boven alles straalt in het leven van
den Dienaar Gods zijn groote gods
vrucht tot O. L. Vrouw uit, O, hoe
feeder beminde hij niet die goede
hemelsche Moeder. Op z’n sterfbed
mocht hij dan ook zeggen: „wat voel
ik me toch gelukkig, dat ik altijd een
groote godsvrucht tot O. L, Vrouw
gekoesterd heb”.
Hij ontsliep zalig in den Heer den
30sten Januari 1917. Het sneeuwde
en het was midden in den grooten
(Vervolg)
Nadrie maanden postulaat, maan
den van degelijke voorbereiding,
waarin zijn roeping zich met den dag
duidelijker en vaster omlijnd aftee-
kende, was eindelijk de dag van de
inkleeding aangebroken. Het de 1ste
Juli, daags voor het feest van O. L.
Vr. Visitatie. Nu zou Louis officieel
in de keurbende van Jezus-Christus
worden ingelijfd.
Tot nog toe was alles maar’nvoor-
proef geweest. Maar nu hij het kleed
van Christus aanneemt, beteekent
dit, dat hij Dezen van nabij wil vol
gen. Hij doetnog geen geloften, maar
toch belooft hij. En voor kiesche ge
wetens is beloven ook zijn belofte
houden.
Bij de Broedersvan de Christelijke
Scholen is de plechtigheid der in
kleeding zeer eenvoudig. Na de ge
bruikelijke toespraak beantwoordt
de postulant voor zijn ziel en gewe
ten enkele noodzakelijke vragen.
„Zijt ge vrijwillig in de Congre
gatie getreden?”
Belooft gij den H. Regel stipt te
onderhouden?”
Zoo zijn er een twaalftal vragen,
waarna de jonge man van de wereld
voor altijd verdwijnt onder den toog
met witte bef. Men geeft hem nog den
mantel met loshangende mouwen en
den driesteek met breeden rand. En
nu is de eenvoudige ridder uitgerust
voor den strijd.
Om de scheiding met de wereld
zoo volledig mogelijk te maken, laat
men hem slechts het minimum van
zijn burgerlijken staat en geeft men
hem. 'n nieuwen naam-. Dien hoorde
Louis Wiaux zich voor de eerste maal
aanspreken met de naamBroeder
Mutien-Marie.
De H. Mutianus was martelaar in
Cappadocië, zijn naam zou voor
Louis; voortaan ’n ander soort marte
laarschap aanduiden. Wat de naam
van Maria betreft! O, het kind van
Mellet had de „Zoete Lieve Vrou
we*' reeds leeren liefhebben op den
Abonnementsgeld: fl.25 per half
jaar. (bij vooruitbetaling)
Z lang men bet abonnement niet
ups gt wordt men geacht abonné te
«pm.-
BAARL’S
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
4