Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken
Si
Zaterdag 11 Juni 1932
Een Wildzang*
Dit blad verschijnt Zaterdags
DRUKKER UITGEVERS:
Verkrijgbaar
Q VERHEIJEN
Br* Mutien-Marie*
28e Jaargang No 24
rX'. Ö3E35 JOIX'G ZOOM
(Vervolgt)
1) Diezelfde Broeders zijn ook hier in
Baarle gevestigd in de Kerkstraat. Daar
hebben ze ’n Juvenaat en ’n Kweekschool
voor de opleiding van toekomstige Broe-
ders-onderwijzers.
Br. Mutien-Marie - medailles
Luxe-medailies enz. enz.
bij
Optiek, Uur-goud-en Zilverwerken
Baarle-Nassau.
Prijzen der advertenties: Minstens
5 regels 75 ct. Elke regel meer 15 ct,
Advertentie’s dikwijls herhaald en
bij contract pnjzen bij overeenkomst.
Volgens ’n oude gewoonte werd
het den dag zelf van zijn geboorte
gedoopt. Men schreef 20 Maart 1841
Het kind kreeg profetische namen.
De eerste was Louis en hij zou een
engel van deugd zijn. De tweede,
Jozef; hij zou ’n nederige werker
zijn.
Het kindje groeide voorspoedig
open moeder Wiaux, ’n degelijke
vrouw met gecultiveërden geest
leerde haar kleinen Louis de gods-
ne-
ge-
Br.
Abonnementsgeld: fl.25 per half
jaar. (bij vooruitbetaling)
Zoolang men het abonnement niet
opzegt wordt men geacht abonné te
zijn.
bekendheid, dat de overleden sir
Mauric’e het nooit in zijn leven ge
waagd had tegen den wil van zijn
vrouw te handelen.
Ik kan moeilijk gelooven, dat
Maurice aan je verlangen gehoor
zal geven, begon Margaretha weder
hardnekkig, en daarbij zou Titiahem
ook nog kunnen afwijzen; aan deze
mogelijkheid schijn je in 't geheel
niet gedacht te hebben.
Titia Maurice afwijzen! riep lady
Rylton geraakt. Een meisje dat Bol
ton heet, zou den naam en de posi
tie eener lady Rylton afwijzen! Je
kunt gerust 'zijn Margaretha, zoo
dom is zij niet; ze zal met beide han
den toegrijpen. De eenige die daar
onder te lijden heeft, ging zij met ge
heel veranderde stem voort, ben ik.
O, dat ik mijn goeden Maurice, mijn
eenigen zoon, moet opofferen! Als
je eens wist, hoe ik dat plebeische
kleine schepsel haat, dat het ge
waagd heeft, met mij over alle klei
nigheden te Redetwisten, alsof ze
nota bene een meening hebben mag
als ik er tegen ben!
Maar beste Tessie, elk volwassen
mensch mag een meening hebben,
en ge hebt mij daar straks verteld,
dat Titiageenkind meeris, antwoor-
de Margaretha kalm.
Beste Margaretha, je manier om
de belangen van een ander te onge-
legenertijd te bepleiten is bepaald
ongerijmd, merkte lady Rylton'spij
tig op, Het zou je ongetwijfeld ten
voordeel strekken, als je je zulks
kondt afwennen. Bovendien zijn de
ze lange besprekingen geheel doel
loos; wij staan aan den rand des af-
gronds, hij moet haar trouwen en hij
zal het ook; daar blijft het bij.
Het onderwerp van dit gesprek
hield zich intusschen, geheel onbe
wust van dat alles, met het kinder
lijke vermaak bezig de zwanen te
voederen. Het was een teer; ivoor
blank schepseltje met innemend ge
laat, waaraan jeugd en onschuld
zulk een eigenaardige bekoorlijk
heid verleenden, dat Marian Bethu
ne inderdaad een niet gering te ach
ten mededingster in haar vond. Tot
nog toe had zij er niet het minste
vermoeden van, hoe bedriegelijk en
gevaarvol de grond onder haar voe
ten was, maar gaf zich geheel en al
met de onbezorgde uitgelatenheid
der jeugd aan het genoegen over,
dat haar hier voor de eerste maal in
haar leven zoo ruimschoots aange
boden werd.
Maar bij u was toch van een kant
de liefde mede in het spel; ik heb
gehoord, dat mijn oom..
O, hij verafgoodde mij, viel lady
Rylton haar nicht in de rede, in haar
ijdelheid haar doel uit het oog ver
liezende. Ik behoefde slechts een
wensch te uiten en terstond werd
die vervuld.
Het was echter van algemeene
stel. Eindelijk, naveel gebed en rijp
overleg met zijn biechtvader, be
sloot onze zestienjarige Louis, Broe
der te worden.
Het was Maandag na Beloken
Paschen, dat de poort van het No
viciaat te Namen zich achter hem
sloot.
Afgescheiden van de wereld, van
ouders en bloedverwanten, had hij
zich nu ’n kleine anderhalf jaar al
leen met God en z’n ziel bezig te
honden. Het zou de vuurproef zijn
voor heel zijn verdere leven.
Sommige menschen staan hui
verig tegenover ’n klooster en de
kloostermuren. Waarom?
Hier zoowel als elders zijn de mu
ren uii baksteen opgetrokken, be
staan de menschen uit vleesch en
been en toch schijnt alles tot een
Wie eenmaal kennis heeft geno
men van wat er achter die muren
ren schuilt zal volmondig beamen:
Hier geen strijdperk, waar mensche-
lijke hartstocht en verlangens voort
durend met elkander in botsing ko
men. Hier beschouwt men geld en
goed niet als het eenig mogelijk ge-
Ink. Hier ademt alles vrede, zij het
dan ook ten koste van groote zelf
overwinning.
Wie hij was en wat hij is.
Wie hij was: ’n Eenvoudige Broe
der van de Christelijke Scholen 1),
die 58 jaar lang te Malonne in ’t
klooster leefde, waar hij eiken dag
z’n dagelijksche taak volbracht tot
meerdere eer en glorie van God en
tot heil der zielen.
Wat hij is: De „wonderdoener
van Malonne”, wiens graf door
duizenden en nog eens duizenden
wordt bezocht, om hem te bedanken
voor de gunsten en genaden, die hij
van God voor hen verkregen heeft.
En onder die laatsten zijn er, die het
jammer vinden dat er toch zoo wei
nig van zijn leven bekend is.
Tot hun geruststelling kan ik hier
meededen, dat binnenkort een uit
gebreide biografie van den „won
derdoener” zal verschijnen.
Ondertusschen zal ik U toch reeds
een en ander daaruit vertellen.
Broeder Mutien-Marie in de we
reld Louis Wiaux werd geboren te
Mellet, ’n vriendelijk dorpje in Bel
gië, ongeveer op 15 K.M. afstand
van Charleroi.
Z’n vader, Jan Wiaux was 'n flin
ke, levenslustige smid. De boeren
kwamen graag in z’n smidse en een
maal geholpen, bleven ze meestal
nog wat buurten, want Wiaux kon
de lui toch zoo gezellig aan de praat
houden.
Maar van zijn werk hield hij niet
op. O, nee, duchtig bleef hij er op
loshameren, trok den blaasbalg en
besloeg de paarden. En de vroolijk-
heid, die houdt van den hamerslag
op een klinkend aambeeld, laaide
op bij 'n vonkenregen en helder ge
lach vervulde de met ’n rooden
gloed overgoten smidse.
Moeder Wiaux liet zich hier niet
dikwijls zien, want zij had d’r han
den vol werk. Eerst en vooral ’n
groot huishouden en daarbij nog de
herberg.
„Dan hebben ze ’s avonds hun
rust wel verdiend,” hoorikmenigeen
al zeggen.
Ja zeker, maar de rust nam bij dit
door en door katholieke gezin niet
de voornaamste plaats in deze kwam
aan God toe. ’s Avonds werd geza
menlijk de rozenkrans gebeden en
het avondgebed.
In dit midden nu van werkzaam
heid en deugd zou het kind opgroei
en, dat voorbestemd was tot den har
den strijd naar de heiligheid.
vrucht, de gehoorzaamheid, de
derigheid en de kieschheid van
weten. We vinden hier reeds
Mutien-Marie in knop.
In ’n onafgebroken werkzaamheid
van drie kwart eeuw zal hij van de
ze deugden ’n prachtig gebouw op
trekken, maar de huiselijke opvoe
ding heeft daarvoor de fundamen-,
Tn gelegd. andere wereld te hooren, tot ’n
O, diepgaande en beslissende in
vloed van het godsdienstig huisge-
zin! Waar vragen de kinderen des
avonds, vóór zij slapen gaan, nog ’n
kruisje aan vader en moeder, zoo-
als dit bij de Wiaux gebruikelijkwas?
Zonder twijfel zouden er dan meer
Broeders Mutiens zijn!
Men kan zich indenken welk groot
zielefestijn de eerste H. Communie
voor onze Louis was. Hij bezat God,
Die hem bezat. Zij zouden niet meer
van elkander scheiden
Na de schooljaren kwam de groo
te vraag aan de orde; „Wat moet hij
worden?” Dat is ’n lastig probleem
en 'n nachtmerrie voor veel ouders,
vooral tegenwoordig.
Louis z’n vader had al vaak tegen
hem gezegd: „Jongen, je moet maar
smid worden, dan heb ik je meteen
bij me.” En meester-smid Jan Wi
aux hakte op zekeren morgen den
Gordiaanschen knoop door, nam
Louis mee naar de smidse, wees
h'em hamer en aambeeld en sprak:
„Nou, jongen, begin maar.” En
Louis begon.
Zoo verliepen enkele jaren, waar
in Louis z’n uiterste best deed om
het vak te leeren. Vader had ge
sproken, dus....
Maar op zekeren dag sprak er ’n
inwendige stem in z’n hart: „Ja, je
zult smeden, maar niet hier, en niet
zóó. Je zult ver weggaan, daarginds.
Je zult je ziel smeden, ferm en lang
en je zult er ’n meestersruk van ma
ken, waardig om in den hemel te
prijken.”
En eiken dag herhaalde die lief
lijke stem haar geheimzinnig voor-
BAARL’S
NIEUWS- EN ADVEN
i o HL D
mniiiwiuniiriiirin111 MHmn.ww.ar -xraes
3
V'P-
reld te hooren, tot ’n wereld van
vrede en gebed.