Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken Transpireerende Woorden. Zaterdag 9 Aug. 1930 26 ste jaargang 32 Gemeente-Nieuws Moederkerk opgenomen. Dit blad verschijnt Zaterdags Prinses Astrid in de Vrijwillige Ziekte-verzekemg Vanuit Wingewesten. de tegensteilin- DRUKKER-ÜITGKVEK )O>»2 JOrV«-BA.UAaLH;jRM Dinsdag is prinses Astrid, herUcin van Brabant, io de Roomsch Katboli ke Kerk opgenomen. Da plechtigheid had dan er in den Bosschen Raadskelder in een jaar tijds geschonken wordt; dat ze een koestal hebben, die Eeuwfeest. We vernemen dat de gemeente Baerle- Hertog toebereidselen maakt om het Belgisch eeuwfeest 18301930 te vieren op Zondag 14 September 1930. De Harmonie „St. Remi”. Neemt deel, morgen Zondag 10 Aug. 1930, aan het internationaal festival e Gilze. Vergaderlokaal bij J. van der Westerlaken, Raadhuisstraat. De optocht der gezelschappen, die aan het festival deelnemen, heeft road 12 uur plaats. Te 5 uur wordt door St. Remi op het feest- t >rr ein geconcerteerd. Heen- en temgreis geschiedt per fiets. Prijzen der advertentie’s Minstens 5 regels 75 ct. Elke regel meer 15 ct. Advertentie’s dikwijls herhaald en bij contract prijzen bij overeenkomst. van ver foeien, omdat ze zeker zijn, daar Hollanders te zullen aantreffen. Wie zou er nu een leeraar aux se- rieux nemen, die voor de klas kwam staan met de woorden: «Ik heb jullie iets te vertellen, maar de woorden die ik gebruik hebben niet dezelfde beteekenis, als jullie er aan hechten. Ze krijgen in mijn mond een andere beteekenis!” Abonnementsgeld f 1.25 per half i jaar. (bij vooruit betaling) Zoolang men het abonnement niet opzegt worit men geacht abonné te zijn. «als u ons iets te ver- i uit druk ken met woorden, die wij begrijpen, opdat we elkaar niet misverstaan. Als ge dat niet kunt, zijt ge geen goed leeraar.” Dat zou men zeggen behalve als ’t over godsdienst gaat. Dan is niets te dol, dan slikt men den grootsten onzin, om maar een exuus te hebben tegen de zeer duidelijke maar tegelijk offers eischende wet van den waren Messias. Geef mij dan maar liever het dog ma, waar ik precies van weet, wat ik er aan heb. lijkheid tot vrijwillige voortzetting der verzekering is, toont mr. Bak ker met enkele voorbeelden aan. Iemand, die als knecht gewerkt heeft, begint voor eigen rekening. Hij zet zijn vroegere verplichte ver zekering niet door en wordt na ver loop van tijd ziek, waardoor de bron van inkomsten voor zijn gezin stop wordt gezet, met alle gevolgen daaraan verbonden. Is de ziekte langdurig, dan kan dit den alge- heelen ondergang van zijn gezin ten gevolge hebben. Had hij zich vrijwillig verzekerd dan was hem gedurende zijn ziekte uitgekeerd 80 pct. van zijn verze kerd inkomen, over iederen dag dat zijn ongeschiktheid tot werken duur de, te beginnen met den derden dag nadien, waarop zij aanving en ten hoogste zes maanden lang Nog dieper zal eender ue vrij wil lige verzekering in het gezinsleven, vooral van groote gezinnen, ingrij pen. indien de vrouw vroeger in loondienst en verplicht verzekerd is geweest, dus b v. gewerkt heeft als fabrieksmeisje, winkeljuffrouw of kantoorbediende of werkzaam is ge weest in een atelier. Zet deze haar verzekering vrij willig voort, dan is zij niet alleen gewaarborgd voor geldelijke uit- keeringen bij gewone ziektegevallen doch ook zullen deze plaats moeten vinden bij zwangerschap en beval ling. Dat dit van enorm veel nut kan zijn, vooral voor gezinnen, gezegend met een groote kinderschaar behoeft geen nader betoog. er in het i Ommen weer een Ster- gehouden rond Krishna waar Niemand natuurlijk. Men zou hem gauw zeggen: tellen heeft, leer het dan nieu- j OKSELS EN VOETEN behandele men met Pnrolpoeder. Dit is het meest afdoende middel daar voor. Het kost 45 en 60 ct. per bus, en is evenals Purol, verkrygbaar bij Apoth. en Drogisten. In hetHgz. vestigd mr. J. J. A. Bakker, voorzitter van den Raad v. Arbeid te Nijmegen de aandacht op een belangrijk artikel van de sinds Maart in werking getreden Ziekte wet. Het betreft art. 78, waarin be paald is, dat personen, wier ver plichte verzekering is geëindigd en die de verzekering vrijwillig wen- schon voort te zetten, daartoe thans reeds door de Raden van Arbeid kunnen worden toegelaten. Zij moe ten dan echter de volle premie be talen. Van welk groot belang de moge- Onder dezen titel lezen we in de Tijdspiegel: Ieder Hollandergelooft: dat de menschen in Noord Bra bant onmiddelijk na hun geboorte een literkan bruin bier te drinken krijgen; dat ze ter bevordering van de doorbraak hunner tanden tijdens hun twee eerste levensjaren twintig pond spekz woerd verknagen; dat ze op hun derden verjaardag drie Brabantsche pannekoeken eten en daarmee ieder jaar doorgaan, tel kens het aantal pannekoeken ver effenend met het aantal jaren tot hun vijf-en zestigsten verjaardag nauwkeurig; dat ze hetzelfde afschuwehjke di alect spreken als Merijntje Gijsen in zijn jeugd; dat ze allemaal misdienaar wor den en als zoodanig de wijn ampul len ledigen in fiun keelgat; dat ze zich na hun eerste commu nie nooit meer wasschen; dat ze met Carnaval elkaar dood steken of anders geen pret hebben; dat ze geen respect voelen voor geestelijken, die alle tien de geboden Wat doet Gods onderhouden of dit althans be- ver. proeven; j dat ze alle Brabantsche kermissen uitdrukken? Hoe I bezoeken en bij al die gelegenheden beschonken zijn; J dat ze alleen veldwachters dulden die per dag meer kunnen drinken Wat is een godsdienst gepredikt in woorden, die niemand kan ver- 1 staan? I Op het oogenblik wordt kamp van Ommen weer congres moerti, den nieuwen Messias, Annie Besant indertijd mee op proppen is gekomen. En in communiqué’s wordt de pers ingelicht over wat daar ge beurt. In ’t algemeen verwachten we van onze lezers, die geen i wen Messias verwachten, geen be langstelling daarvoor, maar deze keer is Krishnamoertie zijn optre den begonnen met een verklaring, die voor een wereldleeraar en bren ger van een nieuwen godsdienst zoo absurd is, dat ze onthouden dient te worden, tegenover hen, die geen woord van kritiek hebben tegenover de tragi-comedie van Ommen en in- tusschen graag over de katholieke goedgeloovigheid en het starre dogma” spotten. Dhr. Krishnamoerti vond vol gens het communiqué dat het geen waar hij oier spreekt, eigen lijk niet in gewone woorden valt weer te geven. Een nieuwe taal voor zijn denkbeelden kon hij niet scheppen, hij moest dus gebruik maken van de oude, waarvan de woorden dan echter in zijn mond veelal een andere nieuwe beteekenis zouden krijgen. Nu gaat deze «wereldleeraar” een paar dagen tot zijn toehoorders pra ten. Van te voren zijn ze gewaar schuwd, dat de woorden in zijn mond een andere beteekenis hebben dan er door zijn hoorders gewoon lijk aan wordt gehecht. Welke? Mysterie. Krishnamoerti kan het tegenover gestelde bedoelen van wat hij zegt. Ziedaar de manier om iedereen te vreden te stellen, om gen te vereenigen. Je hebt altijd het exuus bij de hand: Ik heb jullie toch van te vo ren gewaarschuwd. Wat ge uit mijn woorden begrepen hebt, heb ik hee- lemaal niet bedoeld. De woorden hebben in mijn mond een geheel nieuwe beteekenis gekregen. Een mensch, die nog nuchter ge noeg is, rm logica te eischen, vraagt aan zoo’n wereldleeraar- u in de kou? Wat heeft u mij te tellen, als ge uw ideeën niet in onze woorden kunt i moet ik u dan verstaan, als uw neen kan zijn en uw neen ja? Als ge wit zwart noemt, en wit. bedoelt? ’s zomers gebruikt wordt als dan cing; dat ze hun vrouwen schandelijk mishandelen in en buiten den ken- nelijken staat van dronkenschap; dat ze geen herberg voorbij kun nen gaan zonder een borrel te drin ken en de meid te zoenen; dat ze zonder uitzondering ge meenteraadslid zijn van het dorp waar ze wonen; dat ze allemaal hun zilveren brui loft vieren, bij welke gelegenheid alle andere Brabanders van uren ver in den omtrek hun gast zijn; dat ze allemaal hun zilveren brui loft vieren, kaart spelen met den pastoor en op die avonden de hevig ste vloeken debiteeren; dat ze zich tevreden stellen met een leelijk kruisbeeld langs hun 'andwegen; dat ze op het stuk van vervoer middelen eerst aan den kruiwagen toe zijn; dat ze een schorre stem hebben en daarmee op het koor van hun parochie-kerk zingen; dat ze onbeschaafder leven, maar vromer sterven dan iedere Hollander; dat ze begraven worden in de schaduw van een kruis of van een kerk, maar altijd in den schaduw; dat ze op den Laatsten Dag des Oordeels dansend naar het dal van Josaphat opgaan; dat ze den hemel begeeren wege de rijstepap en de hel - BAARL’S S- ADVERTESTIEBL 'Hi Wol ia r,.lurl lü.r.4 11-4.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1930 | | pagina 1