Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken
Transpireerende
Woorden.
Zaterdag 9 Aug. 1930
26 ste jaargang 32
Gemeente-Nieuws
Moederkerk opgenomen.
Dit blad verschijnt Zaterdags
Prinses Astrid in de
Vrijwillige Ziekte-verzekemg
Vanuit Wingewesten.
de
tegensteilin-
DRUKKER-ÜITGKVEK
)O>»2 JOrV«-BA.UAaLH;jRM
Dinsdag is prinses Astrid, herUcin
van Brabant, io de Roomsch Katboli ke
Kerk opgenomen. Da plechtigheid had
dan er in den Bosschen Raadskelder
in een jaar tijds geschonken wordt;
dat ze een koestal hebben, die
Eeuwfeest.
We vernemen dat de gemeente Baerle-
Hertog toebereidselen maakt om het
Belgisch eeuwfeest 18301930 te vieren
op Zondag 14 September 1930.
De Harmonie „St. Remi”.
Neemt deel, morgen Zondag 10 Aug.
1930, aan het internationaal festival e
Gilze. Vergaderlokaal bij J. van der
Westerlaken, Raadhuisstraat. De optocht
der gezelschappen, die aan het festival
deelnemen, heeft road 12 uur plaats. Te
5 uur wordt door St. Remi op het feest-
t >rr ein geconcerteerd.
Heen- en temgreis geschiedt per fiets.
Prijzen der advertentie’s Minstens
5 regels 75 ct. Elke regel meer 15 ct.
Advertentie’s dikwijls herhaald en
bij contract prijzen bij overeenkomst.
van
ver
foeien, omdat ze zeker zijn, daar
Hollanders te zullen aantreffen.
Wie zou er nu een leeraar aux se-
rieux nemen, die voor de klas kwam
staan met de woorden:
«Ik heb jullie iets te vertellen,
maar de woorden die ik gebruik
hebben niet dezelfde beteekenis, als
jullie er aan hechten. Ze krijgen in
mijn mond een andere beteekenis!”
Abonnementsgeld f 1.25 per half i
jaar. (bij vooruit betaling)
Zoolang men het abonnement niet
opzegt worit men geacht abonné te
zijn.
«als u ons iets te ver-
i uit druk
ken met woorden, die wij begrijpen,
opdat we elkaar niet misverstaan.
Als ge dat niet kunt, zijt ge geen
goed leeraar.”
Dat zou men zeggen behalve
als ’t over godsdienst gaat. Dan is
niets te dol, dan slikt men den
grootsten onzin, om maar een exuus
te hebben tegen de zeer duidelijke
maar tegelijk offers eischende wet
van den waren Messias.
Geef mij dan maar liever het dog
ma, waar ik precies van weet, wat
ik er aan heb.
lijkheid tot vrijwillige voortzetting
der verzekering is, toont mr. Bak
ker met enkele voorbeelden aan.
Iemand, die als knecht gewerkt
heeft, begint voor eigen rekening.
Hij zet zijn vroegere verplichte ver
zekering niet door en wordt na ver
loop van tijd ziek, waardoor de
bron van inkomsten voor zijn gezin
stop wordt gezet, met alle gevolgen
daaraan verbonden. Is de ziekte
langdurig, dan kan dit den alge-
heelen ondergang van zijn gezin ten
gevolge hebben.
Had hij zich vrijwillig verzekerd
dan was hem gedurende zijn ziekte
uitgekeerd 80 pct. van zijn verze
kerd inkomen, over iederen dag dat
zijn ongeschiktheid tot werken duur
de, te beginnen met den derden dag
nadien, waarop zij aanving en ten
hoogste zes maanden lang
Nog dieper zal eender ue vrij wil
lige verzekering in het gezinsleven,
vooral van groote gezinnen, ingrij
pen. indien de vrouw vroeger in
loondienst en verplicht verzekerd is
geweest, dus b v. gewerkt heeft als
fabrieksmeisje, winkeljuffrouw of
kantoorbediende of werkzaam is ge
weest in een atelier.
Zet deze haar verzekering vrij
willig voort, dan is zij niet alleen
gewaarborgd voor geldelijke uit-
keeringen bij gewone ziektegevallen
doch ook zullen deze plaats moeten
vinden bij zwangerschap en beval
ling.
Dat dit van enorm veel nut kan
zijn, vooral voor gezinnen, gezegend
met een groote kinderschaar behoeft
geen nader betoog.
er in het
i Ommen weer een Ster-
gehouden rond Krishna
waar
Niemand natuurlijk. Men zou hem
gauw zeggen:
tellen heeft, leer het dan
nieu- j
OKSELS EN VOETEN
behandele men met Pnrolpoeder. Dit
is het meest afdoende middel daar
voor. Het kost 45 en 60 ct. per bus,
en is evenals Purol, verkrygbaar bij
Apoth. en Drogisten.
In hetHgz. vestigd mr. J. J. A.
Bakker, voorzitter van den Raad v.
Arbeid te Nijmegen de aandacht op
een belangrijk artikel van de sinds
Maart in werking getreden Ziekte
wet.
Het betreft art. 78, waarin be
paald is, dat personen, wier ver
plichte verzekering is geëindigd en
die de verzekering vrijwillig wen-
schon voort te zetten, daartoe thans
reeds door de Raden van Arbeid
kunnen worden toegelaten. Zij moe
ten dan echter de volle premie be
talen.
Van welk groot belang de moge-
Onder dezen titel lezen we in de
Tijdspiegel:
Ieder Hollandergelooft:
dat de menschen in Noord Bra
bant onmiddelijk na hun geboorte
een literkan bruin bier te drinken
krijgen;
dat ze ter bevordering van de
doorbraak hunner tanden tijdens
hun twee eerste levensjaren twintig
pond spekz woerd verknagen;
dat ze op hun derden verjaardag
drie Brabantsche pannekoeken eten
en daarmee ieder jaar doorgaan, tel
kens het aantal pannekoeken ver
effenend met het aantal jaren tot
hun vijf-en zestigsten verjaardag
nauwkeurig;
dat ze hetzelfde afschuwehjke di
alect spreken als Merijntje Gijsen
in zijn jeugd;
dat ze allemaal misdienaar wor
den en als zoodanig de wijn ampul
len ledigen in fiun keelgat;
dat ze zich na hun eerste commu
nie nooit meer wasschen;
dat ze met Carnaval elkaar dood
steken of anders geen pret hebben;
dat ze geen respect voelen voor
geestelijken, die alle tien de geboden
Wat doet Gods onderhouden of dit althans be-
ver. proeven;
j dat ze alle Brabantsche kermissen
uitdrukken? Hoe I bezoeken en bij al die gelegenheden
beschonken zijn;
J dat ze alleen veldwachters dulden
die per dag meer kunnen drinken
Wat is een godsdienst gepredikt
in woorden, die niemand kan ver- 1
staan? I
Op het oogenblik wordt
kamp van Ommen weer
congres
moerti, den nieuwen Messias,
Annie Besant indertijd mee op
proppen is gekomen.
En in communiqué’s wordt de
pers ingelicht over wat daar ge
beurt. In ’t algemeen verwachten
we van onze lezers, die geen i
wen Messias verwachten, geen be
langstelling daarvoor, maar deze
keer is Krishnamoertie zijn optre
den begonnen met een verklaring,
die voor een wereldleeraar en bren
ger van een nieuwen godsdienst zoo
absurd is, dat ze onthouden dient
te worden, tegenover hen, die geen
woord van kritiek hebben tegenover
de tragi-comedie van Ommen en in-
tusschen graag over de katholieke
goedgeloovigheid en het starre
dogma” spotten.
Dhr. Krishnamoerti vond vol
gens het communiqué dat het
geen waar hij oier spreekt, eigen
lijk niet in gewone woorden valt
weer te geven. Een nieuwe taal
voor zijn denkbeelden kon hij niet
scheppen, hij moest dus gebruik
maken van de oude, waarvan de
woorden dan echter in zijn mond
veelal een andere nieuwe beteekenis
zouden krijgen.
Nu gaat deze «wereldleeraar” een
paar dagen tot zijn toehoorders pra
ten. Van te voren zijn ze gewaar
schuwd, dat de woorden in zijn
mond een andere beteekenis hebben
dan er door zijn hoorders gewoon
lijk aan wordt gehecht. Welke?
Mysterie.
Krishnamoerti kan het tegenover
gestelde bedoelen van wat hij zegt.
Ziedaar de manier om iedereen te
vreden te stellen, om
gen te vereenigen.
Je hebt altijd het exuus bij de
hand: Ik heb jullie toch van te vo
ren gewaarschuwd. Wat ge uit mijn
woorden begrepen hebt, heb ik hee-
lemaal niet bedoeld. De woorden
hebben in mijn mond een geheel
nieuwe beteekenis gekregen.
Een mensch, die nog nuchter ge
noeg is, rm logica te eischen, vraagt
aan zoo’n wereldleeraar-
u in de kou? Wat heeft u mij te
tellen, als ge uw ideeën niet in onze
woorden kunt i
moet ik u dan verstaan, als uw
neen kan zijn en uw neen ja? Als ge
wit zwart noemt, en wit. bedoelt?
’s zomers gebruikt wordt als dan
cing;
dat ze hun vrouwen schandelijk
mishandelen in en buiten den ken-
nelijken staat van dronkenschap;
dat ze geen herberg voorbij kun
nen gaan zonder een borrel te drin
ken en de meid te zoenen;
dat ze zonder uitzondering ge
meenteraadslid zijn van het dorp
waar ze wonen;
dat ze allemaal hun zilveren brui
loft vieren, bij welke gelegenheid
alle andere Brabanders van uren ver
in den omtrek hun gast zijn;
dat ze allemaal hun zilveren brui
loft vieren, kaart spelen met den
pastoor en op die avonden de hevig
ste vloeken debiteeren;
dat ze zich tevreden stellen met
een leelijk kruisbeeld langs hun
'andwegen;
dat ze op het stuk van vervoer
middelen eerst aan den kruiwagen
toe zijn;
dat ze een schorre stem hebben
en daarmee op het koor van hun
parochie-kerk zingen;
dat ze onbeschaafder leven, maar
vromer sterven dan iedere Hollander;
dat ze begraven worden in de
schaduw van een kruis of van een
kerk, maar altijd in den schaduw;
dat ze op den Laatsten Dag des
Oordeels dansend naar het dal van
Josaphat opgaan;
dat ze den hemel begeeren
wege de rijstepap en de hel
-
BAARL’S
S- ADVERTESTIEBL
'Hi
Wol ia r,.lurl lü.r.4 11-4.