Weekblad voor Baarle-Na ssau-Hertog en Omstreken
Politiek en Godsdienst
PUROL garoesf era wi/W de Aiucf
Harten Vrouw
23 ste j^rgang 39
Dit blad verschijnt Zaterdags
Zaterdag 29 Sept. 1928.
Prijzen der advertentie’s Minstens
5 regels 75 et. Elke regel meer 15 ct.
Au verten tie’s dikwijls herhaald en
bij contract prijzen bij overeenkomst.
:Nr<a--.’3A xjrjML3BUje<a»
j dikken, kleinen ouden heer, dat hij wensel
maar steeds geloofde, dat zijn doch-
In 1929 1
Kiezers wederom opgeroepen om 1
mede een strijd te strijden, van
welks uitslag het kan afhangen of de
meerderheid der Tweede Kamer zal j
Wat is dan die ho >ge on ideale
óeiénkenis van de p lillek?
Niets minder dan dit, dat het Ko
ningschap van Christus in het staat
kundige leven tot werkelijkheid
worde gebracht.
De taak van de p .litiek volgens
de katholieke opvatting is drievul
dig. Allereerst heeft de politiek na
te streven het tijdelijk welzijn der
burgers wel te verstaan, het alge
meen welzijn van tijdelijkea aard
In de erkenning van deze taak
staat de Katholi eke Staatspartij op
een lijn met alle andere politieke
partijen, dia niel eenzijdig de belan
gen van éan bepaalde klasse voor
slaan (Communisme e i Socia isme)
De tweede taak, die de politiek
terg het bij hem ni t goed genoeg
hadden en dat zij het veel beter zou
den hebben als zij getrouwd waren
Bovendien geraakte h j voortdurend
in een zekere ipwindi ig, wanneer
hij thuis k wam en een der meisjes
ontbrak aan tafel. Dm was het hem
of hij zelf iets miste. H j zou diep
ongelukkig zijn geweest itulien een
plaatsje voorgoed onbezet zon blij
ven en toch peinsde hij er maar
voortdurend over, hoe h’j een zijner
dochters aan den man zou kunnen
brengen, hoewel daze zich in den
huiselijken kring geheel op haar ge-
j mak gevoelden en voorloopig niet
aan trouwen dachten.
I Het was Alsen in den beginne
i pijnlijk te moede, bij zijn braven co-
j lega door zijn omgang met de Kie
j kers een ongerechtigde hoop op te
had Anna, de oudste, hem met de
verwijtende woorden ontvangen:
We meenden al datu ons ontrouw
zou worden, mijnheer Alsen
Hij had toen naar een veroat-
schuldiging gezocht, maar zij had
Uem net een beteek misvollen blik
lachend gezegd:
U behoeft voor ons meisjes niet
bang te zijn, wij zijn heelemaal niet
zoo, als vadertje ons altijd indenkt.
Wij hebban overdag immers genoeg
te doen, maar daarom onderhouden
wij ons ’s avonds heel graag ems
met een anderen man als ons vader
tje.
Na dit voorval heerschte er echte
vriendschap tusschen hem eu de
meisjes. Hij beijverde zich om voor
de ontvangen gastvrijheid door klei
ne atte.itie’s, die geheel onpartijdig
aan allen werden bewezen, zijn
dankbaarheid te too oen.
Hst was half' Augustus geworden
Abonnementsgeld f 1.25 per half
jaar. (bij vooruit betaling)
Zoolang men het abonnement niet
opzegt wordt men geacht abonné te
zijn.
bestaan uit mannen die verlangen
dat de Christelijke beginselen b j het
maken van wetten en bij hetbestuu'
van den Staat zullen worden geëer
biedigd, dan wel of daarbij met Gods
wet en wil niet de minste rekening
zal worden gehouden.
Ten vierde male worden de Twee
de Kamerverkiezingen gehouden
onder het stelsel der Evenredige
Vertegenwoordiging. In 1918, 1922
en 1925 hebben de Katholieke kie
zers eendrachtig, de groote princi
pieele lijnen volgend, aan die ver
kiezingen deelgenomen m«t als
gevolg een sterke Tweede Kamer
fractie en het optreden van een
Christelijk Kabinet.
Hoe zal ditmaal de uitslag zijn?
De laatste paar jaren kenmerken
zich door dalende belangstelling in
de politiek mede tengevolge van het
optreden van een niet parlementair
kabinet. Intusschen mag met dank
baarheid worden getuigd dat door
de actie het Dr. Schaepmansfonds
die belangstelling is toegenomen en
dat de opbrengst der ’collecte voor
dit fonds alleszins bevredigend kan
13
wordt geminacht als de hooge
ideëele tendsnzen, die er wezenlijk
aan verbonden zijn, uit het oog
derwaardig is en niéts met gods worden verloren?
dienst te maken heeft is juist
Ton bewijze bfei'v Au idcit wij lij
rede aanbalen over «Het- Koning
schap van Christus in ’t Politieke
Leveu” gehouden op 29 Juli j.l op
den vierden Ned- rlandschen Katho
Heken dag Maastricht alwaar vol
gons het verslag in de Maasbode de
toenmalige Warmondsche Hooglee-
raar en tegenwoordige bisschop van
Haarlem Mgr J. D. J Aengenent
als voigt sprak:
„Het Koningschap van Christus
en de politiek zijd dat wel twee be
grippen die met elkander vereenig
baar zijn? Is dan het politieke leven
niet een minderwaardig gedoe dat
met Christus’ Koningschap niets
heeft te maken? Er zijn er die zoo
Werktuigelijk nam hij de papieren
van den bediende in ontvangst, die
ze voorzien van de onderteekening
van den directeur aan hem toebracht
Terwijl hij in de corridor naar zijn
hoed zocht, hoorde hij achter de ge
sloten deuren twee stemmen de
eene snerpende van den heer von
Flügge en daartu-ischen door het
heldere, hartelijke lachen van de
andere, die zijn hart sneller deed
kloppen.
Hij was van haar gescheiden door
meer dan een gesloten deur! Eu
voor de eerste maal gevoelde hij een
intens berouw als een wilde ver
pletterende macht, het berouw over
het verleden, wiens gaven en goede
ren hij door zijn grove lichtzinnig
heid zoo woest verspild had.
V.
Iedere week was Alsen nu een
maal ’s avonds de gast der familie
Kieker. Hij had wónig omgang met
anderen en hij voelde zich geheel
thuisin dezen gezelliger, kring, waar
flinke meisjeshanden alles gemoede-
lijk en behaaglijk maakten
Ze maakten voor hem heel wei
nig plichtplegingen, behandelden
hem als een graag gezinnen, goeden
kennis, zonder ook in het geringste
eenige bijbedoeling te hebben en
daardoor ontstond een vriendschap
pelijke verhouding, die beide par
tijen in alle opzichten beviel. Alleen
«schoonpapaatje” kon in stilte nog
wel eens hopen dat hij voor Anna]of
Klaartje de waren man en voor zich
zelf een flinke schoonzoon had ge-
vonden. j wekken. Na zijn tweede bezoek had
Dat was Ie zwakke zijde van den hij de week daarop on Ier em voor-
1 een avond overgeslagen.
Toen hij later toch terug kwam, j Op het bureau der „Sirius” liep het
worden genoemd
Meerdere oorzaken (zijn aan
wijzen waardoor de politiek en de
worden de Katholieke R K. Kiesvereenigmg zich niet mo
gen verheugen in de belangstelling j
waarop beiden recht hebben.
Welke zijn doze oorzaken:
1) De meeniug dat politiek min
derwaardig is en met godsdienst
niets te maken heeft.
2) De onbekendheid met de orga
nisatie van het R K Kiezerscorps n.
1. de R.K. Staatspartij en met de
De derde taak van de politiek
volgende katholieke opvattingen te
waken voorde vrijheden, de belan
gen en de rechten van de Katholieke
kerk, lu de erkenning van deze taak
staat en verschilt zij van alle andere
partijen, christelijke zoowel als niet
christelijke.
Uit de drievoudige taak, die de
denken en spreken. Doch uit bekla
te genswaardig misverstand omdat zij
niet weten te o derscheiden het
bijkomstige van het wezenlijke.
j De politiek en als wetenschap eu
als kunst hebben betrekking op een
i doel waarvoor den mensch isgescha-
den, het belangrijkste is voor het
menschelijk le en n 1 de verzorging
van het tijdelijk welzijn in zijn ge-
heèlen omvang en wel als voorbe
reiding op de eeuwige bestem ming.
Is het dan geen betreureriswaan
wijze waarop de candidaatstelling dig misverstaudig, als de politiek
voor de verschillende verteg awoor-
digende lichamen plaats heeft.
De meening dat de politiek min-
BAARL’S
EU ADVERTENTIEBLAD
5
.UWKh.auUITUÜ, Mla.
FMwtnMw.;'i’.wawwmn*, ui jorn»-’.
Vt/lgeuö K .Uiuli» ae <>pv,ti.liug heeft
te vervullen is de handhaving en
v rUero door oering van de christe
lijke beginselen en het Maats, be
heer. lu de erkenning van deze taak
wijkt zij af van de Imksche partijen
en staat zij op éen basis alleen met
de andere christelijke partijen (Anti
Revolutionaire partij en Christelijk
Historische-partij)
-
politiek volgens onze Katholieke op-
vatting te vervullen heeft, valt het
gemakkelijk o- m. de volgende con
clusie te trekken: Dat de politiek de
belangstelling vaniodereu Katholiek
van welken rang of stand bij ook
zij, ovérwaardig is en dat het dus
een groote dwaling is minachtend
op haar neer te zien. Want door
zich aan de politiek te wijden, werkt
men mede aan de bevordering van
Christus’ Koningschap in het open
bare leven, omdat men daardoor
steunt de handhaviogeu de verdere
doorvoering der Christelijke begin
selen en omdat men daardoor mede
strijdt voor de rechten en de belan
gen van Christus’ Bruid, de door