Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken De idealist. venswe;g hadden meegegeven! Dan idoek bevestigd. Daarbij komen alle 21 st? p.aryang fêo 40. Dit blad verscjiijnt Zaterdag© Gemeente-Nieuws Zaterdag 2 Oct. 1926 Uit onza ouds St. Bemipskeik. al ■I i God cn dat geen geluk bestendig is, *W' Om te xoldoeu aan den wensch van menige onzer bezoekers zal de missieten- In het eenvoudige devote dorps kerkje, met het roodschemerende Godslampje kuielt de arme bedrogen idealist. is ijdelheid, behalve U te dienen en werk. Deze taak is uiterst zwaar om wille der technische moeilijkheden en ook om reden der groote verant woordelijkheid De schilderij wordt herdoekt: d. i. de verflaag, oor spronkelijk neergelegd door den meester wordt van het oude versle en al haar voor niets be de hechte Prijzen der advertentié’s Minstens 5 regens 75 ct. Elke regel meer 15 ct. Advertentie’s dikwijls herhaald »n bij contract prijzen bij overeenkomst. per, Verlosser, Réchter der wereld. ’n Tweede tafereel dat opgehangen is in het hooge koor, recht tegenover den Van Thulden, stelt de heilige s een s lijken later door den oorlog verijdeld. En zoo bleven de kunstwerken kostbare erfenis der vaderen in S hun schuilhoek staan. j Dit jaar is dan het roemwaardig herstellingsiniatief hervat, en be- j kroond met prachtigen uitslag. t Kunstschilder Arthur van Póebk Abonnementsgeld: f 1.25 per half jaar. (bij vooruit betaling) Zoolang men het abonnement niet opzegt wordt men geacht abonné te s ?ijn. kinderen uit het oog verloren Dit weze. e^n. dankbare, holde de leden der Kerkfabriek van St. Re- mi, en aan allen die meewerkten aan die groote verrijking en p-aalver- hooging onzer kerk, welke is her stelling en ophanging van drie oude schilderstukken. Toen er over langejaren, bij ’t re- staureereu der kerk, zoovele veran- zoo binnen j als buiten den tempel, verande ringen die, op gebied van kunst, allen zeker geen verbeteringen wa ren werden ook de di ie boven vermelde doeken, die zeer gehavend waren en den glans van hun kolo riet verloren onder een laag stof van eeuwen, van hun verroeste spijkers gehaaid en als waardeloos in de sacristie opgeborgen. Menig lezer herinnert zich nog wel ’t voormalig interieur der Kerk, met de groote schilderijen; menig lezer ook heeft ongetwijfeld dikwijls hun verdwijnen betreurd. Er schijnen wel plannen, of ten minste gedachten van restauratie bestaan te hebben; die werden ech- moeder had hem op den dwaalweg ter eerst uit geldgebrek waarschijn- geleid en geen zijner idealen was hem gebleven. Waar toch moest dit eindigen? tuur en langen tijd bekoorde zij hem. In vollen zomerbloei was ze hem een wellust voor het oog en een hoop voor het hart. In de herfst deed ze hem ernstig zijn en peinzen over de vergankelijkheid van al het aardscheVanwaar kwam het Waarheen ging het? Zou het dan nog waar zijn, dat heel de wereld ’n menschenhart niet vullen kon en dat het geluk slechts zetelt in God? Zou zijn moeder Mch dan zoo ont zettend vergist hebben opvoedmgsmoeiten steed hebben, omdat grondslag ontbrak? Nog ernstiger werd de droomer en in ziju oogen begon het te glan zen van een nog ongekend licht. En hij ging de jaren na van zijn bittere teleurstellingen Op men- schenharten had hij gebouwd en vertrouwd en ze hadden hom deringen geschiedden, bedrogen en verraden. En de we reld? Hij lachtte bitter en hard, ’t Geluk had hij haar gevraagd en zij had hem gruwbare eenzaamheid ge geven. En do natuur? Lieflijk is ze en be koorlijk en dikwijls strekt ze het arme menschenhart tot troost en opbeuring. Doch met hem meevoe len kon ze niet, 0, neen, geen bloem pje bloe’de fleuriger, omdat zijn hart zorteig gestemd was en geen blaadje verdorde, omdat de smart klopte aan zijn deur. Eenzaamheid en teleurstelling overal! dat was het resultaat zijner idealistische opvoeding ’n opvoeding zonder God Zijn den Verlosser. 3 naar Jezuken dat zijn poezele armp- Edele, reine figuur, forsch ge- jes naar’tbeestjeuitsteekt.Elisabeth jouwd lichaam, zwierig om hangen staat intiem bij Maria. Deze lieflijke scene zit vol naïve charme en gezelligheid. Eindelijk de 3e schilderij, de kleinste, is aangebracht boven den ingang van. de St. Antoniuskapel. ’t Is de Voetwassching”. Men ziet Kristus doende midden ’n kring toeziende apostelen, de voeten van Petrus te wasschen. Dit doek is nogal donker; ’t loont toch den geduldigen beschouwer. Het oude Kristuskruis (plm. 1500) dat men boven den ingang der doopvont plaatste, stond vroeger- jaren op een Calvarieberg buiten de kerk. Deze Kristustiguur is een beeld van nameloos lijden en goddelijke smart. Het stemt ten zeerste het kunstminnend en devoot oog. Moge de tevredenheid der geloo- vigen over deze niet te schatten verfraaiing onzer oude Remigius kerk een aanmoediging zijn voor de overheid tot verdere herstellingen, als: de zwevende engeltjes boven den Sint Remigius van’t Hoogaltaar. R. S. is misschien welkom. Het doek stelt voor, op (t voor plan, midden in, een bijna levens groote Kristus, de Kristus-Salvator, I loopt spelend met zijn lammeke J naar Jezuken dat zijn poezele armp- en nog zau ’u roze losse mantel, doet het) beeld mooi aan. Onder den Kristus ligt de duivel, voorgesteld door een vrouwen hoofd een borst, uitloopend in ’n kronke lend slangenlijf. In de linkerhand houdt Jezus zijn doornageld kruis. Dit duidt dus den Verlosser aan. Op de andere hand draagt Kristus een wereldbol: en dat ie de tweede ivoorstelling: God de Schepper: Cre ator. De wereldbol die van een door schijnender!. glans is, draagt wazig uitgebeeld kateerste mei schenpaar, du maan en sterren, dus de schep- ping; de bol is met een schitterend kruisje bekrooi d. Derde verbeelding op dit mooie doek is de Kristus Judex” de Rechter. Deze is afzonderlijk uitge beeld, heel boven in lichte wolken, tronend op een regenboog, aan de twee zijdea bazuinende engelen en onderaan de geoordeelde menschen. ’t Oogenblik door den schilder ge kozen is wei dit dat 'onmiddelijk volgt na ’t vonnis. Aan Kristus rechterkant immers staat alles in wit licht, de gelukzaligen, en aan den anderen kant worden de ver doemden door afschuwelijke duive- len ia ’t hellevuur neergehaald. j Dit legge een weinig uit de woor- den door Th. Van Thulden onderaan op een banderol bijgepenseeldCre- j toonstelling in de zaal »Si. Rotni” gedu- ator, Salvator, Judex mundi. Schep- rende do kermisdagen nog opon zyn. De onkosten en i lezer onderneming,; zijn ruimschoots ergoed geworden door de ontdek- iug van het monogram T. V. T. ders dit toch geen oogenblik bij de Dat is Theodoor Van Thulden. opvoeding der hun toevertrouwde Deze kunstenaar, geboortie van Hertogenbosch, leefde van 1610 iot 1670. Hij is een der beste en eest gekeilde leerlingen van den ’ootsten onzer Vlaamsche meesters 1 Eon praatje over dit kunstwerk l De zou hij bij zijn teleurstellingen niet isoorten chemische bewerkingen. (Vervolg.) vertwijfeld hebben neergezeten, .Men begrijpt licht het gevaar van Doch de natuur dan, de heerlijk- maar hij zou gegaan zijn tot den schending dat uit die behandeling Familie voor. Dit composeerde hnnna n«innrf> 7h Lrm am nmt. ya(jer van a]p.n troost. En zijn vloeit. Aad ’t schilderwerk mag ons onbekend schilder. j smarten zouden in vreugden veran- i niets veranderd nog herverfd; het De schilderij van schitterend j dcrd rij;., Lij ze droeg om i moet uitsluitend eigen werk blijven l koloriet en gelukkige samenstelling voudige pracht; zou ze zijn droeve i Christus wil. Na begreep hij, dat van den ouden kunstenaar tenzij aan den voet van het Chris- J iieett eenieder kunnen bewonderen. tuskruis. «Ijdelheid der ijdelheden en alles is ijdelheid, behalve God te dienen en te loven.” Ach, indien de ouders en opvoe- IJdelheid der ijdelheden en alles uit Antwerpen werd gelast met het te loven.” Dat is het, wat in dit oogenblik klaar en duidelijk voor zijn ziele staat. Hoe geheel anders zou hij zijn dagen hebben doorgebracht, indien zijn opvoeders hem het kostbaar Ge- SJRUKKEK-JITGEVO loof als een Lidenóe ster op zijn le- den linnen afgebaald en op nieuw vensweg hadden 1 Z. __LC2. Z_ zou hij bij zijn, teleurstellingen niet isoorten chemische vertwijfeld hebben neergezeten, Men begrijpt licht het gevaar schoons natuur? Zij kon hem met ya(jer van ajp.n troost. En zijn vloeit. Aad ’t schilderwerk mag ons onbekend schilder, verraden! Zij zou hem niet teleur- j smarten zouden in vreugden veran-niets veranderd nog herverfd; het De stellen. Integendeel in haar duizend- jerj gijn, omdat hij ze droeg om i moet uitsluitend eigen werk blijven i koloriet Bezel bevat de figuren van’t Jezuskind, geen vreugde volkomen kan zijn, taak eischtongeëvenaarde artistieke Maria. Jozef, St. Janneke __o d„Li wanneer zij wortelt in tuandigheid, ja, virtuositeit. Hoe de j twéé personen, waarschijnlijk Èlisa- 1J:~ er Van Poeck schitterend slaagde, beth en Zacharias. De lieve vrouw is heel lief uitge- moeilijkheden beeld met engeltjes erboven; haast j zooals Schumann haar bezingt in een van zijn liedjes: «Es schwelen blumen und Englein urn unsere liebe Frau”. Kindeke Jezus zitopMoeders Frau” Kindeke Jezus zit op Moe ders schoot; Sint Jozef staat een weinig op ’t achterplan De schilder plaatste de groep op een terras met n.ooie kolonnen. ’t Lijkt wel eeu bezoek van Elisa- i. xi.i.,x,B -p .F*>.vnilïa man op ’t voorplan links zou dan Zacharias zijn die, vermoeid van den langen tocht met zijn reisstok rust nam op een vrede; sint Janneke i s EN ADVERTENTIEBLAD De missietentoonstelling.’ »r" ------ ed i P l BA ARM’S e xxvix, muxou .Ao uuuOlo vu ;p een der groote schilderijen, X I-. -i? - V -ï- - hart Weer blijde doen zijn! En dus vreup*^0 wnlbnmon Iron v.iin l taolr Aknhlnnnp&tranuarrlu urf wijdde hij zich do wonderbare na- l jan ai]een' j LlVUl VAOiU RCCU UCOLCiiUlg £Oj j KJi. VCA.SJL X UUUiX O V'141 L UOJL C AA VA t'l CCAM A wtimwiiii.i.inw1 lj -n T.il Imin iw.il iihimi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1926 | | pagina 1