Weekblad voor Baarle-Nessau-Hertog en Omstreken ANONCIADE OORSPRONKELIJKE NOVELLE Zeventiende jaarg. No 45 Dit blad verschijnt Zaterdags De Hanze. 125 cent per halfjaar. Dansen. Zaterdag 11 November 1922 >.Haar lieve »Een wufte» DKUKKEB U1TGEVKK fjh: jong-’aAuminFts Wie de groote opvoedkundige, le vensnoodzakelijke wet der beper- Vorige week Vrijdag gaderde het Bistuur met Heer v/d Boom kan en mag ook aan alles, wat «de mode” op dit punt «voorschrift” z’n '4 (Bij vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. „Mor niet, Carlo Spreek zoo hard niet Mama mocht het eens hoareu. ’t Is immers jou schuld niet het eruit; hoe znllen we de huishuur betalen? ’t Is spoedig Oudejaarsavond en als we dan niet betaald heb ben “Dan worden we op straat gezet en dan weet God alleen wat ons te doen staat”. We moeten vertrouwen op God, dat is waar, maar ik zie nergens uitkomst, ik kan nog ten hoogste twee of drie japonnen afkrijgen en dat helpt niets, ’t Is nauwelijks ge noeg voor ons eten”. «En ik kan er niets aan doen, ik moet van jou werk leven; ik, de jonge sterke man; jij arm, zwak meisje, jij moet in mijn plaats wer ken van vroeg totlaat Ongelukkige Ook werd besloten het uurloon te verlagen tot 50 cent vanaf 15 Nov. Volgende week zal alles nader be kend gemaakt worden. P. v. STEEN, Adviseur. paald door overwegingen van ge zondheid, van fatsoen, van eer en zeker! doch en waardoor alles ten slotte in ’t leven en in de opvoeding geregeld dient te worden, is en blijft voor een chris telijk menscli: hoe is in deze de Wil en de wet van ’s levens Opperheer. Hij is dus ons doel ook bij onze ont spanningen en waar Hij buiten spel gezet wordt is de winst voor zijn erfvijand! In de «Toeëigenipg” van haar werkje «iets voor ouders en kinde. ren”, schrijft Aagje Deken: «De lieve sex, nog niet volgroeid, «Die ’t kinderspel nauw heeft vergeten, H reeds moeder «Aan de vergulden modenketen. «Leert om een wereld vol van dwa zen te behaagen, onnozelheid en haar gezondheid waagen, «Kiest, daar zij met den landdans lacht, toekomst de dwalingen mijner kunst, mijn ontrouw Julie trad na der en onderbrak zijn smartelijke gedachten. «Zie zoo, broertje”, zeidezij, «nu slaapt mama weer, nu kunnen we samen keuvelen.” «Wat denk je van mama’s toe stond?” vroeg Carlo. «Ach zij is zoo zwak, zoo ge heel uitgeput. Als we versterkende middelen hadden, bouillon, wijn. «Waar krijgen we dat alles?” her nam hij weemoedig, «wij, die nau welijks droog brood hebben. Voor zoover ik je onderscheiden kan, Ju lie, treft me ook je voorkomen; je lijkt zoo bleek, zoo mager.” «O, kijk niet naar mij, ’t is niets; die ik ben.” maar Carlo, ik weet niet wat we doen moeten; ik heb ’t lang voor mij alleen gehouden, maar nu moet i derlijke jeugd-vriend, geen ouder, ,T eigen <’nd maar, v Sik? a n.öiCustëen óm uen hais (iet-a-ae rest maar in de verbolgen gelaats trekken van den grootste» Paedagoog en Godmenschelijken vriend der Kinderen Neen, wat wij gaan schrijven, is alleen voor ouders, die begrijpen, wat liefde voor de jeugd beteekent en weten, dat de ouderlijke wijs heid geschapen is, om hun kinderen God te leeren dienen en hen te loe ren hun ziel zalig te maken. Zulke ouders zijn ware opvoeders, die weten dat, zoolang hun kinderen nog onvolwassen zijn, vaak voor hen een keuze in de genotmiddelen moet gedaan worden en dat hierbij de groote factor is, de mode van christelijke» stam: Gods wil en wet. Deze geeft de uiterste grens Zoo zijn we weer aan ons uitgangs punt: onze verhouding tot het vroo- lijke bedrijf, het dansen wordt be- MATHILDE (Malati van Java.) 17 «O, licht van mijne oogen, zult ge ooit terugkeeren” zuchtte hij, „ideeën, die mijn hoofd vervullen, zal ik u ooit op het doek of in den steen verwezenlijkt zien? Mijn God! ik wilde U het schoonste, het edel ste offeren, dat mijn penseel en bei tel konden voortbrengen, ik wilde dat al ’t werk van mijn geest en mij ne handen U zou toegewijd zijn, en nu ontneemt Ge mij het middel om ze te scheppen, mijn oogen. Was dat dus nog niet genoeg, Heer, het offer dat ik bij ’t begin van mijn loopbaan U bracht; de geheele toe wijding van mijn krachten en mijn Van 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel meer 15 cent. Kleine advertenties, dikwijls herhaald prijs bij overeenkomst. Gevraagd om enkele gedachten over dit bedrijf, waartoe in deze weken zoovele advertenties in onze bladen oproepen tegen het a. s. winter seizoen, wil ik gaarne trach ten mijn zienswijzeof liever de christelijke, de katholieke inzichten hierover ih enkele kolommen samen te vatten. Ik hoop den indruk te vestigen, dat men in deze zaak, zoo precair en hoogst gewichtig in onze heden- daagsche opvoeding, moet weten te schiften. Men kanen mag het dan sen als zoodanig niet zoo maar on voorwaardelijk veroordeelen men ver den Heer v/d Boom, directeur Hanze- Bureau Breda. Besloten weid dat i elke maand door hem hier een zit- f dag zal gehouden worden, om ver- Schillende moeilijkheden op te los- i djns- sen. Alles zal nog nader bekend ge maakt worden Dag en uur. Desge- weuscht zal hij ook aan de huizen komen. Daarna kwam de afdeeling der Bouwvakken bijeen in welke ver gadering met algemeene stemmen I werd besloten, een teekemchool op i te richten, in’tPatronaat waar door I de Heer Jacobs uit A!phenbouwkun- dige teekenles zal gegeven worden. I - - 1 i i x u i i l i woordigetijd „nu eenmaal als ge- nctmidde! aatgèêftM-Êif bW., zij geven uit vollen overvloed gaar ne alles: de jeugd is maar eens jong de jeugd m,oet «uitleven”, in onzen stand is dat zoo usance, onze kinde ren kunnen daar niet van buiten, kinderen van onze positie behooren dat te kunnen genieten, enz. enz. Die ouders laten zich bij de keuze der kinderlijke genotmiddelen is dat laten geniete», eigenlijk wel keuze te noemen geen enkele noemenswaardige perken stellen, be halve de dwingende grens van geld gebrek en openbaar fatsoen. Nu, dat laatste is zoo rekbaar geworden als een elastiek zak, dus blijft vaak al leen: gebrek aan ’t noodige geld. Voor zulke ouders schrijf ik niet: wat zou’t baten? Zij staan niet op christelijk standpunt bij de opvoe ding hunner kinderen. Wij zuïlen dus elkander niet kunnen begrijpen. kunst? Wilt Ge nog meer, wilt ge nog het kostbaarste wat Gij mij gegeven hebt? Gij vraagt te veel, mij» God, zou ik zeggen, indien ik niet wist dat alles aan U behoorte, dat Gij het geven en ne men kunt naar Uw welbehagen. er zijn oogenblikkeu, waarin ik ge voel dat de engelen des lichts en der duisternis een strijd op leven en dood voeren in mijn hart, dat de wanhoop daar binnen wil sluipen, waar slechts onderwerping moest zijn, ’t Is de jeugd, een lachende toekomst, die zich niet wil verzoe nen met het strenge vonnis. Nacht zal’t worden om mij heen, nacht, duistere nacht. O, laat een straal uwer genade in dien nacht flikkeren en mij verlichten. Gij hebt mijn ge bed gehoordik mag immers niet klagen, misschien ontdekt Gij in de redelijke beschouwing van het leven ’t leven het ven niet, noch de psychologische denkt z’n kinderen te kunnen laten o -1 om het genot alleen, en J zonder andere beperking dan een - paar banale, laag-bij-de grondsche, genoegens? Waartoe dienen materieele voorzorgsmaatregelen |j0OOgenje alleen gezondheid, open baar fatsoen, familie-eer, enz. zoo iemand is geen opvoeder, geen jeugd-leider, geen vaderlijke of moe- derlijkejeugd-vriend, geen ouder, kinderen al datgene, wat de tegen- i wz. levensgever van -z’n einen -1 ::’d „nu eenmaal” als ge- <ind maar, v ’-.„Ja netmiddel aangètft-.-’I&if b-c», „Zoozeer geschikt om haar te ont wikkelen, dans, slegts uitge dacht, „Om dartlen wellust aan te prikke len”. „Aagje Deken zou eens op onze tegenwoordige, „moderne”, chique danspartijen moeten komen! wat zou zij dan zeggen deze ge dachte kwam onwillekeurig bij me op, toen ik bovenstaande woorden las En voor mijn oogen rezen zij op; de dansende, zwierende pa ren o neen, zij zwieren tegen. Ook, in het hier weer, zooals inde geheele redelijke beschouwing van het leven opvoedkunde om de levensbeschou- i, Trouwens, zoo iemand kent het lo wing: wat weegt in u v— zwaarste wat moet in de opvoe- evolutie van z’n eigen"kinderen. Wie j onzer kinderen het zwaarste i a‘, wegen Watgeeft debeslissing i genieten bij onze keus van de voor onze kin- mnrlai- o deren hoogst noodzakelijke vreug den en i alle ontspanningen en genotmidde len Waar ligt de grens, Wie spreekt het „non plus ultra”, tot hiertoe en niet verder, bij ons genieten Sommige ouders zoeken voor hun Wie de groote opvoedkundige, kinderen niet klakkeloos wagen. Mug niet aanneemt als christelijk goede reputatie l den grond der zaak gaat levensbeginsel, staatbuiten deeenig- de groote massa, die alles omvat BAARL’S NIEUWS- EN ADVERTEHTIEBL K 4 Abonnementsprijs: fUIMU4 geboeid DOOR JPrijs der Advertentiën l Jnlr word houlAton hor imrlnnn to 5 H r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1922 | | pagina 1