Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken
I
zijnde f 1.25 voor 16 Juli a s te komen
voldoen.
Na dien datum wordt over het bedrag
125 cent per halfjaar.
Missie-actie.
Onze abonneé’s in Baarle,
en Castelré die ons blad per post ontvan jS he-.werk zijner handen
Ulicoten voor het wettig gezag,
Zeventiende jaarg. Hg 26
Zaterdag 1 Juli 1922
Dit blad verschijnt Zaterdags
Eucharistie en Maatschappe
lijk vraagstuk.
verhooging voor onkosten. zij het kortweg onrechtvaar- beider. Zonder deze
Abonnementsprijs
(Bij vooruitbetaling.)
Proefnummers worden op aanvraag gratis
toegezonden.
ORUKKEii-UlTGEVEB
In den loop der volgende week
zullen de dames-zelatricen van den
St. Petrusbond de jaariijksche con
tributie van f 0.50 per lid op komen
halen. Zij die nog geen lid zijn wor
den verzocht lid te worden. 1 Cent
per week kan iedereen missen. Het
doel is zoo schoon, inlandsche pries
ters te vormen tot uitbreiding van
aan hetgeen zijn rechterhand
levens, het krachtigste bloed der
volkeren, verdwenen zijn voor de
verfoeilijke hebzucht der wereld.
Het socialisme grijpt hierop meer
vuur ter wettiging van zijn onver-
ons schoon Katholiek Geloof.
Tegelijker tijd zullen zij ook post- i
zegels etc. medenemen.
Kapelaan.
Noch de gruwelen van den vier
jarigen oorlog, noch de voor-de-
volksmassa meest onverstaanbare
beraadslagingen van het vredescon
gres zijn er in geslaagd het even
wicht in de geschokte en geteisterde
wereld te herstellen. In plaats van
de gedachtenstrooming in te dijken
heeft de oorlog en het na oorlogsche
deze een nieuwe, ontstuimige kracht
bjjgezet. Had in de Middeleeuwen
een oorlog zooveel millioenen bloei
ende menschenlevens onder zulke
ontzettende puinen bedolven, jaren
lang zou de wereld stom en lam zijn
gebleven, gelijk het aardrijk na een
vreeselijken storm zwijgt en zwicht
Thans echter laait uit de smeulende
asch een nieuwe brand op, een over
weldigende strijd van gedachten, die
het menschdom in rep en roer zet.
Met bewondering verheerlijken
wij den heldenmoed onzer dapperen
JPrijs der Advertentiën
Vau 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel meer
15 cent.
Kleine advertenties, dikwijls herhaald
prijs bij overeenkomst.
- vuvvcm heid m van Godsdienst, van familie, pms ter markte komt,
gen worden beleefd verzocht het abonne- :-v?ne^e,ndom-N°chtanswii zij hier'n>ij inspraak moge ma-
mentsgeld voor het 2de halfjaar 1922,
i een ruim en eerlijk aandeel in hebbe. f
j Dit immers eischt de waardigheid Hes en overal en de overwinning' in
van den mensch, die, geschapen naar den socialen werölchtrijd kan niet
ui b?81lien oe geüjkenis van God, behaald'Worden tenzij door zelfon-
--- --- het edelste wezen is der aarde De offering. Ja, groote aanhoudende
per postquitantie beschikt met 15 cent
dig en kent hun ten volle recht tce
TT1 4'O*ftTi"‘«ATï hüii lot ia mime mate verbet^.
A V V ul zien, zonder nochtans goed te keu-
rsn dat deze te dien einde onrecht
plegen en als roofgieren neerschie-
1 en vurige liefde ten op al wat eigendom heet. Uit
hun leven ten offer brachten op het |den schoot der Kerk treedt vooruit
-'van het vaderland; doch on- een leger van geschoolde, geestdrif
tige, onverschrokkenstrijders. Pries
teas en leeken, met de groote keure
der Christelijke sociale leer «Rerum
novarum” in de hand, werpen hun
onmetèlijk net van allerlei maat
schappelijke werken over de wijde
wereld heën,
Ogold het een theoretische, een
beschouwende leer, welk onbevoor
oordeeld mensch zou zich niet aan
sluiten bij de Katholieke leer, de leer
van Christus!.
Doch de christelijke sociale leer is
een leer van praktischen aard; daad
werkelijk moet zij ingrijpen op het
maatschappelijk levenr. Dat juist
maakt het hemelsbreed verschil.
Vanwege zijn kranke natuur is de
mensch toch zoo baatzuchtig- Zoo
moeilijk kan hij zich tevreden stel
len methetgene hij bezit, noch ver
zaken aan hetgeen, welker wijze ook
het zijne is. Eigenliefde ontwortelt
en doodt zoo gemakkelijk de on
baatzuchtige liefde jegens den even-
mensch. Hoogmoed brengt den rijke
tot verwaandheid het volk omlaag
te houden en zijn eigen luxe-uitga-
ven te verhoogen meer en meer. Ik
zucht doet hem zijn inkomen bere
kenen volgens zijn stand; iets over
houden voor goede werken kent hij
niet. Voor hem moeten liefdadige
aalmoezen, geenszins rechtvaardig
loon, het te-kort. van den arbeider
aanvullen en vrede brengen onder
de klassen der maatschappijDoch
geeft hij aalmoezen, hoe zelden ge
beurt het dat zijn linkerhand vreemd
heid, op wat voorrechten maakt liij
aanspraak! Dearbeidervan zijn kant
--- tuurt met afgunstig oog op het
de noodzakelijkheid van den eerbied werkeloos inkomen van den rijke.
zij ziet de Moeilijk kan hij verkroppen dat
5 i zoo hoogen
prijs ter niarkte komt, zonder dat
nspraak moge maken op ver-
der winstaandeel. En wie mag loc
i’ j chcnen dat hij hierin ge ijk heeft
Kortom, ikzucht breekt door in 'al-
en overal en de
ucu BuuiaiBii wereicsrrifa Kan met
behaald worden tenzij door zelfop-
«u, attuuuuueuue
i zelfopoffering diénen voorop te gaan
en bij den kapitalist en bij den ar-
- „j blijft de leer
tce slechts stof tot hoog uitgedachte
voordnwhleu op ver
gaderingen en congressen, waarvan
do toehoorders meer dan verzadigd
zijn. Zelfopoffering echter groeit op
uit reine liefde. Wordt er soms zelf
opoffering gevonden voor voorbij
gaande idealen, Aanhoudende zelf
opoffering toch spruit enkel voort
uit zuivere liefde; liefde alleen kan
het ikzuchtig menschenhart her
scheppen in een hart van zelfopoffe
ring en wilskracht.
Die alvermogende liefde voor den
evenmensch is de liefde tot God en
om God. De liefde tot God wordt
geput en aangevuurd in het Sacra
ment van liefde, het II. Sacrament
des Altaars.
Dikwijls hoorden wij die gedach
te vooruitgezet op eucharistische
congressen, alhoewel niet altijd in
haar volle draagkracht. Aan de H.
Tafel, zegt men, verdwijnt alle ver
schil van stand en rang; daar im
mers knielt rijk en arm naast elkaar
daar voedt een en hetzelfde brood
alle menschenkinderen
Wonderschoon is dat alles maar
ontoereikend zoo die toenadering
niet verder gaat dan de Communie-
bankW ij moeten de zaak dieper
doordenken- ons hart moet door de
H. Communie opgaan in een vuur
van liefde. Hoe zal dat geschieden
Dat zal verwezenlijkt worden, zoo
wij met den God van licht en liefde,
dien wij in ons hart ontvangen,
niet een algemeens maar een pe
soonlijke levensbeschouwing v<
richten; indien wij onzen Jezus U
ötudeeren in zijn ontelbare en onb%
schrijflijke liefdebewijzen jegens het
naënschdom en aan eenieder onzer
in t bijzonder; indien wij met vurig
verlmigen de noodige sterkte
afsmeeken oïni Hem,5 ónzen Meester
menschen. Geen ongebreidelde hebt blijftWWJJ. „1|U lcvulJB1Wi.jU
zucht bij wie dan ook, maar toena verricht. Óp wat slaXch7dankbaar-
aering en verbroedering der ver-
schillende klassen: de Christelijke
internationale”. De Kerk erken-
de noodzakelijkheid vai
I die met hoog ideaal
hun leven ten offer i
altaar van her vauenanó; doch on
vergeeflijk is het, dat al die jonge
volkeren, verdwenen zijn
Het socialisme grijpt hierop
zoenlijken haat tegen het kapitaal,
x van
den oorlog en hetwelk bijgevolg van
de wereld moet verdwijnen. En
toch, ondanks zijn geschreeuw ge-
j lijkheid an broederlijkheid koestelt
het zelf een lage hébzucht. In wer
kelijkheid immers doelt het socialis
me niet ap verdelging van het kapi
taal, maar veeleer op dezes ver
plaatsing in andere handen en voor
al, in die der leiders, ’t Is de klas
senstrijd voor eeuwig. Het kapita
lisme, van zijn kant, vindt geen
woorden genoeg om de vaderlands
liefde op te hemelen. Met volle gre.
pen werpt het bloemen en kransen
op de graven onzer gesneuvelden
Waarom dit alles Is het tot ver
heerlijking van oorlogsroem Is het
uit eerbied en liefde voor waarheid
en recht. Geenszins: Veeleer is het
om het wankelend kapitalistisch en
imperialistisch stelsel te schragen en
de kloof tusschen kapitaal en arbeid
gapend te laten.
Doch zie tusschen die twee stroo
mingen-uaar-den-afgrond bruischt
een machtige strooming op, de ver-
broedgringsleer der Katholieke Kerk
Geen individualisme meer, zegt zij,
noch omhoog nog omlaag, want
dit is dó 0ouwig9 oorlog onder de
BAARLS
,1
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBL
7
aWKdBMBnniBEaBaaiaBauBm:nuiaanUMZMaH£iaBmBBaa(w3SaguaD£at
Aan onze Abonnees.
-----
i. i rr1