A Weekblad voor Baarie-Nassau-Hertog en Omstreken 1 L WW® Dit blad verschijnt Zaterdags 125 cent per halfjaar. Missie Actie, xuk/aw üvvxv, toch ook ver van een to __D_ Zeventiende jaarg. 20 Helaas, die genotzucht streng rigo- spoedig weer te dat op de natuur der zaken berust. een zachteren van op ge dikt, die zoovele heilige boetelingen DRUKKER UITGEVER oh in ge- geyaar voor (Bij vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. Vanwege het Missie comité te rismus, dat van den mensch enkel Hoeven, zijn mij een 6 tal Missiebus- jes toegestuurd om die in eenige winkels te plaatsen. In vele plaatsen gaf dat zeer veel succes. De giften die daar ingestort worden, dienen tot opleiding van Javaansche Pries ters'. In Juli a.s. vertrekken 4 van de hier vertoevende novitie S J. die volbloed Javaansch zijn naar Java terug om in Djoejacarta hun novi- aat te voltooien, reeds zijn 2 Java nen als Jezuiet werkzaam in de Mis sie. Ik hoop dat de winkeliers zoo goed zullen zijn de busjes een goed zichtbare plaats te geven op hunne toonbank. Maar dat ze daar staan is niet alleen voldoende er moet ook wat in komen. Moet men daarin een bankje van f25 off 10 in werpen, ’t is mooi, maar volstrekt niet noo- dig, maar ik stel het me zoo voor. Ge koopt b.v. eenige winkelwaar of gebak, ge krijgt b.v. 10 cent, 8 cents of 2 cent terug; ge moet ex pres je portemonai voor den dag halen, stort het dan in ’t blikke busje. De rekening van de afgeloo- pen week valt mee, geef een dubbel tje, ’t gaat zoo gemakkehjk en vele kleintjes maken een groot, zegt het spreekwoord. Drie of vier maal per jaar zullen de busjes geledigt wor den, zorg dan dat ze vol zijn. God zal U zegenen wanneer ge het pen ningske niet weigert aan de arme missie. Kan er een mooier doel zijn dan medewerken ter opleiding van inlandsche jongens tot priester Mis- sionnaris. P. v- Steen Kapelaan. --- Niet over ’t redelijk verlangen van den mensch naar wat ontspan ning; naar een stukje levensvreugde en levensgenot gaat het hier, niet over een welverdiend» rust na ban den arbeid of npódzakelijke ontspan ning van lichaam of geest. Het. spreekt van zelf, dat de mensch niet altijd door kan werken, dat hij van het gouden leven kan en mag genieten, dat niemand hem kan verbieden of verhinderen zich de Vau 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel meer 15 ceut. Kleiue advertenties, dikwijls herhaald prijs bij overeenkomst. mees- dat hij maar krijgen kan, wanneer onze overbeschaving nog toeneemt en eenvoud en bescheidenheid daar door meer en meer verdwijnen, dan worden de grondslagen van Kerk en maatschappij des te bedenkelij ker aan ’t wankelen gebracht. Ken drievoudig gevaar ligt er die overdreven genotzucht zelf: vaar voor ’t lichaam; govou^ de ziel; gevaar voor ’t bovennatuur lijk leven. Wat een zorg voor de ouders en opvoeders om toch niet mee te gaan in den modernen drang naar, genot der kinderen. Wij zijn te ver; een passie naar uitspanning en genot heelt de kinderen aangegrepen, dia op de frische bergen of aan ’t strand gens zijn stand het neemt onder scheid in standen aan als een feit. Maar trotsche verspilling en tem toonstelling van rijkdom zijn noch christelijk noch beschaafd. Wij meenen, dat op ’t christelijk denkend gedeelte der maatschappij de plicht rust om de steeds,stijgende genotzucht met alle kracht te be strijden. ’t Is noodig voor eigen Kat holiek leven en om ’t goede voor beeld. Anders blijft alle praten over oplossing van sot ia’o toestanden toch maar ijdel gezwets. Zelf moet men voorgaan met matigheid en eenvoud. Voor ons ligt in de beper king van ’t genot een heilzame boet vaardigheid, een oefening voor noodzakelijke zeifbeh’eersching. De overdreven wéeldevertooning van den hoogeren stand, de bittere armoede van den lageren, de genot zucht van alle mensóhenklassen on geveer staan in nauw verbond met alle soort van zedeloosheid en be derf. Algemeene wetten of voorschrif ten kunnen hier geen vasten levens regel aangeven, Alleen terugkeer tot wezenlijke christelijke.levens vormen zal heil brengen. Hoe treurig, dat zooveel christe lijke huisgezinnen van zulk een le vensrichting, door onzen godsdienst ons gepredikt, niets willen weten mischien denkend, dat genot een on verschillige zaak is. Onze christelijke maatschappij bestaat uit afzonderlijke personen. Naarmate de enkele personen er op bedacht zijn zich in ’t leven tot prachtische christenen te vormen des te gemakkelijker wordt de g0I heele maatschappij tot christeliik denken en handelen gevoerd. Als iederen voortgaat zich ter te maken van ’t genot, en alleen een wezen zou vormen van uitsluitende aanbidding Gods in geest en waarheid. De Kerk bestrijdt de vreugde niet denkt maar eens aan ’s Pairius in zijn vermaningen tot blijvende vreugde maar zij bestrijdt de zoude en daardoor wil zij den mensch een weg wijzen die naar ware, onvergankelijke vreugde voert. Iets anders echter is christelijke vréugde en wereldsche genotzucht. Deze is niets anders dan een stre ven levensgenot tot levensdoel te maken, en dikwijls nog wel zonder rekening te houden met Gods gebo den of die zijner Kerk. Aan zulk een genotzucht, aan i zulk een vreugdeziekte sterit ons i christelijk leven. Als we opgaan in genoegens, ver slaafd zijn aan uitspanningen, dan begrijpen wij ten slotte de wegen van God niet meer. We houden op Hem voor weldaden te bedanken, we begrijpen de zuiverende en ver lossende kracht van lijden on kruis niet meer' we bidden om geen gena- de en hemelsche goederen, we ver-j waarloozen meer of minder de plich ten van rechtvaardigheid en arbeid. En ’t gevolg daarvan? We komen tot een egoistisene levensopvatting, die ten slotte in ons de voorstelling hand uitsteken naar de zoekende opwekt, dat ons eigen in het mid- 1 liefde vau den Verlosser. Gods gena- delpunt der wereld is en al de gaven j de en barmhartigheid is groot, zoo der wereld ons toebehooren. We j zeggen wij. Maar de mensch moet zullen ieder gevoel van medelijden j van zijn kant toch meewerksn. Wie en liefde dooden. in geest en lichaam zwak is gewor- Een leven van genot verhoogt I den, voor hew is het moeililker dan eerst even geestelijke enlichamelijke t voor de gezonden zich op te richten eigenschappen maar daarmee Beter verstandiger, flinker is het in worden ze meer en meer afgestomt, ieder geval noh in gezonde dagen vernederddikwijls totaal ver- te denken, dat alle luister en heer- nietigd. Veel zi-lelijderr veel li- J lijkheid der wereld vergaat, en God chaamsziekten zijn ’t gevolg vau de alleen ons maar overblijft. genotziek te dér mensch heid. j Genoi zucht heeft in onze dagen 't Is eigenlijk nog maar een zach-I nog een anderen gevaarlijken en te, gematigde straf, wanneer de ge- stootenden kant; ze doet verbitte- notzieke menschee alleen maar on- ring haat en afkeer stijgen tusschen tevreden worden en geblaseerd zijn. I de bezittende en niet bezittendeklas- Gewoonlijk verliezen voor hun tijd I sen van menscherr lichamelijke frischheid en elastici- Opschik en pronk, dwaasheden teit; en wanneer werkelijke ziekten I van mode en ruwheden van sport vermenen oi vermnueren zien ue het lichaam uitputten, dan is het j waarmee de hoogere klassen para’ goederen deizer aarde en al haar_ge- j maar een schrale troost te moeten deert voo.i ’t oog der proletariërs, luk en vreugde te verzekeren, als constateeren, dat ze ’t gevolg zijn moetennijden haat opwekken. Daar- het maar niet met zijn hoogere be- s vau onmatig levensgenot, dat zij bij bij komt dan, dat de minder gegoe- stemming, met ’s menschen doel een beter gebruik van de levens- ji den de weelde en schittering van God te eeren, te loven en te prijzen i krachten nog langer hadden kunnen I rijken gaan nadoenboven hun in stri.jd is- - genieten. stand gaan leven, zich uitgaven ver- De Katholieke Kerk, die voorfdu- j We weten genoeg, dat de mensch oorloven, welke in schulden bren- rend boete en boetvaardigheid pre- zich kan overwerken, maarook zich gen, dikt, die zoovele heilige boetelingen kan overamuseeren. We kennen ge- j Het Christendom verbiedt nat uur- ter navolging voorstelt, staat noegzaam de wandelende lijken, die lijk nooit een leven en genieten vol- M n 1* r. 4- v zs -n sv, 1-» l— 51J 1 -« telkens nieuwe levenskrachten ko men zoeken, om ze verkwisten of om dood te sterven. Genot van drank, genot der zin- n m lijkheid, genot van sport hebben ij I dl'j betreurenswaardige menschen il zoo ver gebracht. We kennen ze al len, als wij ze zien. En zij zelf weten t ze een Cainsteeken op ’t voor hoofd dragen; hun gang alleen ver raadt dikwijls hun ziels- oflichaams- zi kte. Door overdreven levens- v mgdo zijn ze tot die ievensellende ge romen. )ok hospitalen en kraukzinnigen- g'tichten zijn plaatsen, waar wij k men nagaan, wat van den koning dtev schepping kan worden, wanneer bij onredelijker en onverstandiger leeft dan het dier, dat wel den strijd om het bestaan medesf rijdt, maai’ niet tegen zijn eigen leventgenot zich verzet. Het allerschadelijkst gevolg genotzucht vertoont zich, wanneer de geestelijk-eu lichamelijk zieke mensch niet meer voor God en eigen zielenheil kan gewonnen worden. Met de omgeving is het afgeloopen. Ze biedt niets meer aan. Als hij nu nog maar kon verlangen naar dat gene, wat God bereid heeft voor de genen, die hem dienen. Zal hij de liefde vau BAARL'S NIKiiWS Elf a Abonnementsprijs dïertentiebB (Prijs der Advertentie»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1922 | | pagina 1