T Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken u.- Huiswerk. J Het Geschenk. Zaterdag 6 Mei 1922 Dit blad verschijnt Zaterdags 125 cent per halfjaar. Zeventiende jaarg. Ng Id I iz>h: Sy gen, alvorens T DKUKKER-U1TGEVEK a t I. r Van 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel meM 15 cent. Kleine advertenties, dikwyls herhaald prijs bij overeenkomst. niet van streek. Hij moest sterven, hij had geen levensvatbaarheid. Sasonka’s tong vroeg werktuiglijk naar den weg en even werktuiglijk brachten zijn beenen hem naar de aangewezen plaats, maar zijn bogen zagen niets. Die zagen pas toen ze onbeweeglijk op Senista’s doode ge laat bleven rusten. Ook toen eerst voelde hij de ijzige kilte in het doo- denhuis, zag hij plotseling met ter gende duidelijkheid alles rondom zich; de vochtige grauwe plekken op de muren, het venster waar wel nooit de zon door viel, alleen maar kille grauwe lucht als in den herfst. Een vlieg gonsde met korte tus- schenpoozen van rust, en water droppels leekten ergens neer in een blikken bekken en bleven lang met klagend geluid naklinken in de holle ruimte. Sasonka week een stap achteruit en sprak overluid: Vaarwel Semen Jerofejewitsch Hij knielde neer, beroerde den grauwen v'oer met zijn voorhoofd 1 hun eens op zoo’n avond bezocht, hun raadsel geheel mis. En hij Jerofejewistcb. Dat had u eerst moeten vra- i zoo naar binnen te stormen,- antwoorddede verpleeg ster ruw. Hij heet evenwel Semen Poes- toschkin en niet Semen Jerofeje witsch. Jerofejewitsch is zijn veders naam hield Sasonka vol, hevig verbleekend. Uw Jerofejewitsch is gestor ven. Wiji kennen hem niet naar zijn vadersnaam. Bij ons heet hij Semen Poestoschkin. Hij is gestorven zeg iku. Wanneer? vroeg Sasonka 1, maar zoo bleek, dat de zomersproeten op zijn gezicht, inktvlekken leken. Gisteren nacht. Kan ik hem zien vroeg hij nog. Och waarom Pantwocrde on verschillig de verpleegster. Vraag maar naar hft lijken huis, dan kunt u hem ziet, ver- I volgde ze zachter. Maak u maar Onmiddelijk achter het gasthuis eindigde de stad en begon het veld. Kaal, niet gestoord door bosch of huis, spreidden zich daar de velden; de zoele wind streek er vrij, naar hartelust over. Sasonka wendde er zijn schreden heen. Werktuiglijk had hij het gebaande wegge je ge nomen, maar na een poos 8fak hij rechtuit het land over ’aar de re vier. Op sommige plaatsen was de grond zoo drassig, «lat zijn voeten diepe sporen acE^rlieten. Aan den tig kind Het heeft zijn dagtaak vol- klaagden zij steen en been, dat hun bracht en hbopt nu, evenals wij kinderen toch eigenlijk mets aan volwassenen, nu- - kunnen genieten van z’n geliefd spel vonden zij n plaag tenzij. hij nog huiswerk heeft. Dan komt er niets van ’n gezellig sohemeruurtje, ’n prettige wande- i ling, ’n lustig spel; neen, weer aan het werk. uurtje heerlijk te hun jeugd hadden, ja, dat huiswerk huiswerk heeft. s en voor de huisgenooten. Dan komt er niets van ’n gezellig ’n Andere ervaring deed ik op bij B. Twee jongens en een meisje rei- j zen moe in zijn echtkoets; ’n vroo- lijk, levenslustig troepje, ’t Gesprek Mijn vriend A is gezegend met kwam ook hier op het huiswerk, ’n groot gezin, heeft vier school- en ik vroeg, of hij daarvan ook last gaande kinderen en is vaak bijster I ondervond. „O, neen, in ’t minst uit zijn humeur, omdat hij ’s avonds niet, k Weet vaak met, of ze huis- niet voor negen een plaatsje aan ta werk hebben; ’t is in een oogenbhk fel krijgen kan. Mina is bezig met sommen, Dina met taalwerk, Gor leert zijn geschiedenisles en Jan, de oudste, zit op zijn atlas te snul felen. ’t Is ’n geluk, dat vader z’n schare goed onder den duim heeft want, zonder, - viertai biku.il .xer vaak, uor lee. soms hardop, en brengt daardoor de anderen in de war. Jan stoot even aan tafel, tot last der beide schrijfsters, enz. De kleinen moeten stil zijn, vader en moeder fluisteren omdat het huiswerk anders heele- niet vlotten wil. Maar van lieverlede komt er toch wat ruimte; eerst ver dwijnt de rekennaarster, daarna Dina met haar taalboek: Cor en Jan j ander werk te doen, en als ook dat eindelijk klaar' ïs, kunnen vader en moeder een be hoorlijk plaatsje vinden. Toen ik telde verder, dat hij ook om dat verkeerd helpen, zoo’n fel tegen stander van huiswerk was. «Want kind als de kinderen eenige malen onder vonden hebben, dat de hulp van vader of moeder hun van den wal in den sloot heeft gebracht, voelen zij zich al spoedig boven hen ver heven is het ontzag voor de geeste lijke ontwikkeling hunner ouder» verloren en worden ze pedant en onuitstaanbaar.” Verder deed hij nog een boekje open over het af schrijven van eikaars werk, over den slechten invloed op de waar heidsliefde van het kind, als oude ren het werk doen, en de kinderen het voor het hunne uitgeven, ’k Had geen tijd meer, maar zijn be zwaren tegen het huiswerk waren nog lang niet uitgeput: hij zou die in een vaktijdschrift voor onderwij zers, nog eens behandelen. Eindelijk vond ik *n voo mijnheer D. Zijn kindme? kndden «gelukkig” altijd mu' raad huiswerk; hij had er zelfs om gevraagd, want hij zou gaarne zien, dat zijn kinderen tot de eersten der klas behoorden. En ’k heb aan het werk gezien met vader, een en al hulpvaardigheid- Het resultaat was bevredigend. Maar vroolijk en op gewekt, speelsch of dartel was geen eïikel kind. Over alle gezichten lag een trek van ernst en dat op ’n kin- dergelaat. Neen, dit laatste bezoek en stond weer op. Vergeef me, Semen Jerofeje witsch klonk het vah zijn lippen en hij knielde neer en liet het hoofd zoolang op den grond rusteh, dat bloedrood zag. De vlieg hield op met gonzen; 't was nu zoo stil als het wezen kon, daar waar een doode rust. Alleen de waterdroppels tikten regelmatig, eentonig neer in het blikken bekken; ze vielen neet als tranen... stil en teer. af. Ik bemoei me er trouwen, nooit mee.” De jongens toonden niet veel lust om het mij eens te laten zien, toen ik er naar vroeg. Dat begreep ik heel goed, toen ik maar ’n enkel oogje in hun schrift had geworpen. "'oTjzethindert uA 7 Het was een kladwerk, slecht en De wein’<re tijd, daaraan besteed, was geheel vwiviw; ll waarde van het werk nihil. ’k Was nieuwsgierig, hoe het bij G., zelf onderwijzer, was gesteld. Hij zelf gaf nooit huiswerk in zijn klas en vond het ’n plaag voor zijn eigen kinderen. «Maar”, zeide hij «nu ben ik nog in het vak, en kan mijn kinderen op de juiste manier terecht helpen, als zij in moeilijk heid zitten. Hoe moet dat nu gaan bij ouders, die reeds lang de school banken verlaten hebbenVaak is ver- (Bij vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. Wanneer een volwassene zijn ge wone dagtaak heeft volbracht, komt hij thuis en hoopt in den familie kring zijn avond gezellig door te brengen, neemt een of ander liefheb berij werkje ter hand, of zet zich aan meer inspannenden arbeid, in dien zijn positie of toekomst dit vereischt. Hoe heerlijk zoo’n sche meruurtje, als moe ook even rust neemt, en het kleine volk, rond de ouders geschaard; luisteren naar zoo’n kostelijke vertelling, als vader of moeder alleen te bedenken weet. Die uurtjes zijn van onberekenbaren invloed op het latere leven der kin deren Of ’s zomers na den eten, nog ’n uurtje op de wandeling met pa en moe, liefst naar buiten, waar wat goiftvuu n-ttu r ,1, - vrije natuur. Want spelen is wezen lijk het leven van het kind, en de school? De kinderen gaan er meest al graag heen: de hedendaagscbe onderwijzer verstaat de kunst, door zijn toewijding en groote belang stelling voor de kinderen, dezen aan zich te binden. Hij maakt hun de schooltaak zoo aangenaam mogelijk maar dat neemt niet weg, dat hij toch voortdurend hun volle opmerk- Dina met h£ zaamheid eisoht, gedurende den ge- hebben nog heelen schooldag. Vijf uren heeft het kind op de banken gezeten, vijf lange uren, en dat voor ’n wildzang, een levenlus- Zijn gewone opgewektheid keer- t de evenwel terug, toen hij het gast huis naderde; zijn oogen wierpen terluiks een blik naar zijn rechter- 1 f’ hand, waarin hij het geschenk in een rooden doek geknoopt, angst vallig vasthield- Hij kon zich nu Se- nista’s gelaat met de grauwe lippen en den smeekenden blik weer dui delijk voor den geest roepen: «Beste kerel hoe staat het leven Och Heere!” mompelde hij voor zich heen en hij verhaastte zijn schre den. - Zie daar is het gasthuis het groote gele gebouw met zijn donke- zich nog dapper houdend re ramen als dreigende oogen. Da&r! de lange gang... de ziekenlucht komt hem al tegemoet. Daar is ook de ziekenzaal. en Senista’s bed... Maar... waar was Senista zelf? -r- Wie zoekt u? vroeg de achter hem binnentredende verpleegster. De jongen die bier lag wees hij naar het leege bed. Semen BAARL’S ■r JOTS! <3-13 W XX Prijs der Advertentie» IfflWS- EB ADVERTENTIEBLAD AbonnementsprijsI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1922 | | pagina 1