Weekblad voor Baarle-Nass au-Hertog en Omstreken Dronken Kees. I I Zatardag 25 Febr 1922 125 cent per halfjaar. Dit blad verschijnt Zaterdags Z«vaMiende jaarg. No 8 i Advertfleran loont de moeite. Hoewel het juiste bedrag, jaar- I lemen, dat de bankier de beheerder Abonnementsprijs (By vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. eer wij leerden beseffen, dat de re- 1 sultaten van zoo’n annonce lang niet en speciaal tegenover hen, die niet te verwerpen zijn. lijks in de Vereenigde Staten voor advertentie doeleinden uitgegeven, niet bekend is, meent het tijdschrift Advertising and Selling” dit over 1919 (een jaar dat vrijwel met 1921 overeenkomt) te mogen schatten op 1,259,000,000 dollars aanplakzui len, trams etc. inbegrepen. Op reke ning van de nieuwsbladen en tijd schriften alleen mogen wij 855 mil joen dollars stellen, die deze cijfers leest, zal geimponeerd worden door hun om vang. In hoe verre de aan de annonces ten koste gelegde be dragen hun rente heb ben opgebracht zal hij behoudens enkele uitzonde ringen misschien niet kunnen be- oordeeleu, omdat goed adverteeren een kunst is die men niet zonder meer machtig wordt. De goede, moderne advertentiè“ bureaux hebben dan ook deskundi gen in hun dienst, wier taak het is, in overleg met de vertegenwoordi gers der ondernemingen, die adver- tentie-ruimte koopen, de annonces op te stellen, Welke houding dient nu de bankier aan te nemen als het gaat om de vraag, of een door hen gefinancier de onderneming al dan niet opgroote schaal moet adverteeren Het kan niet te dikwijls worden Prtfs der Advertentiën Van 1 tot regels-75 cent, elke regel mee? 15 cent. Kleine advertenties, dikwyls herhaald prys bij overeenkomst. stige overpeinzingen. Zijn vrouw wachte hem met het ontbijt. Bezorgd zag zij hem aan en vroeg op hartelijken toon of de rust hem goed had gedaan en hij zich kalmer voelde. Zij dwong hem plaats te nemen en iets te gebruiken, ’t Zou hem kracht geven, de dag was in spannend genoeg-. De hartelijke toon stemde hem milder en verrast merkte hij hoe zijn ontbijt beter was verzorgd dan gewoonlijk en iets versterkends voor gereed gemaakt was. Dat deed zijn vrouw, ja, in haar verkeer, met moeite wrong hij1 zich liefde om hem, die gedachte maak- 1 te hem week. Hartelijk kuste hij zijn vrouw bij het heengaan. middag, Marie: wees niet bezorgd voor me, je zult zien hoe frisch ik straks thuis kom- ’t Is zeker een lichte verkoudheid geweest. Tot straks, vrouwtje.” Zelfs opgewekt verliet hij zijn huis. In de frissche zon- -.j Hij weet, dat die belangstelling slechts verkregen kan worden, als men van den morgen tot den avond de doorsnee man of vrouw tracht te bereiken. Vandaar de vele oirculairis ons door den po*' gebracht- vandaar de aanbiedingen die de dagbladen en periodieken vullen. En als men eenmaal een plaats i het van alle kanten bestormende geheugen van den modernen mensch heeft veroverd, beteekend dit vol strekt niet, dat men die plaats be houdt- Het gaat er mede, als met een nieuwe melodie. Het. publiek luisterd, geniet, maar zal zeer zeker de wijs vergeten, als zij niet telkens en telkens weer wordt gespeeld. De grootste corporatie zoomin als het rnaöBt populaire product zullen mt eigèu suh reputatie kunnen veroveren. De ge schiedenis van het advertentiewezen levert bewijzen van van de mensche- lijke vergeetachtigheid. Vandaar dat vele bankiers tegen woordig adverteeren, ook als de an- noncen hun geen direct voordeel opbrengt. Jaar op jaar geven zij aan zienlijke bedragen uit, alleen ter wille van hun standing en om het vergeetachtige publiek telkens weer aan hun goeden naam te herinne ren. Daartegenover staat, dat onder nemingen soms minder gaan adver- een sjovel gekleeds vrouw, met een paar uitgeteerde kinderen zaten schreiend op een kist: tegen den muur leunde een man verlopen sujet, die met lodderige, suffe ©ogen beneveld door den drank, wezenloos toekeek. »Op straat gezet», mompelde de menschen tegen den nieuw-aanko- mendenKees, als achtervolgt, haast te zich eensklaps, opgejaagd door het woord: «op straat gezet”: als een schrikbeeld nestelde het zich in zijn brein: «over eenigen tijd jijzelf. En met bevende hand wischte hij het zweet van het voorhoofd, dat er plotseling met dikke kralen op pa relde. De lessen brachten de zoo vurig begeerde afleiding niet: telkens was hij verstrooid en maakte hij vreem de opmerkingen, terwijl de muziek noten voor zijn oogen dansten en overal de reeksen van oijférs meende te zien, ’t Waren de schulden die In ’t algemeen gesproken, weet het doorsnee publiek weinig van het I advertentiewezen af We lezen wel 1 is waar alle mogelijke annonces, maar behoudens een aanvrage voor het huren van ’n huis of een mede- deeling dat wij iets verloren hebben houden wij ons met het redigeeren van advertentie’s al evenmin bezig als met koopen van advertentie ruimte. Er bestaat een gezegde, volgens hetwelk het de moeite loont te ad verteeren. Conservatief als wij zijn, heeft de meerderheid onder ons dat gezegde aanvaard zonder het toe te passsn- Die meerderheid vindt trou wens, dat een dokter zijn waardig heid te kort doet als hij zich per ad vertentie aanbeveelt. Hetzelfde geldt voor den advokaat, den dominee. En het is toch eigenlijk ook nog maar van recenten datum, dat groote industrieele ondernemingen de afdeeling reclame als een belang rijk onderdeel harer organisatie be schouwen. Van nog recenter datum is de rol. die het adverteeren in het ban- kiersbedrijf is gaan vervullen. Er moesten verscheiden jaren verloo- pen, eer wij hebben begrepen, dat er niets oneervols in zit, om onze fondsen en papieren in nieuwsbladen in te goeder naam en faam bekend staande tijdschriften te adverteeren. Doch eenmaal in bed was de ver- sufdheid geweken, rusteloos woelde hij rond, en kon den slaap niet vat ten. Voortdurend stond ’t voor zijn geest dat hij failliet verklaard zou worden, dat al zijn meubels werden verkocht; dan zou hij daar staan, straatarm, hulpeloos. En dan? Waarheen?. Na een half uurtje kwam zijn vrouw voorzichtig de kamer bin nensluipen, hij hoorde haar nade ren en deed alsof hij sluimerde: hij kon haar stem nu niet hooren en vreesde zelf een woord te zeggen, want ieder woord kon een verwijt zijn. Eindelijk viel hij in een onrusti- gen slaap vol benauwende droomen waaruit hij herhaaldelijk wakker schrikte. Uitgeput en afgemat stand hij den volgenden morgen op, blij een druk bezetten dag voor zich te hebben die zijn gedachten vast zou houden en hem geen tijd overliet tot ang- hield van hem nog juist als vroeger dat had hij zooeven nog gezien aan haar lieve zorgen. Die schulden I ja wellicht was ’t ondoordacht geweest, onvoorzichtig maar niet uit zorgeiooze onver schilligheid en ongevoeligheid had ze zoo gehandeld. Klaagden alle menschen niet over dure tijden en geldelijke moeilijkheden? Wie weet wellicht is alles weer spoedig in or de. In een nauwe straat, die hij door ging, stremde een volksoploop het door de menschen, die schreeuwerig met drukke gebaren een dichten Tot van- drom vormden. De halzen rekten I zij om beter te kunnen zien en te hooren. »De vent zijn eigen schuld; hij I verdronk alles.” Een vrouw uit het l volk had ’t hard en ruw uitgestoo- ten en een uitleg aan de omstanders huis. In de frissche zon-verlichte Nieuwsgierig bleef Kees staan, daar -- straat, waar ’t morgen-leven la- nioest hij meer van weten! Opeen spoedig, wilde waaierig omheen klonk, stapte hij stoep zag hij twee agenten de wacht W" g0schieden zou voort in prettige steming. Ja, ze j houden bij eenigarmelijk huisraad: a U vanmorï^hadaanschouwd. DRUKKEK-ül'JüEVEK JOIVCt-JBAUMICRS herhaald tegenover zakenmenschen durend bezit is gewend zijn om geld van banken te is ran fondsen, welke eventueel op e01 ste aanvraag terugbetaald moe- tei worden en dat de banken dien te* gevolge de industrie slechts op ko ten termijn en tegen behoorlijken wa irborg geld kunnen leenen. De ba, kier krijgt een kleine, vaste ver ge ding voor zijn leening. Hij deelt uit; in de winsten van de zaak, te wi-r behoeve het geld wordt ge bruikt. Daarom kan hij niet veel ris .eeren. En zoo wordt vanzelf zijn ho .ding ten opzichte van het adver- tee en bepaald. erscheiden bekende onderne- mi gen wier succes nauw verband ho >lt met een grooten omzet, geven jaar op jaar miiiioenen dol lars voor advertenties uit Bij na vraag is gebleken, dat de, met deze ondernemingen in contact staande bankiers, ten volle overtuigd zijn van het nut van adverteeren. Nog zeer onlangs hebben de, bij de zaak betrokken bankiers' toen een groo te maatschappij in financieele moei lijkheden was geraakt, aangeraden om de advertenties zoo hoog moge- hjk'op te voeren. Dit ah bewijs, dat zij de gemaakte kosten wel besteed achtten. De ervaring heeft ook den bankier geleerd, dat publieke be langstelling allerminst een eeuwig- Ci I NIEUWS- ES ADVERTENTIEBLAD I i «1 AARL’S aavaIj luü UlOl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1922 | | pagina 1