Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken Di wensch der stervende Wordt donateur of Donatrice van de R.K.V.V. Nassau. Dit blad verschijnt Zaterdags Na vijf jaren. Zaterdag 30 Aug, 1916 Veertiend* jaargang No.35 ,'te Abonnementsprijs 125 cent per halfjaar. (By vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. Van 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel meer 15 cent. Kleine advertenties, dikwijls herhaald, prijs bij overeenkomst. DRUKKER-UITGEVEB Aan het front en thuis. Huisgezin en families waren uit elkander gerukt. Duizenden en duizenden van werk en beroep gescheiden, leefden voort durend in de grootste ontberingen vain levensgemakken en levensvreug de; altijd omringd door den dood. Voeg hierbij, dat het zedelijk leven op ontstellende wijze door schande- leetuur en zoogenaamde kunst, door zedeloos tooneel en bioscoop tot in de onderste lagen rotgeworden was, en wij begrijpen, dat op het beslis sende oogenblik de weerkracht ge broken lag. Want niets hadden die menschen teruggekregen voor het verlies van het geloof, voor de ont aarding dei’ zeden. Wel was in woord en schrift en beeld de hooge hoogte van cultuur en techniek geprezen en steunde op die ;ermeende zuilen de Duitsche kn ht. Doch de oorlog wierp die scouiaitfis omae süoïiéiijKé oescua- ving zonk weg en de zoogenaamde kunstnijverheid werd voor de men schen ten vloek, daar alle uitvindin gen en verbeteringen slechts den dood brachten. Dit begreep on voelde het volk. Alle mooie woorden bleken ijdel. En dat zelfde volk trok ten slotte het eindbesluit, dat daarvoor noch ver dediging, noch offers meer waarde hadden. De revolutie voltooide het werk van de revolutie-van-den-geest en wierp Duitschland in den afgrond. Omdat ik door de vervulling van uw wensch uw laatste levensuren hoopte te verzachten. En ge hebt mij daardoor het le ven gered Hedwig. Maar dat leven werd mij spoedig tot een drukkende last. Ga had het niet moeten doen. Ik kon niet anders. Ge waart voor ons alles op de wereld. Maar zeg me eens, Leontine, heb ik u goed begrepen? Wildet ge met het schip vergaan, opdat Bertram mij zou kunnen huwen. Ik hoopte het. En toen ge tegen uw wil gered werd, besloot ge voor de wereld als dood te gelden en ons nimmer te la ten weten dat ge nog in leven waart. Leontine knikte toestemmend en schetste in de bijzonderheden alles wat zij had aangewend, om de rol vol te houden, die zij zich had op gelegd. Hedwig was zoo verwonderd, dat zij nauwelijks woorden kon vinden, om te antwoorden. Dat alles hebt ge gedaan, Leonti ne, gij met uw zwak geetel en die in weelde en overvloed zijt opgevoed, kind kluisterde mij aau hot huis Gij hadt den moed, u zelve tot een zoo hard en moeitevol leven te ver- oordeelen, riep zij verwonderd. Ik zou nog meer gedaan hebben, als ik hem daardoor gelukkig had kunnen maken. Maar waarom kwaamt ge als een vreemdelinge in het huis van uw echtgenoot? Kunt ge dat niet raden, lieve Hed wig? Weet gij niet dat er een liefde is sterker dan elke andere liefde, een liefde, die eeuwig is en alles doet trotseer en de ouderliefde? Met een onstuimigheid die ik niet kon weerstaan smachtte mijn hart dag en nacht naar mijn kind. Dit verlangen dreef mij tegen mijn wil naar de plaats, waar de dierbare kleine vertoefde. Ik meende dat mijn zmachtend verlangen zoude vervuld zijn, als ik mijnlieveElfriede slechts eenmaal had mogen weerzien; doch dat was geenszins het geval. Integen deel, toen ik mijn kind had gezien had ik de kracht niet meer, het we der te verlaten. De liefde, tot mijn waarvan de grond onder mijn voe ten brandde. Ik kan het nog altijd niet vatten zei Hedw’g, mijn hoofd duizelt, als ik er aan denk dat ik in uw nabij heid was, u zag, met haar sprak en u toch niet herkende, en wat nog meer is, Leontine, dat'k u geld gat en gij het aannaamt. Van dat geld wilde ik nimmer scheiden, viel Leontine haar haastig in de rede. Ik heb het gekust, om dat ik het uit uw dierbare hand ont vangen had. Maar ik begrijp niet, hernam Hed wig, hoe ge, na eenmaal besloten te hebben door ons als een doode te worden beschouwd, eensklaps van besluit kondet veranderen. Ik verbeeldde me dat ik minder zou lijden, als - k door aan mijn dood te doen gelooven voor altijd van u gescheiden was, dan wanneer' ik in uw midden leefde met den last op het hart dat ik als scheidsmuur tusschen u en Bertram stond. Dat ik in die beschouwing dwaalde, was In het algemeen genomen vinden wij dezen geestestoestand van het Duitsche volk min of meer in andere volken terug. De teekenen van de revolutie-van-den-geest zijn overal. Ook in ons land. En die revolutie kan ook de andere volken in den af grond werpen. Moeten wij nu de hoop op betere toestanden laten zinken? Neen. In het Boek der Wijsheid lezen wijGod heeft geneeslijk gemaakt al de geslachten der aarde. Welnu, de revolutie heeft geleerd, dat én geloof én zeden noodzakelijk zijn voor het geluk van een volk. Ook heeft zij geleerd, dat een krach tige regeering noodig is om dat ge luk te bevorderen en te bewaren- Zulk eene regeering moet kunnen steunen op militaire macht. Beter, dat zij zoo krachtig is, dat ingrijpen met geweld niet behoeft. den zoogeuaamden vrede. De volken dus om te genezen moeten tot gods dienst en reine zeden worden opge voed. Niet voldoende derhalve, dat een kleine minderheid geloof en ze den hooghoudt. Die minderheid moet meerderheid worden. Iedereen per soonlijk moet door godsdienst en goede zeden medewerken om den ondergang tegen te houden. Gehoor zaamheid en trouw, gemeenschaps zin en werklust, offervaardigheid en onderlinge liefde, nu uit zoo vele hoofden en harten gebannen, koereu dan terug. En de volken zullen de -- Maar uw echtgenoot beminde u en was u getrouw, zei Hedwig öp ver wijtende toon* ’t Is waar, hij was zeer goed voor mij maar u beminde hij, hernam Leontine; ik stond dus uw beider geluk in den weg. 0 ge kunt niet begrijpen wat ik geleden heb, hoe veel droefheid mijn dwaling me heeft gebaard en hoe ik door ijver- xucht werd gefolterd. Indien ge dat kondt beseffen zoudt ge u voor waar niet verwonderen, over hetgeen ik gedaan heb. Misschien hebt ge gelijk, zij Hed wig- Ge handeldet zeer verkeerd, dat ge in dien ongeluksnacht Bertram tot mij voerdet, ging Leontine voort ge had mij vrijmoedig moeten zeg gen; Bertram bemint u niet, hij be mint mij. Stervend zou ik mij nog in uw geluk verheugd hebben. Waarom deed ge dat niet, Hedwig Uitgewoed is de groote wereld brand, welke oorlog heette. Op den wapenstilstand van den 11 en November is het Vredesver drag van Versailles gevolgd. En den 28en Juni werd de opgelegde vrede aan Duitschland door den vertegen woordiger van dat Rijk en door de geallieerde en geassocieerde Mogend heden in de historische Spiegelzaal te Versailles geteekend. Deze opeenvolgende gebeurtenis sen maakten de harten vrij en wij begrijpen dan ook, al voelen wij het minder mee, dat den 14n Juli, teen de overwinnende legers door den Triomfboog te Parijs trokken, een alles overstemmend gej ubel losbarste en het volk niet moede werd zijn helden en zijn redders te eeren. Londen zag een zelfde schitterend sohodtfspel. Ook Brussel vierde de overwin ning mede door een zegetocht der troepen. Nog leven de namen van Wilson, LloydGeorge, Clemenceau, van Foch •n Joffre, van Haig en Pershing op aller lippen. Maar straks? Als het feestge- druisoh is weggestorven, het kleu renrijke vergezicht verflauwt en in het grauw der werkelijkheid over gaat, als de rust tot onrust wordt, dan zullen de volken vragenwaar voor al dat bloed, al die rouw, al die puinen, al dat verlies? Dan kan het verleden het antwoord gevende volken zijn van God af geweken en God heeft de volken aan hun eigen dwaasheid overgelaten, aan de dwaasheid van hoogmoed, hebzucht en wellust. Leerzaam in dit opzicht is het lot van Duitschland. Van de hoogste macht naergestort in de diepste onmacht en smaad. Hoe was dit mogelijk? Een huis toch stort zoo maar op eens door een slag of stoot niet in een. Eerst dan, wanneer de grondslagen ondergra ven zijn. Welnu, de grondslagen van het Duitsche millioenen-volk, dat een hoogindruk wekkend gebouw van beschaving, geestkracht en kunstnijverheid scheen, waren on dergraven. Dit heeft onafwijsbaar de Duitsche revolutie aangetoond. Aan die Duit sche revolutie was voorafgegaan de revolutie-van-den-geest. Het onge loof, geleerd op de Universiteiten en scholen was in alle lagen van het volk doordrongen. Op fabrieken, kantoren en in de mijnen gold niet meer het Evangelie van Christus; maar volgtushetevangelievan Haec kel: de mensch is slechts een hooger ontwikkeld dier, werd geleefd en na gestreefd. En van deze menschen uit hoog, midden en laag werd door het mili- tairisme in dezen oorlog dag in dag uit de zwaarste offers gevorderd. X. ft NIEÜWS- ES ADVERTEHT1EBL Prijs der Advertentiën BAARL’S 'dÉt asaïi; ie •t4' XXEC JOIXTG-ISAUME»® \b iii»iiü7r; H ïi i ~;TiTi iiii «~iiiriii7iïr~?rini m 4- '1 1.0 A-V» y?."» v» f*» O l>'lb IJ Li xböbvU Lxtfc 49 (Overgenemen „Distr. Zevenb.”)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1919 | | pagina 1