Weekblad voor Baarle-Nass iu-Hertog en Omstreken De wensch der stervende Veertiende jaargang No,12 Zaterdag 22 Maart 1910 Dit blad ver schijnt Zaterdags „Geloofsgeheimen!?” meer Abonnementsprijs 125 cent per halfjaar. (Bij vooruitbetaling.) Froafiitimmers worden op aanvraag gratis toegezonden. DRUKKER 11 GEVER X5EC J O INT G-TB/kT nVFTTl IFg »at 26 (Overgeaomen »Distr. Zevenb.”) j aa i de waarheid van Zijn woord. Of zij alle drie zo i God alleen waarheden mogen openbaren en te gelooven voorhou- dê welke de mensch begrijpen kan Maar dan zou Hij zich zelf niet be- j keild hebben mogen makan, want Ge l is onbegrijpbaar en dan zou er va.i goddienst geen sprake kunnen zij l. De ware, R.K. Godsdienst moet daarom noodzakelijk een Godsdienst met geheimen zijn, en dit is zoo ze- ke-dat een Goddienst zonder ge heimen reeds om die reden alleen de ware Godsdienst niet zijn kan. Maar de geheimen van den R.K. Godsdienst bevatten tegenstrijdig- hec en, die duidelilk bewijzen, dat die geheimenniet waar kunnen zijn,” be- eren ongeloovigen. - ’ietegenstrijdighedenhestaanniet tu oikoiijkueid, maar slechts in schijn, ze zijn niet tegen maar bo ven ons verstand. Het verstand kan •le waarheden niet begrijpen, welke die geheimen bevatten. »Ik kan niet aannemen,” zegt de igeloovige, doelend op de allerhei- »dat drie gelijk is aan een en een gelijk aan drie.” Zeker, een man is niet drie man nen en drie zielen zijn niet een ziel rkelijk tot de menschen ge- drie goddelijke Personen zijn niet 1 voor&l door zij n^Zoon j goddelijke Persoon, en een goddelijk natuur is niet drie goddelijke natu- ren. Als m m echter zegt, gelijk het R.K. geloof leert, dat er maar een' God is in drie onderscheiden Perso nen, de Vader, de Zoon en de H. I Geest, en dat die drie goddelijke Personen maar een God zijn, omdat Dadelijk werd een boot uitgezet en hij en op de plank gebonden vrouw werden gered. Maar zonder eenige inlichtingen te hebben kunnen ver strekken, had hij ten gevolge van de doorgestane vermoeienis dadelijk van geest gegeven. Vrouw Marre, de gade van den scheepskok, de eenige vrouw die zich aan boord der Fransche bark bevond, was met de verpleging van de bewustelooze Laontine belast ge worden: zij liet haar naar hare hut brengen-, ontdeed haar van de natte- kleeren, legde haar in haar hangmat diende haar een versterkend voed sel toe en verbond haar wonden. Leontine spak weinig, dronk een paar slokjes van het voor haar ge reed gemaakte en viel weldra in een vasten slaap, waaruit zij eerst bij het ondergaan der zon ontwaakte. In den nu volgenden nacht vormde zij het plan hoe zij voortaan zou han delen. Zij had van haar bewaakster ver nomen dat op het Fransche schip barch streed werd hij aan niets bekend was van de scheeps- de Fransche_8chip..opg|-i Wie begrijpt, hoe lichaam en ziel van den mensch een geheel vormen en op elkaar in werken? Ja, de geheele natuur is vol gehei men en de mensch zelf is een wereld van geheimen in het klein Iemand, die dat zou durven ontkennen, zou men terecht naar een krankzinnigen gesticht verwijzen. Maar waarom zouden er dan in den godsdienst geen geheimen kun nen en mogen zijn Het oneindig verstand van God begrijpt oneindig veel, dat de mensch met zijn eindig verstand onmogelijk vatten kan. Waarom zou God nu geen waar heden kunnen en mogen openbaren lie voor den mensch geheimen blij ven? Het eindige begrijpen we niet, doch den Onmnrbg'an Gcd we willen begrijpen? Maar dat is on redelijk en onmogelijk. Hot eindige kan hetonaiadige nietom vatten. Als de mensch het wezen, de volmaakt, beden en de werken van G od volko- men kon begrijpen, dan zou, zooals I ongeloovige, doele de H. Athanasius zegt, of de mensch ligste Drieëenheld gelijk zijn aan God, of God geen God meer zijn. Zooals we vroeger bewezen heeft God wei sprokenen wel vooi Jezus Christus. Hij heeft waarheden l geopenbaard, welke we allen moeten j gelooven, al begrijpen we eenigen ook niet. God is onze volstrekte Heer en Meester, die alle recht op ons heeft en daarom eischen kan, dat we ons verstand onderwerpen j op haar te redden om een goede be- iooning te verkrijgen. Tot zijn groot- sten schrik had intusschen de kapi tein met de laatste passagiers en nog eenige matroozen in de nog overige i kleine boot het schip verlaten. Na zich een oogenblik bedacht te hebben, bond hij Leontine op een plank en liet haar in het water neder, i Nauwelijks was hij gereed en keek naar een ander voorwerp rond, dat hem tot steunpunt zoo kunnen die nen, toen hij dooreen beweging van het schipoverboordgeworpen werd. Hij verloor echter zijn koelbloedig heid niet; weldra had hij de op de plank drijvende vrouw gevonden en bleet in haar nabijheid zwemmen, terwijl hij zich nu en dan aan de plank vastklemde, om een weinig te rusten. De zee was kalm hij kon het dus op deze wijze lang volhouden. Maar tegen den morgenstond kwam een stevige windopzetten, hij moest zwaar tegen den stroom worstelen zijn krachten begonnen hem te be geven, en terwijl hij half onmach tig met de barch streed werd hij boord van T merkt Prijs der Advertentiën Van 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel 15 cent. Kleine advertentiën éénmaal 40 cent twee maal 70 cent, vooi- elke plaat?ing meer 30 cent. nGeloofsgeheimendaar moet ik niets van hebben; Dat was goed in de duistere Middeleeuwen, toen men nog niet beter wist. Maar nu, in on zen tijd van wetenschap en vooruit gang op elk gebied, moot men daar, mee niet aankomen. Een ontwikkeld onverstandig man gelooft alleen, wat hij ziet en begrijpt.” Zulke beweringen kan men niet zelden hooren vanongeloovigen, die in hun verwaanheid voor „verlicht”, geleerd zelfs willen doorgaan, doch inderdaad zich dommer toonen dan esn eenvoudig en geloovig werk man. Wie alleendat gelooft, wat hij ziet ot begrijpt, hoort in deze wereld niet thuis en dient een andere te zoeken, waar alles klaar en oögrtjpelijk is, want de mensch zelf en de gehoele natuur zijn vol geheimen, vol waar heden, wier bestaan wij volstrekt zeker kennen, doch wier wezen wij nietten volle begrijpen. Wie zou weigeren te gelooven, dat er wind is, al ziet hij hem niet? Wie durft het bestaan van electri- citeit ontkennen, al kent hij haar wezen niet? Wh begrijpt, hoe levenlooze stof alsbrood bijvoorbeeld, in denmensch levend vleesch en bloed wordt. Wie zal verklaren, hoe de mensch met zijn twee kleine ooglen alës ziet wat hem omringt en wel tot op duizenden uren afstands, zooals bij voorbeeld de sterren Terwijl de kapitein voor de red ding der laatste nog op het schip zijnde passagiers zorgde, snelde hij met levensgevaar naar de hut, die een Italiaansche dame met haar doch ter had bewoond. Hij wist, dat zij een koffertje bij zich hadden gehad, waarin zich, zooals hij eens in het voorbijgaan had opgemerkt, geld en kostbare sieraden bevonden. Dat koffertje wilde hij zich toeëi- genen. Toen hij weer op het dek kwam, struikelde hij bijna over de in zwijn liggende Leontine, de vlammen ver lichtten haar gelaat, en hij herken de de rijke Duitsche dame, die in het gezelschap van een heer en een dame aan boord gekomen was. Zij zal in de verwarring vergeten zijn, oi zij is dood, dacht hij. Hij bukte, luisterde en betasstte haar. Zij ademde en was nog warm. Dadelijk vatte hij het voornemeh een en dezelfde godde lijke natuur hebben, dan bestaat er niet de minste tegenstrijdigheid. We begrijpen alleen niet hoe die drie vuldigheid van Personen mogelijk is in een goddelijk wezen. We weten onfeilbaar zeker, dat dit geheim waar is, omdat God zelf, dio onmo gelijk bedriegen of dwalen kan, het geopenbaard heeft en dat is genoeg. Ik begrijp niet, hoe Christus tege lijk God en mensch kan zijn, zegt men en terecht. Om die waarheid te kunnen begrijpen, zou men het we zen van God moeten kennen en alle wijzen waarop een goddelij kon per soon zich vereenigen kan met een schepsel, en dat is onmogelijk. Wie kan verklaren, hoe Christus in het allerheiligste Sacrament des Altaars onder de gedaanten van brood en wijn wezenlijk en waarach- tig tegenwoordig is? Niemand, want daarvoor zou men alle wijzen moe ten kennen, waarop Gods wijsheid en almacht een lichaam kan laten bestaan, hu dit gaat het beperkt menschee verstand te boven. Zoo blijft het voor ons ook een geheim, hoe Maria Moeder van God kou worden on toch Maagd bleef, omdat wij ónmogelijk kunnen be grijpen, hoe ver Gods oneindige macht en werking zich uitstrekken. W ie dus beweert, dat genoemde geheimen tegenstrijdigheden bevat ten en daarom niet waar kunnen zijn dwaalt niet alleen, maar geeft tevens blijk van onkunde, terwijl hij geen enkel bewijs van zijn bewe- denals de kapitein er haar naar vroeg, zou zij een andere scheeps^ naam en andere plaatsen opgeven om daardoor te voorkomen dat haar ouders en haar echtgenoot op haar spoor konden komen. Dat Bertram en lied wig gered wa ren, geloofde zij zeker. Zij zouden meenen dat zij den dood had gevon den, en zij wil le voor hen dood zijn. Reeds menigmaal wasde wensch bij haar opgekomen, dater iets mocht gebeuren, hetwelk haar van haar man zou scheiden en hem vrijmaak te, zonder dat zij evenwel een denk beeld kon vormen hoe dit zou kun nen geschieden. Nu was er de gelegenheidde wensch van baar hart kon thans vervuld worden. Zij wilde voor haar echtge noot niet langer een hindernis zijn die hem belette gelukkig te zijn met de vrouw naar de keuze van zijn hart. Niemand van de haar dierbaren mocht ooit te weten komen dat zij nog leefde. Die gedachte hield haar geheel bezigzij vond er iets held haftigs in en beschouwde het als een waartoe zij de kracht JÜÏS- EN ADVERTERTIEBL BAARL’S

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1919 | | pagina 1