Weekblad voor Baarle-Nass iu-Hertog en Omstreken
De wensch der stervende
Veertiende jaargang No,12
Zaterdag 22 Maart 1910
Dit blad ver schijnt Zaterdags
„Geloofsgeheimen!?”
meer
Abonnementsprijs
125 cent per halfjaar.
(Bij vooruitbetaling.)
Froafiitimmers worden op aanvraag gratis
toegezonden.
DRUKKER 11 GEVER
X5EC J O INT G-TB/kT nVFTTl IFg »at
26 (Overgeaomen »Distr. Zevenb.”)
j aa i de waarheid van Zijn woord. Of zij alle drie
zo i God alleen waarheden mogen
openbaren en te gelooven voorhou-
dê welke de mensch begrijpen kan
Maar dan zou Hij zich zelf niet be- j
keild hebben mogen makan, want
Ge l is onbegrijpbaar en dan zou er
va.i goddienst geen sprake kunnen
zij l. De ware, R.K. Godsdienst moet
daarom noodzakelijk een Godsdienst
met geheimen zijn, en dit is zoo ze-
ke-dat een Goddienst zonder ge
heimen reeds om die reden alleen
de ware Godsdienst niet zijn kan.
Maar de geheimen van den R.K.
Godsdienst bevatten tegenstrijdig-
hec en, die duidelilk bewijzen, dat
die geheimenniet waar kunnen zijn,”
be- eren ongeloovigen.
- ’ietegenstrijdighedenhestaanniet
tu oikoiijkueid, maar slechts in
schijn, ze zijn niet tegen maar bo
ven ons verstand. Het verstand kan
•le waarheden niet begrijpen, welke
die geheimen bevatten.
»Ik kan niet aannemen,” zegt de
igeloovige, doelend op de allerhei-
»dat drie gelijk
is aan een en een gelijk aan drie.”
Zeker, een man is niet drie man
nen en drie zielen zijn niet een ziel
rkelijk tot de menschen ge- drie goddelijke Personen zijn niet
1 voor&l door zij n^Zoon j goddelijke Persoon, en een goddelijk
natuur is niet drie goddelijke natu-
ren. Als m m echter zegt, gelijk het
R.K. geloof leert, dat er maar een'
God is in drie onderscheiden Perso
nen, de Vader, de Zoon en de H.
I Geest, en dat die drie goddelijke
Personen maar een God zijn, omdat
Dadelijk werd een boot uitgezet
en hij en op de plank gebonden vrouw
werden gered. Maar zonder eenige
inlichtingen te hebben kunnen ver
strekken, had hij ten gevolge van
de doorgestane vermoeienis dadelijk
van geest gegeven.
Vrouw Marre, de gade van den
scheepskok, de eenige vrouw die
zich aan boord der Fransche bark
bevond, was met de verpleging van
de bewustelooze Laontine belast ge
worden: zij liet haar naar hare hut
brengen-, ontdeed haar van de natte-
kleeren, legde haar in haar hangmat
diende haar een versterkend voed
sel toe en verbond haar wonden.
Leontine spak weinig, dronk een
paar slokjes van het voor haar ge
reed gemaakte en viel weldra in een
vasten slaap, waaruit zij eerst bij
het ondergaan der zon ontwaakte.
In den nu volgenden nacht vormde
zij het plan hoe zij voortaan zou han
delen.
Zij had van haar bewaakster ver
nomen dat op het Fransche schip
barch streed werd hij aan niets bekend was van de scheeps-
de Fransche_8chip..opg|-i
Wie begrijpt, hoe lichaam en ziel
van den mensch een geheel vormen
en op elkaar in werken?
Ja, de geheele natuur is vol gehei
men en de mensch zelf is een wereld
van geheimen in het klein Iemand,
die dat zou durven ontkennen, zou
men terecht naar een krankzinnigen
gesticht verwijzen.
Maar waarom zouden er dan in
den godsdienst geen geheimen kun
nen en mogen zijn
Het oneindig verstand van God
begrijpt oneindig veel, dat de mensch
met zijn eindig verstand onmogelijk
vatten kan.
Waarom zou God nu geen waar
heden kunnen en mogen openbaren
lie voor den mensch geheimen blij
ven? Het eindige begrijpen we niet,
doch den Onmnrbg'an Gcd
we willen begrijpen? Maar dat is on
redelijk en onmogelijk. Hot eindige
kan hetonaiadige nietom vatten. Als
de mensch het wezen, de volmaakt,
beden en de werken van G od volko-
men kon begrijpen, dan zou, zooals I ongeloovige, doele
de H. Athanasius zegt, of de mensch ligste Drieëenheld
gelijk zijn aan God, of God geen God
meer zijn.
Zooals we vroeger bewezen heeft
God wei
sprokenen wel vooi
Jezus Christus. Hij heeft waarheden l
geopenbaard, welke we allen moeten j
gelooven, al begrijpen we eenigen
ook niet. God is onze volstrekte
Heer en Meester, die alle recht op
ons heeft en daarom eischen kan,
dat we ons verstand onderwerpen j
op haar te redden om een goede be-
iooning te verkrijgen. Tot zijn groot-
sten schrik had intusschen de kapi
tein met de laatste passagiers en nog
eenige matroozen in de nog overige i
kleine boot het schip verlaten.
Na zich een oogenblik bedacht te
hebben, bond hij Leontine op een
plank en liet haar in het water neder, i
Nauwelijks was hij gereed en keek
naar een ander voorwerp rond, dat
hem tot steunpunt zoo kunnen die
nen, toen hij dooreen beweging van
het schipoverboordgeworpen werd.
Hij verloor echter zijn koelbloedig
heid niet; weldra had hij de op de
plank drijvende vrouw gevonden en
bleet in haar nabijheid zwemmen,
terwijl hij zich nu en dan aan de
plank vastklemde, om een weinig te
rusten. De zee was kalm hij kon het
dus op deze wijze lang volhouden.
Maar tegen den morgenstond kwam
een stevige windopzetten, hij moest
zwaar tegen den stroom worstelen
zijn krachten begonnen hem te be
geven, en terwijl hij half onmach
tig met de barch streed werd hij
boord van T
merkt
Prijs der Advertentiën
Van 1 tot 5 regels 75 cent, elke regel
15 cent.
Kleine advertentiën éénmaal 40 cent twee
maal 70 cent, vooi- elke plaat?ing meer
30 cent.
nGeloofsgeheimendaar moet ik
niets van hebben; Dat was goed in
de duistere Middeleeuwen, toen men
nog niet beter wist. Maar nu, in on
zen tijd van wetenschap en vooruit
gang op elk gebied, moot men daar,
mee niet aankomen. Een ontwikkeld
onverstandig man gelooft alleen, wat
hij ziet en begrijpt.”
Zulke beweringen kan men niet
zelden hooren vanongeloovigen, die
in hun verwaanheid voor „verlicht”,
geleerd zelfs willen doorgaan, doch
inderdaad zich dommer toonen dan
esn eenvoudig en geloovig werk
man.
Wie alleendat gelooft, wat hij ziet
ot begrijpt, hoort in deze wereld niet
thuis en dient een andere te zoeken,
waar alles klaar en oögrtjpelijk is,
want de mensch zelf en de gehoele
natuur zijn vol geheimen, vol waar
heden, wier bestaan wij volstrekt
zeker kennen, doch wier wezen wij
nietten volle begrijpen.
Wie zou weigeren te gelooven, dat
er wind is, al ziet hij hem niet?
Wie durft het bestaan van electri-
citeit ontkennen, al kent hij haar
wezen niet?
Wh begrijpt, hoe levenlooze stof
alsbrood bijvoorbeeld, in denmensch
levend vleesch en bloed wordt.
Wie zal verklaren, hoe de mensch
met zijn twee kleine ooglen alës ziet
wat hem omringt en wel tot op
duizenden uren afstands, zooals bij
voorbeeld de sterren
Terwijl de kapitein voor de red
ding der laatste nog op het schip
zijnde passagiers zorgde, snelde hij
met levensgevaar naar de hut, die
een Italiaansche dame met haar doch
ter had bewoond.
Hij wist, dat zij een koffertje bij
zich hadden gehad, waarin zich,
zooals hij eens in het voorbijgaan
had opgemerkt, geld en kostbare
sieraden bevonden.
Dat koffertje wilde hij zich toeëi-
genen.
Toen hij weer op het dek kwam,
struikelde hij bijna over de in zwijn
liggende Leontine, de vlammen ver
lichtten haar gelaat, en hij herken
de de rijke Duitsche dame, die in
het gezelschap van een heer en een
dame aan boord gekomen was.
Zij zal in de verwarring vergeten
zijn, oi zij is dood, dacht hij.
Hij bukte, luisterde en betasstte
haar.
Zij ademde en was nog warm.
Dadelijk vatte hij het voornemeh
een en dezelfde godde
lijke natuur hebben, dan bestaat er
niet de minste tegenstrijdigheid. We
begrijpen alleen niet hoe die drie
vuldigheid van Personen mogelijk
is in een goddelijk wezen. We weten
onfeilbaar zeker, dat dit geheim
waar is, omdat God zelf, dio onmo
gelijk bedriegen of dwalen kan, het
geopenbaard heeft en dat is genoeg.
Ik begrijp niet, hoe Christus tege
lijk God en mensch kan zijn, zegt
men en terecht. Om die waarheid te
kunnen begrijpen, zou men het we
zen van God moeten kennen en alle
wijzen waarop een goddelij kon per
soon zich vereenigen kan met een
schepsel, en dat is onmogelijk.
Wie kan verklaren, hoe Christus
in het allerheiligste Sacrament des
Altaars onder de gedaanten van
brood en wijn wezenlijk en waarach-
tig tegenwoordig is? Niemand, want
daarvoor zou men alle wijzen moe
ten kennen, waarop Gods wijsheid
en almacht een lichaam kan laten
bestaan, hu dit gaat het beperkt
menschee verstand te boven.
Zoo blijft het voor ons ook een
geheim, hoe Maria Moeder van God
kou worden on toch Maagd bleef,
omdat wij ónmogelijk kunnen be
grijpen, hoe ver Gods oneindige
macht en werking zich uitstrekken.
W ie dus beweert, dat genoemde
geheimen tegenstrijdigheden bevat
ten en daarom niet waar kunnen
zijn dwaalt niet alleen, maar geeft
tevens blijk van onkunde, terwijl
hij geen enkel bewijs van zijn bewe-
denals de kapitein er haar naar
vroeg, zou zij een andere scheeps^
naam en andere plaatsen opgeven
om daardoor te voorkomen dat haar
ouders en haar echtgenoot op haar
spoor konden komen.
Dat Bertram en lied wig gered wa
ren, geloofde zij zeker. Zij zouden
meenen dat zij den dood had gevon
den, en zij wil le voor hen dood
zijn. Reeds menigmaal wasde wensch
bij haar opgekomen, dater iets mocht
gebeuren, hetwelk haar van haar
man zou scheiden en hem vrijmaak
te, zonder dat zij evenwel een denk
beeld kon vormen hoe dit zou kun
nen geschieden.
Nu was er de gelegenheidde wensch
van baar hart kon thans vervuld
worden. Zij wilde voor haar echtge
noot niet langer een hindernis zijn
die hem belette gelukkig te zijn met
de vrouw naar de keuze van zijn
hart. Niemand van de haar dierbaren
mocht ooit te weten komen dat zij
nog leefde. Die gedachte hield haar
geheel bezigzij vond er iets held
haftigs in en beschouwde het als een
waartoe zij de kracht
JÜÏS- EN ADVERTERTIEBL
BAARL’S