Weekblad voor Baarle-Nassau-ÏÏertog en Omstreken De Zondag. Rievierschuimer. -16 ïHGi Dertiende jaargang No. 4 Zaterdag 26 Jan. 1918 90 cent per halfjaar. ITTTTTTTtTA WT»T T Jr TC li ffi TV WHIY TV VV T Y *1 RIEUWS- ER ADVERTENTIEBLAD Dit blad verschijnt Zaterdags 1 Maar allengs bracht Daan het vol- Beelden nit het Volksleven. een Dat zaad zou ontkiemen. Daan werd een misnoegden, Abonnementsprijs (Bij vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonderi. strijden, z’n eigen hartstochten en verkeerde neigingen te bevechten Smartelijk was het leven der ar- vrouwellende en eindelijk hon ger werd kaardoel. Vanbuis tot huis maal en nam den jongen meewant DRUKKER-UITGEVER DH JOIMG-EJSuXJlMLaaUElt.O hinderde Siska. De duivel, die j van 1 om tothetkwadete geraken, stookte zei men goed geleerd, las als een ad- dat nog geen speldepunt groot was, I n frlnoido weldra a.lsi het antv van rle-tj dok door als iemand met een gezon- booze zei ven. den kop. ’t Was ook in de Meimaand dat nijd en luiheid den ongelukki- j vervanger aaiibracht, ging hij weg en liet haar alleen met den jongen. Doch nu ging het thuis beter de moeder werkte en slaafde, en de knaap werd door brave menschen daar zijn er nog yeel, te veel zelfs voor de deugnietenstoffe lijk en zedelijk verzorgd. Juist die betrekkelijke welvaart deed den wereldhervormer tot haar terugkeerendoch meer verdierlijkt. Hij bracht op nieuw de wanorde in den armen huiskring hij, die de wereld in orde wilde brengen Eindelijk verdween Daan and*-- in Frankrijk en l van Belgie. dat de landbouwende stand zich on den duur niet aan het heillooze voodg j beeld van een ZondagschennencM omheving kan onttrekken. led” geloovig Nederlander moest ’t pijn lijk aandoen wanneer hij op ’n Zon dag daar te lande vertoevend zag hoe in de stad zelfs de gemeentewerk lieden deden of zij geen Zondag ken den en de boeren zonder noodzake lijkheid hun veldarbeid verrichtten! Kan de Maandag hier den Zond .g De schending van den Zondag is niet ’n niet alleen ’n openbare overtreding Prijs der Adverteniiën Van 1 tot 6 regels 60 cent, elke regel meer 10 cent. Kleine advertentiënéénmaal 35 cent, twee maal 60 cent, voor elke plaatsing meer 25 cent. wijk zwierf zei jaren jang rond, ten gevolge van gemis van betaling der kamerhuur, huiselijke verstoring en wangedrag. Het vonkske, een speldepunfje groot, was eindelijk een groot vuur geworden. Daan werd een wereldhervormer, want de samenleving, waar iedereen werd elk in zijn sfeer had geen kosteloozen jenever voor hem, en toen hij eindelijk zag dat zijn last- jaMlr Rnisch de loochening der wetten, RRI uit de erkenuing van God moe- |ii aangenomen worden en daarom W.oet die schending den noodlottig- s.-’ii invloed op de zeden, op de mo- jfeal van ’t volk hebben Het beoefenen der deugd, het echter levendig blijven, wanneer de >en en naleven phzer verschillende 1 dwang of de gewoonte om den Zon- jjikcxiteiien v'érpllUhLfögöïï vallen yGag In *11 weriüuag te vuistmeppn den mensch dikwijls zwaar, eischen hetbewustzijnvanhetmenschwaar- steeds óffers van zijn vaak geestelij-j dige in z’n bestaan verloren doet ke zwakheid. Zonder voortdurende gaan? opwekking ten goede en ’t levendig j De arbeidals gebruik of gewoonte voor deu geest houden van al wat i Op den Zondag' verricht, verlaagt wij als Christen en sociaal mensch ieder werker tot beneden zijn waar- ngehouden” zijn te doen, is ’t haast digheid onmogelijk in ’t goede staande te De verhevenheid van den door blijven! Wat blijfter voor den mensch j christelijke .opvatting geheiligden van al die aansporing ten goede over f arbeid, de gekerstende wetten van als hem den Zondag ontnomen wordt? j rechtvaardigheid en liefde, de heer- Wie zal hem den goeden weg wijzen j lijke belooning beloofd aan hem die wie hem schragen in zijn strijd, wie z’n arbeid als plicht en offer Gode hem na een val tot opstaan en moe- i opdraagt wat blijft er van dat dig voorstrijden aansporen? Ieder j allés over, wanneer voor den geest mensch heelt z’n eigen zielestrijd te de arbeid zich beperkt tot z’n ver- Het misnoegen vyas vroeger slechts f van straat tot straat, van wijk tot I een neveltje; ’t werd allengs een wolk een donderwolk, en wat het goede gaat, I deze in zich besluit weet niemand. Het eerte bitter woord, het eerste het vonkske, verwijt werd gewisseld; de eerste bloedige grofheid werd uitgewor pen. De bedreiging werd dadelijkheid; was gekrenkt; aan Siska’s.oog ontviel een traan en want zijn kameraden beweerde dat aan haar hart een bloeddrop! j De kleine Carp sliep rustig voort eèn kamerke betrok in het'i gazet kon voorlezen dan de kalfate- in zijn wiegje; doch toen de vaderde jers kwartier en het nieuwe j rer en dat wilde hij dan ook doen j vuist tégen de moederophief, schoot j dier, dat zijn vrouw, hem geen duit zooals voorheen, te meer daar Siska j hij wakker en begon te krijten. er zich tegen verzette. J Daan hoorde dit niet, of liever hij Het stippeltje hoog vaardij in Daans 1 verstond de geheimzinnige taal van karakter benuttigde de booze! j het kind niet. Langs daar, ’t Is zoo’n slimme 1 De jeneverduivel drong voor goed schurk! sloop hij het kamerke, i binnen, doodde het godsdienstig ge- of beter gezegd het hart binnen en j voel en -wierp het zaad van nijd en Siska was niet doorzichtig genoeg 4 afgunst, van hoogmoed om tegen hem te worstelen. Hij lok- in het gemoed van te meer en meer Daan weg van vrouw gen. - j Du.l De schelm lachte heimelijk toen F kleinen bengel niet zwaarder hij den eersten keer Daan, op zeke- leeglooper, 'een twister. bracht, en deze zingend den engen me (Slot) De natuur en ’t leven daar midden in houden alzoo logisch het Godsbe grip en ’t gevoel van afhankelijkheid van z’n Hoogere Macht in den land- bouwersstand meer levendig dan in de industrie. Tusschen al die raderen en ma- chines, hefboomen en tg zou blijven. Zoo ongeveer was de gedachten gang van den geleerde toen hij als inleiding van een natuurkundigen cursus ons, groote leerlingen, den invloed wilde doen gevoelen die de omgeving van den mensch op de ontwikkeling van z’n geestes- en zielewerkii g uitoefent. Toch zagen we stoomketels j 2ok ïn :SOI1'raige streken gaat »de natuur” onder. Al wat er j te zien is, al wat den mensch daar omringt, zijn producten van «men- j schelijk” vernuft. Iedere verbetering is ’n nieuwe vonk ervan en de grond stof als „natuurproduct” ondergaat al spoedig zoo’n verandering dat niet de natuur maar dé industrieele kunst daarin te voorschijn komt. De menschen vergeet wat ook in de industrie de eerbron van hieven is. Verduffend en verstompeld moet dat onophoudelijk geraas en gewentel der machines, dat gewoel en leven van het geheel eener fabriek op den geest inwerken, wanneer „flinke ontspanning” en tegenwer- j van een der eerste van Gods wetten, king” het evenwicht tusschen stof j ze is ook als blijk van verwaten op en geest tijdig en geregeld herstelt. treden ’n heilloos voorteeken voor De man der industrie ziet meer j wat wij verstaan onder gezonden dan de man in de natuur de resulta- socialen arbeid. Gaarne zeggen wij ten van zijn vindingen en z’n kunnen j met eën van Frankrijks grootste en te begrijpen is ’t dat het gevoel j Katholieke redenaars Mgr. de Turi- van afhankelijkheid aan ’n Hoogere j naz, dat de ontheiliging van den Macht ’langzamerhand in hem af- j Zondag een der grootste geesels is stompt, ja kwijt gaat. De mensch j voor de werkmansklasse, omdat zij wordt te veel op zich zelf aangewe- 3 allereerst aan het z.g, volk ontneemt: zen, dan dat hij met dezelfde gevoe- j zijn God en den Godsdienst lens als de man der natuur bezteld 3 De plichten van onderwerping, aanbidding en erkentelijkheid aan bat volmaakte en oneindige Opper- 1 o wezen, de noodzakelijkheid om oijze om beter te worden, meer te beant- sïneekgebeden voor den troon van diens goedheid en barmhartigheid to brengen worden door de gezonde rede gevoeld en door alle volken erkend. De schennis van den Zondag niet onderga: jfe’et echter de uitoefening van die f Brsten onzer plichtenNiet terstond geld of goed of van de materie dièïn’ Raar langzaam voert zij den werk- landbouw of fabriek ter verwerking Mln'tot de ontkenning en de ver- i worJt voorgelegd. Hij moet bij her- ■|gmet de daad. Uithef verlies hoofd of dendoor’den“ arbeid kunnen ontdoen van beslommering, het hoöfd vrij en onbezwaard kunnen opheffen naar den hemel, in zich verlevendigen het bestaan! Hoe zullen al die gevoelens naleven onzer verschillende 1 dwang of de gewoonte om den Zoii- ‘11 WértCSacg io óuiSCïi^.pftt woorden aan zijn groote roeping en het einddoel van zijn aardsch be staan. Om dat te kunnen mag de mensch tan in het stof, ’t zij die stof bestaat in ’t verhandelen van langzaam voert zij den werk- landbouw of fabriek ter verwerking- God, tot^de Godlooche- haling het door denken vermoeide Goderkennirig volgt echter ook kromden rug kunnen opheffen, zich de daagsche onbezwaard kunnen opheffen eeuwige, hemelsche doel van z’n 2 Beelden uit het Volksleven. hinderde Siska. De duivel, die soms >wx-== ;j lans den weg Daan Kopper was een struische j om tot het k w jongen met sterke kneukels; hij was, j de arme vrouw op zei men goed geleerd, las als een ad- j dat nog geen speldepunt groot was, vokaat; kortom, ging aan kaai en gloeide weldra als het oog van den i J 1 1 .1 -n m A rm I wrt rr.ll r Daan’s hoogmoed was gekrenkt; Daan met Siska trouwde; dat het j niemand in de kroeg schooner de j paar i schippers kwartier en het nieuwe leven aan ving. Toen ook was alles lichten bloem rijk zooals nu! en dat duurde eenige maanden, zelfs nogtoen Siska in de oude wieg, waarin haar moe der beurtelings het half dozijn ge borgen had, een jongen Daan of bo ter gezegd een jongen Polycarpus toedekte en schommelde. Dat deel van het leven was ge- 1 lukkig geweest, vooral als het paar en kind, zondags ging wandelen en Daan den F voor hem dan een kinderpop op ren Zaterdagavond, waggelend thuis zijn beurd in de gespierde armen 1 1 droeg. trap op klonste HBM - s en 1 BAARL’S J--- - I 'J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1918 | | pagina 1