Weekblad voor Baarle-!L sau-Hertog en Omstreken Rievierschuimer. De Zondag. I. Zaterdag 19 Jan. 1918 Dertiende jaargang No. 3 90 cent per halfjaar. Dit blad verschijnt Zaterdags Geschaft en door tiendaagsche pe- zes 9 Abonnementsprijs (Bij vooruitbetaling.) Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. den zolder! Het ware feest van licht en bloemen vangt aan! D@ Lente is gekomen. Dat zegt ons de gulle Mei als de kleine en frissche bloemen uit den. grond opschieten; als de witte bloe sems de zwarte takken in blanke vee- ren en pluimen herscheppen; als de kleine vogels het drukker dan ooit hebben met tjilpen, kwetteren en vliegen; als de mensch zelf den pols afschudt en gevoelt dat het bloed, met verjongden drift, in hem stroomt. De Meimaand is aan de Moeder maagd toegewijd. ’t Is of deze, de uitverkorenonzichtbaar door bosch, veld hof en tuin treedt, en de bloe men voor haren voetstap opschieten, en de bloesemrijke takken eerebogen vormen, om haar te beschaduwen. En wij, wij brengen die bloemen tot in de meest afgelegen hoeken: in onze zwarte en bouwvallige volk«- Draait uw bleek kunstlicht uit en 1 werpt uw verlepte kunstbloemen op g welven prijken. Haar ter eere! stilte vanz den nacht voor het leven van den arbeid gaat plaats maken. Op de landhoeve doet de haan zich ’t allereerst hooren! Hij is de wek ker; hij brengt leven en beweging in den stal, hij roept mensch en dier tot den arbeid. De paarden hinniken, het rundvee^ antwoordt met een dof geloei op ck^|| oproep uit het kippenhok! Al®g ontstaat levenin huis, op het ewH Op den weg die naar veld of weid» voert, ziet de waarnemer het begiij van een dag van bedrijf, afwisselend! naar den aard der omgeving en deii tijd des jaars. En wie heeft zich niej meermalen verlustigd in het eeniga tafareel dat een zomermorgen buil ten aanbiedt. ’t Zij de dampende paarden den. Niet zes maar negen dagen zou er gearbeid wordendoch de schep ping en haar wonderlijk samenstel stonden niet in handen van die her vormers. De natuur en het wezen /Ier schepselen lieten zich niet dwin gen en terug moest men, terug naar den ouden Zondag, terug naar den zevenden dag, omdat de tiende geen voldoende herstel voor de verbruikte krachten kon geven. De natuur vraagt den Zondag, den 7den dag als dagvanrust, doch Nu er voor in de kerk eenige be weging komt, slaat de arme vrouw nochtans het oog op en er speelt een bitteren glimlach, doch schier on merkbaar, over haar beenderig we zen. Het oog volgt de personen, die van den kant des altaars komen en naar de deur gaan. ’t Is een bruidspaar uit den werk mansstand: bruid en bruidegom gaan voorop, vrienden en bloedver wanten Volgen. De laatsten zijn vaders en groot vaders, door het werk stijf gegroeid, wier grau wkleurig en doorploegd ge - zicht afsteekt bij den groven hems- boord en den heldergekleurden hals- das; wier zwarte vereelte handen, misvormd door den arbeid, uit de korte enge mouwen van het zondags pak steken; wier breede schoenen op den kerkvloer neerkomen als waren het stalen hamers maar eerlijke gezichten hebben die men- schen! Allen vooral het bruidje, en zelfs de bruidegom die zich blijk baar geweld aandoet om dat gevoel te verdringen allen zijn wat ver- er leeft in den Christen nog iets meer dan de natunr. Het is het be wustzijn dat hij plichten te vervul len heeft tegenover zijn Heer en God, tegenover den oppersten Wetgever, die reeds in de Tien Geboden aan Mozes gegeven, voorschreef den dag des Heeren te heiligen. De Zondag is dan ook bijzonder de dag waarop de Christen in het algemeen zich geroepen gevoelt om aan Zijn God de hulde te brengen, die Hij het volle recht heeft van zijn kinderen te vragen. Geen arbeid belet hem als op andere dagen, zich voor een poos te ontdoen van aard- sche zorgen en beslommeringen om zich neder te werpen voor zijn Hoo- gen Meester, Hem hulde en dank te brengen als schepper van al het aardsche, ook van den mensch, Hem zegen te vragen op zijn werk en De arme vrouw ziet het paar nade ren en nu het verdwenen is, verdwe nen in het groote mierennest der sa menleving, ziet de arme sukkel weer strak voor zich, en beelden uit vroe gere dagen wiemelen in haren geest. Vijftienjaargeleden verlietzij ook de kerk aan de zijde van hem, die haar trouw en liefde beloofde; zij dacht toen ook dat haar een geluk- vuereii i is immer neenijK zoo n morgen! Heerlijk, ongekend aan den stedeling, die er in z’n cinema geen flauwe vergoeding voor vinden kan Komt op een Zondagmorgen op dezelfde plek! De haan kraait wel, maar z’n gewek vindt geen weer klank. Alles blijft rustig in stal en hoeve, de velden blijven ledig, op den straatweg geen leven voor lang na ’t rijzen van den morgen, rijtui gen en voetgangers in Zondagsche kleeren gedost, wegen en paden be volken om te beantwoorden aan het plechtige gelui of geklep der kerk klokken, dat zoo even als uitnoodi- ging van den Schepper over Zijn buurten, waar zij bloeien op de waggelende houten vensterbanken; in onze binnenkamer, waar zij geur, kleur en liefde brengen, in onze ker ken, waar zij onder de groote ge- In de kerk vooral spreek alles van feestzin: het beeld der Vrouwe staat in een bloemen perk en boven haar is een gewelf van bloemen gevormd, soms door een golvend gaas van wierookwalmen omgeven. Het orgel zingt een slepend lied van vrede en liefde voor armen en rijken, voor grooten en kleinen. Aan een der zware pilaren zit een vrouw neergehurkt; zij isschier ver borgen in een armoedigen, valen en gelapten mantel; de kap is over het hoofd geslagen, doch mèn ziet toch haar mager en bleek gelaat, dat veel eer verlept dan oud is. Een paar haar klissen, die langs haar voorhoofd en ingevallen wangen afdalen, zijn nog zwart, ofschoon met wit doorregen. Onverschilligheid ligt op haar ge laat te lezen; zij zietalsof zij niet ziet, en ’t is een raadsel met welk doel zij daar, nabij het glinsterende beeld, I, gezeten is. Ons volk kan Godlof in z’n geheel genomen nog ’n Christenvolk ge noemd worden. Er zijn afdwalenden en afgedwaalden onder, maar het percent «zonder godsdienst” is nog miniem tegenover de belijdende ChristenenKatholieken en Prote- testan van diverse kleur, zoo dat het schier in de vergelijking als factor wegvalt. Aan die bijna algemeene Christe lijke Belijdenis en aan de gehecht heid aan onze voorvaderlijke gebrui ken, is ’t dan ook toe te schrijven dat de Christelijke gebruiken en feesten zoo trouw in eere worden gehouden, dat bij ons de Zondag viering zoo hoog staat. Bij ons is de Prijs der Advertentiën Van 1 tot 6 regels 60 cent, elke regel meer 10 cent. Kleine advertentiënéénmaal 35 cent, twee maal 60 cent, voor elke plaatsing meer 25 cent. Zoolang het Christelijk bewust zijn in den mensch leeft zal deze ook graag den Zondag hoog houden en heiligen. Een verslapping in de vie ring van den Zondag gaat èn bij personen èn bij volken dan ook steeds gepaard met een verminderd Chris telijk gevoel van plicht of liever, is van dit laatste al te vaak een nood lottig gevolg. legen dat zij ter langs door de kerk moeten gaan, en dus gedwongen de aanwezige vlak in hetgezicht te loo- pen. Het paar is vereenigd de wen- schen zijn vervuld! Is w<»l niet voor hem e Laar dat het orgel speelt, dat de w. rook walmt, .dat de bloemen pronken; maar die kostelooze pracht in de kerk zal hun lang in t’ geheugen blijven. Ziedaar twee menschen, die onder een zalig voorteeken de wereld in gaan? Zullen zij gelukkig zijn? Zie daar het groote vraagteeken, dat links en rechts op hunnen levens weg zal staan. DRUKKERIJITGE VER bedauwde velden heenklonk Dat is de Zondagmorgsn in de natuur en het wezen van het plat teland! En de werkman, de boer en z’n volk, ze houden van dien mor gen en konden de trekdieren zich fcorluiden, ze zouden met de heele Matuur en met den mensch ’n loflied Bp den Zondag willen houden, den fandag die naar de onvolprezen or- gRnng des Scheppers, de tijd is om I^Bye rusttijd tot rusten niet alleen, ook tot herstel der in de week ■KWuikte krachten te kunnen ge- kRü ■VDe meeste voormannen der groote Rransche revolutie, warenzooals we Reten, ook de grootste afbrekers lyan al wat Godsdienstig en Christe lijk was. blinkenden kouter door den grond T De 7 daagsche weken moesten Al—1»^,^ tnniij- i-rl i-, orofon i.onn.WBb-eschaft en door tiendaaejsche ne- oesnsr n anaere aag aan ae overige dagen Waar op den gewonen dag drukte en arbeid beweging brengen en de wereld rondom ons doen leven en zwoegen heerscht op den Zondag de kalme, de heilige rust van den dag des Heeren! Deze rust is ’t, die den Zondag van den werkdag naar ’t uiterlijk voorkomen doet onderscheiden. Wie kent niet dat verschillend aanzien van landen dorp en stad, op Zondag en werkdag «Zes dagen zult gij werken!” en dat doen wij graag. Bij het krieken ven den dag reeds hoort men dat de 1 Beelden uit hot Volksleven. E I UÜH UUg WilUtïU ZHJ 1.U.ÖLÜI1, HldtH den tienden, zoo wilden het de man nen van Voltaire en de Encyclope disten en de Zondag werd afgeschaft. I BAARL’S NIEUWS- EK ADVERTENTIEBLAD - UUW1 UVUVU1VU bü VÜ1VU1- len. Dan alleen met Hem, den Al machtige, voelt de Christen zijn zwakheid, zijn nietigheid, voelt hij het groote geluk zich kind te mogen noemen van den Heer der Heerscha ren, zijn Vader in den Hemel. ---■■-rtjfe. 1 - 11 B

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1918 | | pagina 1