.Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken Eerste Blad Uit Oude Tyden. Dit blad verschijnt Zaterdags Land- en Tuinbouw Achtste jaargang No. 36 Zaterdag 6 Sept. 1913 Aan mijne Katholieke Landgenooten. I Abonnementsprijs per jaar Voor Holland f. 1.50 Voor België fr. 3.00 Proefnummers worden op aanvraag gratis toegezonden. DRUKKER-UITGEVER DE JOIVG-BA JMERS Prjjs der Advertentiën 5 centen per regel 35 maal ter plaatsing aangeboden worden sleahts 2 maal in rekening gebracht. Grootere letters worden naar plaats ruimte berekend. Bijzonderheden uit Baarle. (1) Tweeheerig bleef ik lang, hoewel met ongenoegen (a) De een kundigde ’t Hervormde en de ander ’t Roomsch geloof, (b) Doch schoon ik onlangs tot Een Heer mij ging vervoegen; (c) ’t Verschil van Hertogs en Nassauws ik niet verschoof, (d) ’t Is Staats Wet, die mij dwingt getrouw te zijn voor Spanje, Ce) Ook voor de Oranje Vorst, Kroondrager van Britanje. (f) Uitleg a) Sinds den vrede van Munster in 1648 wordt Baarle in 2 deelen gescheiden (tweeheerig) Baarle- Hertog, dat destijds onder het hertogdom Brabant kwam, en daar om Baarle-Hertog genoemd en Baarle-Nassau, dat onder de Vereenigde Noordelijke Provinciën kwam, bijgevolg onder het Huis van Oranje of Nassau, en daarom Baarle- Nassau genaamd. b) Het hertogdom Brabant had den katholieken, den waren gods- 1) Pieter Nuyts De Bredaasche Klio, blz. 87. Amsterdam 1697. onzen beminden Opperherder Paus Pius X, als ik Hem straks van al die betoogingen, van al die blijken, groote zoowel als kleine, zal ver halen. Voor alles, dierbare Landgenoo- ten, wat ge in deze dagen voor mij hebt gedaan, breng ik opnieuw mijninnigen, hartgrondigen dank. Innige ziele vreugde en blijde onuit- wischbare herinneringen draag ik er van mede. Uw geloof en uw gods dienstig leven zullen U immer blij ven een rijke bron van waar geluk, van zielerust en tevredenheid. Trouw aan uw Geloof en uwen Godsdienst, zult ge ook altijd trouw zijn aan Vaderland en Vorstenhuis. Hoe beter katholiek, hoe beter onderdaan van onze geëerbiedigde en beminde ko ningin Wilhelmina, hoe hechter steun voor haar Troon, haar Huis en voor het Vaderland. En terwijl ik U, mijne Katholieke landgenooten mijn dank herhaal, is het mij een behoefte dien dank ook opnieuw uit te spreken jegens de andersdenken de medeburgers. Niet weinigen onder hen sloten zich aan, om mede hulde te brengen aan hun landge noot, dien niet alleen de Paus maar ook de Koningin zoo hoog hadden geëerd. Allen gaven minstens door hun houding blijk van eerbied en en welwillendheid. Ook aan hen allen mijn oprechten dank den goeden God bid ik voor hen, dat hij hen allen zegene en tot de waarheid geleide. Scheidend roep ik U allen nog de Op het punt den Vaderlandschen bodem weer te verlaten, is het mij een behoefte des harten, nogmaals een enkel woord tot u allen te rich ten. Met gevoelens van den diepsten eerbied en van de heiligste vreugde hebt gij mij overal ontvangen en begroet. Gij hebt in mijn nederigen persoon gezien en vereerd den ver tegenwoordiger van Hem, die als opvolger van den H. Petrus door God gesteld is, om de Kerk van Christus te besturen. Den Opper herder zelven in uw midden niet kunnende ontvangen, hebt ge voor mij gedaan, wat ge voor Hem zoudt hebben willen doen. Zoo hebt ge van mijn reis door het Vaderland een zegetocht gemaakt, 't Was een ware wedijver tusschen steden en dorpen en vlekken, om aan die gevoelens op schitterende wijze lucht te geven ’t Werd een algemeene, oprechte, grootsche, machtige betuiging van geloof, van liefde voor de H. Kerk, van verknochtheid aan den H. Stoel, het door God gestelde middelpunt der Christenheid, van vereering voor Jezus’ Plaatsbekleeder op aarde. En duizenden van hen stroomden toe, om deel te nemen aan de algemeene betooging, of gaven schriftelijk ge tuigenis van hun blijde deelneming. Een innige, overgroote troost zal het zijn voor het vaderhart van BAARLE-NASSAU. (2 De gemeente Baarle-Nassau be hoorde tot de Baronie van Breda, eene landstreek, zooals van der Aa schrijft, waar een zeer gezonde lucht wordt ingeademdde grond hoog is en meest uit zuiver wit zand be staat; waar goed water is en geen vuile dampen in de lucht zijn. Het land is onbedijkt. De befaamde boer van Zundert, die volgens de overlevering het vol gende gezegde uitsprak, en het na een eerste en laatste reis naar Hol land en Zeeland weten kon, beves tigt de boven aangehaalde beschrij ving. «Neerland Eel-land, «Holland Bol-land, «Zeeland geen land, «Ik houd het met den heikant”. In de Baronie is het dan ook spreek woordelijk geworden. In Brabant, ook in de Baronie, treffen we vele oude en gezonde menschen aan, die doorgaans vroo- lijk van aard zijn: «een Brabander, 1) Zie van der Aa, Geschiedkundige beschrijving enz. blz. 16. woorden van den Heiligen Apostel Paulus toe «Vigilate, state in fide, viribter agite et confortamini. Omnia vestra in caritate fiant. I. Cor. 16, 13, 14. Woest waakzaam, in uw geloof en uw godsdienstig leven geen schade te lijden waakt vooral over uwe kinderen, opdat ze, in uw voetstap pen tredend, oprechte Katholieken, trouwe burgers der maatschappij worden- Staat vast in uw geloof. Zorgt den groötsten aller schatten, den schat van het ééne, heilige, katholieke, apostolische geloof, dat Gods Zoon, onze Heer Jesus-Christus, op aarde is komen brengen, ongeschonden te bewaren, en diep in het hart uwer kinderen te planten. Handelt als mannen en weest sterk. Verdedigt uw H. Geloof, ver dedigt de waarheid, verdedigt de goede beginselen met onverschrok ken moed, maar zorgt, nooit perso nen te krenken, terwijl ge de waar heid meent te verdedigen, vooral als ze met gezag bekleed zijn. Hier vooral geldt hetOmnia vestra in caritate fiantalles geschiede onder U in liefde. Wittem, 23 Aug. 1913. f W. M. Kard. Van Rossum, C. s. s. R. Dennennaalden als strooisel. Het mag een verblijdend ver schijnsel worden beschouwd, dat de ouderwetsche potstallen langzaam aan gaan verdwijnen en allengs meer worden vervangen door de meer doelmatige groepstallen. Toch is het aantal dier potstallen in enkele stre ken nog verbazend groot, de boeren willen daar van de nieuwere inrich tingen weinig weten, beangst als ze zijn niet voldoende stalmest te kun nen maken. In de potstallen is het haast onmogelijk genoeg strooisel te brengen, ten einde de dieren eenigs- zins droog te houden. Van alles wordt daarvoor dan ook aangewend zonder dat de boer zich wel eens afvraagt, of het gebruikte strooisel wel veel waarde heeft als mest. Goed stalstrooisel dient uit zich zelf reeds eenig plantenvoedsel te bevatten. Hoe grooter het opslor- pingsvermogen voor vocht is, hoe beter, want de grootste waarde ont leent de stalmest aan de uitwerpselen der dieren. In onze zandstrekenr waar vaak groote aanplantingen van dennenbosschen gevonden wor den, kan men groote massa’s naal den verzamelen. Die bosschen groeien vaak zonder eenige bemes ting, wat men er vandaan halen kan is zuivere winst. Oppervlakkig ge redeneerd zou men derhalve moe ten veronderstellen, dat het bijeen garen der dennennaalden econo misch niet verkeerd kan wezen. Het weinige organische plantenvoedsel wordt evenwel met tamelijk veel moeite onttrokken aan den schralen bodem, en de eventueele latere ont ginning van het terrein wordt daar door erg vertraagd. dienst, als Staatsgodsdienst. In de 7 Provinciën daarentegen, onder de Stadhouder van het Huis van Nassau werd de R. K. Godsdienst onder drukt, nu meer dan minder, en nu het Calvinisme dan het Lutheranis me met geweld opgedrongen. Wij willen hier verder op dien treurigen toestand in ons Vaderland niet ingaan, wij willen hier den on- rechtvaardigen opstand van Willem van Oranje en consorten niet uiteen zetten, noch de wreede moord tafe- reelen schilderen, die onze katho lieke voorouders van den kant der opstandelingendie de vrijheidschijn- baar kwamen brengen, doch niets dan verdrukking en vervolging brachten, te lijden hadden, en dat twee eeuwen (15121795) lang. c) In 1688 kwam Baarle-Nassau en Hertog wederom onder één heer, de heer van Breda. Amalia van Solms, weduwe van Frederik Hendrik, was Vrouwe van Turnhout, waaronder Hertog be hoorde. Bij haar afsterven in 1688 kwam dus deze bezitting aan hare erfgenamen, n.l. Heer Willem III, van Breda, Stadhouder der 7 Provin- hoe ouder hoe vroolijker.” (1) Baarle-Nassau grenst ten Noorden aan de gemeenten Chaam en Alphen; ten Zuiden, Oosten en Westen aan de provincie Antwerpen. Het aantal inwoners der gemeente bedroeg in 1844, volgens van der Aa 1900 inwoners, 3378 bunder be bouwd land, 5000 bunder heide, 289 huizen, 365 huisgezinnen. In 1912 telde het ruim 2600 inwo ners. Het wapen der gemeente bestaat uit een schild van lazuur, beladen met 3 balen. De gemeente bestaat uit de ge huchten Baarlebrug, Groot- en Klein Bedaf, Baarle-Bosschoven, Castelré, Eikelenbosch, Gorpeind, Het Hoogeind, Heesboom, Heimolen, Heining, Hoogbraak, Heikant, Kei- zershoek, Liefkenshoek, Nijhoven, Baarle-Nassau-Grens, Looveren, De Reth, Oude- en Nieuwe Strumpt, Reuth, Schaluinen, Oordeelsche- straat, De Veldbraak, De Tommel, Ulicoten Maaikant, Het Bosch. BAARL’S NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1913 | | pagina 1